Gå til innhold

Tåler ikke fett -diare,oppblåst,øm i høyre side

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen kjenner seg igjen i dette:

Jeg har nettopp vært og tatt ultralyd av galleblæren og den er normal.

Jeg har variende grad av ømhet/verking i magen under høyre ribben. Smerten kan også strekke seg til bak på ryggen, høyre side.

Noen timer etter fettrike måltid får jeg masse luft i magen (ekstremt), diare, kvalme, og er utslått. Alt avhenger av mengde fett jeg har fått i meg.

Legen som tok UL, sa at stedet jeg beskrev som ømt lå litt under galleblæren. Men han kunne ikke se noe unormalt.

Jeg hadde et gallestensanfall for 2 år siden, men nå var som sagt gallen helt fin.

Tåler jeg ikke fett? I så fall er det forståelig med diare, osv men er det ikke rart av reaksjonen skal gi meg fysiske smerter i høyre side?

Tusen takk for evt svar!!

Fortsetter under...

Det høres ut som et typisk gallesteinsanfall, så det var rart de ikke så noe på UL. Men det er vel ikke utenkelig at det kan har vært gallesteinsanfall, selv om det ser OK ut på UL? Var undersøkelsen under et anfall, eller etter? Man får ikke nødvendigvis en 100 % diagnose. Det kan hjelpe å spise mager mat med mye fiber, ikke store tunge kjøttmåltider. Vektnedgang (men ikke for rask) er også bra. Jeg har hatt det flere ganger selv, og vet at det er vondt...

Det høres ut som et typisk gallesteinsanfall, så det var rart de ikke så noe på UL. Men det er vel ikke utenkelig at det kan har vært gallesteinsanfall, selv om det ser OK ut på UL? Var undersøkelsen under et anfall, eller etter? Man får ikke nødvendigvis en 100 % diagnose. Det kan hjelpe å spise mager mat med mye fiber, ikke store tunge kjøttmåltider. Vektnedgang (men ikke for rask) er også bra. Jeg har hatt det flere ganger selv, og vet at det er vondt...

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg.:)

To år siden jeg hadde gallesteinsanfall. Sinnsykt vondt. Verre enn fødsel. Men etter det har jeg bare hatt murring i større eller mindre grad i tillegg til nevnte problemer.

Det var vondt under undersøkelse med UL, og lege fortalte meg at ømheten lå UNDER galleblæra.....

Merkelig, for ALLE symptomer peker på galleproblemer.

Jeg har i flere år gått rundt og trodd at jeg led av magesår. Smerter, spesielt på høyre side rundt ribbena. Verking, murring, og da spesielt etter mat med mye fett og krydder. Etter et par år oppsøkte jeg legen, som mente magesår og sendte meg til gastroskopi. De så på magesekken og tolvfingertarmen men fant ikke noe. Fikk imidlertid en resept fra legen på noe syrenøytraliserende som skulle dempe murringen/gnagingen når det sto på som verst og det hjalp noe. Senere samme høst fikke jeg et gallestensanfall, og jeg trodde ærlig og oppriktig at jeg skulle dø.

Det er det verste jeg noen sinne har opplevd. Endte på legevakten, som ga meg en sprøyte i skinka, og så ble de bra. Ble sendt til ul av gallen, og der var det masse stener.

Siden mitt "magesår" var gallesten, er det da en mulighet at dine galleproblemer egentlig er magesår/sår på tolvfingertarmen? Be om å bli sendt til gastroskopi.

Jeg har i flere år gått rundt og trodd at jeg led av magesår. Smerter, spesielt på høyre side rundt ribbena. Verking, murring, og da spesielt etter mat med mye fett og krydder. Etter et par år oppsøkte jeg legen, som mente magesår og sendte meg til gastroskopi. De så på magesekken og tolvfingertarmen men fant ikke noe. Fikk imidlertid en resept fra legen på noe syrenøytraliserende som skulle dempe murringen/gnagingen når det sto på som verst og det hjalp noe. Senere samme høst fikke jeg et gallestensanfall, og jeg trodde ærlig og oppriktig at jeg skulle dø.

Det er det verste jeg noen sinne har opplevd. Endte på legevakten, som ga meg en sprøyte i skinka, og så ble de bra. Ble sendt til ul av gallen, og der var det masse stener.

Siden mitt "magesår" var gallesten, er det da en mulighet at dine galleproblemer egentlig er magesår/sår på tolvfingertarmen? Be om å bli sendt til gastroskopi.

FruH

Tusen takk for svar!!

Ja, dersom du har hatt de samme symtomene og de trodde det var magesår, så er jeg enig med deg i resonnementet ditt. Har googlet endel, men ikke sett at noe slikt kunne gi slike sympt. Jeg bør nok gå til legen igjen og få sjekket mer da, istedet for å "se an" (i ett par år, som jeg pleier ;) ).

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg.:)

To år siden jeg hadde gallesteinsanfall. Sinnsykt vondt. Verre enn fødsel. Men etter det har jeg bare hatt murring i større eller mindre grad i tillegg til nevnte problemer.

Det var vondt under undersøkelse med UL, og lege fortalte meg at ømheten lå UNDER galleblæra.....

Merkelig, for ALLE symptomer peker på galleproblemer.

Du burde kanskje be om videre utredning? Uansett så kan det være greit å prøve å følge kostholdsrådene for gallestein, de skader i hvert fall ikke.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...