jubalong70 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg lurer på om det faktisk er klokere å gjøre slikt hos fastlegen, og så heller få ungene dit oftere? Både fordi de har høyere kompetanse der, men også fordi det gir legen en sjanse til å fange opp ting. Med vennlig hilsen Beklager, men fastleger har generelt sett veldig liten peiling på ernæring 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det er faktisk fem års utdannelse for å bli helsesøster, jeg tror de vet mer enn det vi vet. Først er det tre års sykepleieutdannelse og så to år videreutdanning. Og det er faktisk enda mer vanskelig å bli helsesøster enn jordmor så de trenger stort sett bare Aer på sykepleieskolen. Jeg tror de vet mer enn legen også. Legen er mest opptatt av virus og bakterier og hjerteinfarkt og slike vanlige ting og sender resten til spesialister. Som snart ferdig sykepleier, så kan jeg bare si at sykepleiere lærer forsvinnende lite om ernæring. Og jeg vil ikke tro at det er hovedfokus på helsesøsterutdanningen heller. Så jeg ville definitivt ikke satt min lit til at helsesøster kan noe særlig om ernæring... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanskje ikke helt sånn Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Beklager, men fastleger har generelt sett veldig liten peiling på ernæring Mener du nå at de har lite peiling, eller at flertallet av dem ikke er enig i lavkarbo-evangeliet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det er et fornuftig tiltak, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 ''Hva synes dere om veieprosjektet? Er det greit, eller synes dere at dette blir feil?'' Jeg syns veieprosjektet er uproblematisk som ledd i andre skoleundersøkelser foretatt av helsepersonell - på lik linje med kontroll av syn og hørsel. I sistnevnte tilfeller blir barnet også henvist videre. Den største utfordringa er ressursene til helsesøstrene, hvordan skal de ha mulighet til å følge opp en evt under- / overvekt? Kun registrering av vekt blir meiningsløst. De aller fleste foreldre innser at barnet er undervektig eller overvektig, men kan dra nytte av tips og råd for å hjelpe barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hva heter tittelen til menn som tar dette? Blir de også "helsesøstre"? Jeg har alltid trodd at "helsesøstre" hadde vesentlig lavere utdanning enn sykepleiere, så der lærte jeg noe. Med vennlig hilsen ''Jeg har alltid trodd at "helsesøstre" hadde vesentlig lavere utdanning enn sykepleiere, så der lærte jeg noe.'' I andre land er det ofte slik at helsesøstre kun har ett eller to års utdannelse, gjerne i forbindelse med videregående. Det samme gjelder faktisk jordmødre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det kommer helt an på hva som ligger i den siste setningen: ''Barn i faresonen skal følges mer aktivt opp med kartlegging og veiledning. '' Hvis dette bare er enda en måte å belemre barn og foreldre med skyldfølelse på, uten å tilby noe særlig annet enn kommandoer om å spise mindre og bevege seg mer, kan det være det samme med hele prosjektet. Inngår det noe kvalifisert oppfølging, blir det annerledes. I dag er det vanskelig å få noe annet enn en kaloritabell og bebreidelser før barna holder på å utvikle diabetes, selv om foreldrene forsøker alt de kan. Dessuten kommer det litt an på hvordan grensene blir satt. Jeg var barn i en annen tid, der f.eks. jentene fikk lov til å være mer enn bare skinn og bein. Folk påstår at vi var så tynne alle sammen på 60-tallet, men det er ikke sant. Det var langt færre veldig overvektige, men normalen var ikke så anorektisk som nå. Bare se på jentene i badedrakt i en gammel James Bond-film el.l., de virker lubne alle sammen. Må tilføye at jeg er helt for frivillig veiing til statistisk bruk, forskning osv., slik det har foregått i et WHO-prosjekt om barns vekt enkelte steder i landet de siste årene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den blinde kua.... Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 ''Jeg er usikker på om oftere veiing vil føre til nedgang i vekt. Det finnes kanskje statistikk på det? Det man først og fremst trenger er foreldre som tar på seg voksenrollen og styrer matinntak og aktivitetsnivå hos sine små prinser og prinsesser.'' Antakelig er tanken at om foreldre får beskjed om at barna er ørlite overvektige blir de mer bevisst på nevnte voksenrolle. Mange foreldre er helt blinde for barnas overvekt. Ler, helt enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Som snart ferdig sykepleier, så kan jeg bare si at sykepleiere lærer forsvinnende lite om ernæring. Og jeg vil ikke tro at det er hovedfokus på helsesøsterutdanningen heller. Så jeg ville definitivt ikke satt min lit til at helsesøster kan noe særlig om ernæring... Kanskje det er dattera mi som er så