Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi pusser opp kjøkkenet i disse dager. Dvs samboeren maler og jeg har bodd en uke hos mamma. Siste strøket med oljemaling ble lagt i går formiddag på en vegg. I dag klokken 18.00 flyttet jeg hjem. Maling er tørr og vinduene står oppe. Men jeg kjenner jo at det lukter maling her! Er det greit, eller bør jeg ta en natt til borte fra heimen?

Klem fra Fie

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36055-haster-sterk-malinglukt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Så lenge du ikke sover i mymalt rom, og ellers oppholder deg i rom som har gjennomlufting, kan jeg ikke se at du har noe å frykte. Oljemaling er faktisk det som lukter sterkest, men som avgir minst gasser etter at malingen har tørket. Sånn sett er vannbaserte malinger verre.

Gjest flytt hjem

Det er løsningsmidlene som er farlige for fosteret, og når malingen er tørr, er det ikke mey løsningsmidler igjen. Så flytt du bare hjem (luft godt, så slipper du å bli dårlig av malinglukta, gravide reagerer ofte mye sterkere på lukt).

For det nyfødte barnet, derimot, kan malinglukt og avgasser være allergifremkallende i lang tid etter at malerarbeidet er ferdig. (Vannbaset maling gasser i opptil et år!) Så ikke puss opp barnerommet like før fødselen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...