Gå til innhold

Blodtrykk og kolestrol

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bor i Thailand og har vært på et (nyåpnet) sykehus her i Hua Hin og tatt en "stor" blodprøve å fått sjekket alemntilstanden. Den var forsåvidtbra, men senkning og kolestrol var for høyt. Senkningen var 160/100. Har målt to gangere senere og det ligger rundt der. Kolestrol 241 mg/dl. (Bør være > 200, står det på utskriften.) HDL kolestrol 65 mg/dl. LDL kolestrol 167 mg/dl. Kolestrol / HDL-C Ratio 3,71. LDL/HDL Ratio 2,5692. (Videre står det at for høyrisiko hjertepasienter, bør LDL være >100 mg/dl (prefer > 70). Jeg spurte legen - som var svært ung, hva jeg skulle gjøre med dette, men fikk ikke noe klart svar. Kunne eventuelt gå til en spesialist, sa han – noe de tydeligvis ikke hadde siden han ikke tilbød de? Og det er kanskje slik det kan bli på et privat hospital hvor alt du skal ha sjekket går på stykkpris? I hvertfall føler jeg meg ikke helt komfortabel med situasjonen. Så før jeg foretar meg noe videre, føler jeg behov for en norsk leges mening. Litt om meg: jeg er 182 cm høy, 78 kg og i rimelig god fysisk form. Trener 3-4 ganger i uke (sykkel og epelipsemaskin) Har trent regelmessig siden jeg var 30. Røker ikke og drikker nesten ikke. (Vin smaker ikke så godt her som i Norge.) Min far fikk hjerteinfarkt, så jeg er arvelig belastet. På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360670-blodtrykk-og-kolestrol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Risiko for hjertesykdom er ofte en sum av en rekke faktorer. Det er positivt at du ikke røyker, er slank og fysisk aktiv! Summen av arv, kolesterol og blodtrykk er ikke så gunstig. Jeg ville i første omgang konsentrert meg om blodtrykket og få sjekket dette noen flere ganger, eventuelt tatt hjemmemåling eller døgnmåling. Hvis det fortsatt er like høyt ville jeg vurdert om det skulle behandles.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...