Sara Bernard Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 ''Det visste jeg ikke, det var jo litt koselig, da. ) '' Oi, er det så gammelt? Det var da slik morsdag ble feiret da jeg var liten og før - typisk skulle fedrene stå for middag med mer denne søndagen (i motsening til ellers...). Gaveståket er nytt for meg også. Var ikke jeg som sa det var gammelt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360543-morsdag-ett-idiotisk-oppkok/page/3/#findComment-3117886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 ''For all del, folk får lov til å mene hva de vil for min del, men det blir ikke mer riktig å si at jula er ok mens Halloween ikke er det ut fra et tradisjons og kommersialiseringsperspektiv uansett.'' Jo det går an å si at ut fra en _helhetsvurdering_ liker jula tross komersialisering på grunn av det øvrige innholdet, men ikke halloween der det at et er en helkomers nyimportert greie er med på å trekke ned. ''Det ene blir ikke mer tredd ned over hodet på folk enn det andre, og folk bestemmer selv hvorvidt og i hvilken grad de velger å blande handelstanden inn.'' Joda, når det ringer på døren for tjuende gang og unger med bæreposer stappfulle av godteri med store forventninger om mer står på trappen er du tvangsinnmeldt. Det samme om du er så uheldig å bo på et sted der pøbelen boltrer seg i anledning dagen. For unger som er så små at de blir livredde mange av maskene og kostymene, er det heller ikke så kjekt med et slikt renn på dørene. Halloween er noe mange føler de blir tvunget til å forholde seg til, enten de vil eller ikke. Og det vil nødvendigvis skape berettiget motvilje. ''Det går ikke an å si at den ene ER mer kommersiell enn de andre, det er måten hver enkelt velger å markere på som gjør dem kommersielle eller ei.'' Julen må vel kunne sies å være det mest komersielle om man måler i omsetning. Dette veies opp av det rike innholdet man kan gi hele adventen og julefeiringen. Valentines opplever jeg som det minst komersielle og absolutt minst påtrengende av disse tre. Får håpe det forblir slik og at ikke det amerikanske hysteriet padler over dammen. Det er ille nok av vi er delvis smittet av den pesete amerikanske dating-kulturen. mvh Helhetsvurdering? Halloween blir tredd ned over hodet på folk men jula blir det ikke? Det kommersielle med julen veies opp av det rike innholdet man får gjennom hele adventen og julefeiringen derfor er ikke det kommersielle like tilstedeværende? Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan du tenker, men merker at vi står så langt fra hverandre at det er best bare å slå fast at vi er uenige PieLill Forøvrig høres det ut som mange av ungene i nærområdet ditt trenger litt veiledning hva Halloweenfeiring angår. Her jeg bor er det helt pari å ikke åpne døra, og jeg har ennå tilgode å høre om hærverk. Her er Halloween rett og slett en en kos dag for unger, og det kommer knapt en tenåring på døra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360543-morsdag-ett-idiotisk-oppkok/page/3/#findComment-3117912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Helhetsvurdering? Halloween blir tredd ned over hodet på folk men jula blir det ikke? Det kommersielle med julen veies opp av det rike innholdet man får gjennom hele adventen og julefeiringen derfor er ikke det kommersielle like tilstedeværende? Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan du tenker, men merker at vi står så langt fra hverandre at det er best bare å slå fast at vi er uenige PieLill Forøvrig høres det ut som mange av ungene i nærområdet ditt trenger litt veiledning hva Halloweenfeiring angår. Her jeg bor er det helt pari å ikke åpne døra, og jeg har ennå tilgode å høre om hærverk. Her er Halloween rett og slett en en kos dag for unger, og det kommer knapt en tenåring på døra. ''Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan du tenker, men merker at vi står så langt fra hverandre at det er best bare å slå fast at vi er uenige PieLill :)'' Du greier i hvert fall å tillegge meg en del tanker jeg ikke har. Jeg har skrevet om halloween _generelt_ etter som du etterspurte en forklaring på hvorfor noen er mer negative til blant annet halloween enn til en del eldre tradisjoner. De årsakene jeg kan se er som følger. - Halloween ble "innført" som et rent komersielt prosjekt inisiert av handelsstanden. Noen synes vi har nok komersialiteter fra før og ikke trenger flere. - Noen tar avstand fra kjerneinnholdet av halloweenfeiringen. Å kle unger opp som hekser og smådjevler og gå rundt og "true" til seg godteri. (Jada ikke alle kler opp ungene like "demonisk".) - Noen missliker en til feiring som oppfordrer til hemningsløst godterfråtseri. - Noen missliker det presset om deltakelse dette skaper på barn. - Noen opplever hele seansen som særdeles påtrrengende etter som de får hauger med unger på dørene, enten de synes noe om det eller ikke. - Noen blir frustrert over hvordan disse kostymene og ritualene kan skremmer de yngste barna. Ikke kjekt når minsten troskyldig åpner døren og kommer hylende og skrekkslagen tilbake. - Det er et faktum at halloween'feiringen' noen steder fører til hærverk, trakkasering og annen kriminell virksomhet. Mer enn om det ikke var en slik feiring. Slike bivirkninger kan selvsagt få folk til å ønske hele halloween dit pepperen gror. Ikke alle er så eksemplariske som dine og mine nabounger. Jeg synes at alle disse grunnene hver for seg og/eller sammenlagt må være 'lovlige' grunner til å misslike halloween, uten å være forpliktet til å misslike en annen høytid som f.eks. julen for å være 'konsekvent'. Halloween har sannsynligvis kommet for å bli en stund. Men det burde være lov å misslike det uten å måtte stå skolerett for sine grunner til å gjøre det. Hva julen angår blir det komersielle trykket rundt den høytiden stadig sterkere. Samtidig har det samfunnsmessig utviklet seg en langt større aksept for ulike måter å forholde seg til julen og feire den på, eller la være å feire. Slik sett blir julen en stadig friere og mindre påtvunget høytid. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360543-morsdag-ett-idiotisk-oppkok/page/3/#findComment-3118013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 ''Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan du tenker, men merker at vi står så langt fra hverandre at det er best bare å slå fast at vi er uenige PieLill :)'' Du greier i hvert fall å tillegge meg en del tanker jeg ikke har. Jeg har skrevet om halloween _generelt_ etter som du etterspurte en forklaring på hvorfor noen er mer negative til blant annet halloween enn til en del eldre tradisjoner. De årsakene jeg kan se er som følger. - Halloween ble "innført" som et rent komersielt prosjekt inisiert av handelsstanden. Noen synes vi har nok komersialiteter fra før og ikke trenger flere. - Noen tar avstand fra kjerneinnholdet av halloweenfeiringen. Å kle unger opp som hekser og smådjevler og gå rundt og "true" til seg godteri. (Jada ikke alle kler opp ungene like "demonisk".) - Noen missliker en til feiring som oppfordrer til hemningsløst godterfråtseri. - Noen missliker det presset om deltakelse dette skaper på barn. - Noen opplever hele seansen som særdeles påtrrengende etter som de får hauger med unger på dørene, enten de synes noe om det eller ikke. - Noen blir frustrert over hvordan disse kostymene og ritualene kan skremmer de yngste barna. Ikke kjekt når minsten troskyldig åpner døren og kommer hylende og skrekkslagen tilbake. - Det er et faktum at halloween'feiringen' noen steder fører til hærverk, trakkasering og annen kriminell virksomhet. Mer enn om det ikke var en slik feiring. Slike bivirkninger kan selvsagt få folk til å ønske hele halloween dit pepperen gror. Ikke alle er så eksemplariske som dine og mine nabounger. Jeg synes at alle disse grunnene hver for seg og/eller sammenlagt må være 'lovlige' grunner til å misslike halloween, uten å være forpliktet til å misslike en annen høytid som f.eks. julen for å være 'konsekvent'. Halloween har sannsynligvis kommet for å bli en stund. Men det burde være lov å misslike det uten å måtte stå skolerett for sine grunner til å gjøre det. Hva julen angår blir det komersielle trykket rundt den høytiden stadig sterkere. Samtidig har det samfunnsmessig utviklet seg en langt større aksept for ulike måter å forholde seg til julen og feire den på, eller la være å feire. Slik sett blir julen en stadig friere og mindre påtvunget høytid. mvh Jeg etterspurte ikke årsaker generelt altså, for jeg skjønner og har hørt argumentene til motstandere før Jeg likte Kolesjankas svar, og ville spørre "provokatør" (litt retorisk) hvorfor valentindagen og halloween var værre enn alle de andre dagene Kolesjanka ramset opp i sitt svar. Jeg personlig har ulikt forhold til dem, liker ulike aspekter ved dem, men her i huset markerer vi alle - fordi jr har ønsket det. Det har ikke utløst noe kjøpepress vi ikke merker på alle andre områder, men vi har gjort det til en dag som ikke ligner på alle andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360543-morsdag-ett-idiotisk-oppkok/page/3/#findComment-3118078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Enig med deg, det er nok hverdager Ville ikke vært noen krise om jeg ikke fikk blomsterbuketten jeg fikk, men det er dritkoslig å få den Ja, ikke sant, kjempe morsomt med noen markeringer innimelom. Jeg liker ikke blomster, men jeg fikk servert deilig biff middag, og jordbær vin. Suksess. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360543-morsdag-ett-idiotisk-oppkok/page/3/#findComment-3118099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Var ikke jeg som sa det var gammelt ;-) Jeg tror kanskje Elextra mente "oi, er det så lenge siden morsdagen ble feiret på den (gammeldagse) måten uten gaver, men med oppvartning, at noen ikke har hørt om den?" Dvs. at hun et øyeblikk følte seg som et fossil, noe jeg (som er eldre) gjør stadig vekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360543-morsdag-ett-idiotisk-oppkok/page/3/#findComment-3118166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg tror kanskje Elextra mente "oi, er det så lenge siden morsdagen ble feiret på den (gammeldagse) måten uten gaver, men med oppvartning, at noen ikke har hørt om den?" Dvs. at hun et øyeblikk følte seg som et fossil, noe jeg (som er eldre) gjør stadig vekk. Mulig det ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360543-morsdag-ett-idiotisk-oppkok/page/3/#findComment-3118646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.