opptatt av ernæring? Hun er helt vill og anti det mest som er godt ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Mener du nå at de har lite peiling, eller at flertallet av dem ikke er enig i lavkarbo-evangeliet? Jeg mener at de fleste ikke har særlig peiling generelt sett De kan omtrent like mye som hvermannsen - akkurat som fastlegene. Unntakene finnes, og det er de som har en interesse for ernæring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Kanskje det er dattera mi som er så opptatt av ernæring? Hun er helt vill og anti det mest som er godt ;o) Mennesker som er opptatt av ernæring tilegner seg som regel kunnskap om emnet. Utfordringen blir da å få til en balansert kunnskap, og ikke ensidig propaganda for en spesifikk ernæringsteori Og mennesker som er opptatt av ernæring finnes i de fleste yrker, også helsesøstre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg lurer på om det faktisk er klokere å gjøre slikt hos fastlegen, og så heller få ungene dit oftere? Både fordi de har høyere kompetanse der, men også fordi det gir legen en sjanse til å fange opp ting. Med vennlig hilsen ''Jeg lurer på om det faktisk er klokere å gjøre slikt hos fastlegen, og så heller få ungene dit oftere? Både fordi de har høyere kompetanse der, men også fordi det gir legen en sjanse til å fange opp ting. '' Det er selvfølgelig stor variasjon både når det gjelder leger og helsesøstre mht kompetanse på ernæring og barn, men generelt sett tror jeg at helsesøstre er bedre kvalifisert for å ta seg av denne oppgaven enn leger. Dessverre har mange helsesøstre ansvar for altfor mange barn i forhold til hvor få timer de får til rådighet på den enkelte skole, så jeg tror at det beste stedet å starte ville være å øke ressursene til helsesøstre i skolen. Såvidt jeg vet, er dette et ganske sentral tema for tiden i helsesøsterutdannelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 ''Jeg lurer på om det faktisk er klokere å gjøre slikt hos fastlegen, og så heller få ungene dit oftere? Både fordi de har høyere kompetanse der, men også fordi det gir legen en sjanse til å fange opp ting. '' Det er selvfølgelig stor variasjon både når det gjelder leger og helsesøstre mht kompetanse på ernæring og barn, men generelt sett tror jeg at helsesøstre er bedre kvalifisert for å ta seg av denne oppgaven enn leger. Dessverre har mange helsesøstre ansvar for altfor mange barn i forhold til hvor få timer de får til rådighet på den enkelte skole, så jeg tror at det beste stedet å starte ville være å øke ressursene til helsesøstre i skolen. Såvidt jeg vet, er dette et ganske sentral tema for tiden i helsesøsterutdannelsen. Hei, Jeg tror det er fornuftig å ha et regelmessig legebesøk for barn, men hovedpoenget var å få veiingen vekk fra "foran alle på skolen". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hei, Jeg tror det er fornuftig å ha et regelmessig legebesøk for barn, men hovedpoenget var å få veiingen vekk fra "foran alle på skolen". Med vennlig hilsen Det er vel ingenting som tilsier at veiingen trenger å skje foran de andre barna? Jeg tror verden har gått videre på dette området sett i forhold til mellomkrigstidens helseundersøkelser...*s* Fordelen med helsesøster er at også at hun holder til på skolen. Barna kan selv oppsøke henne om de ønsker det, og hun har mulighet til å følge med på barnets utvikling generelt sett i skolemiljøet. (Og vil normalt viderehenvise de barna som ser ut til å slite så mye at de bør få hjelp fra spesialisthelsetjenesten). Men som sagt, det forutsetter at stillingsbrøkene som er tildelt den enkelte skole må økes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg synes tiltaket virker fornuftig. Mener at jeg leste noen skrive under her om at de ble veid foran hele klassen, og det er selvfølgelig ikke ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det er vel ingenting som tilsier at veiingen trenger å skje foran de andre barna? Jeg tror verden har gått videre på dette området sett i forhold til mellomkrigstidens helseundersøkelser...*s* Fordelen med helsesøster er at også at hun holder til på skolen. Barna kan selv oppsøke henne om de ønsker det, og hun har mulighet til å følge med på barnets utvikling generelt sett i skolemiljøet. (Og vil normalt viderehenvise de barna som ser ut til å slite så mye at de bør få hjelp fra spesialisthelsetjenesten). Men som sagt, det forutsetter at stillingsbrøkene som er tildelt den enkelte skole må økes. ''Men som sagt, det forutsetter at stillingsbrøkene som er tildelt den enkelte skole må økes.'' Enig i alt du skriver i dette innlegget, og den siste setningen tror jeg er alfa og omega. Det er begrensa hva som kan utrettes eller følges opp med 4 timers kontortid på X-antall elever pr måned. Dette øker også terskelen for at skolebarna tar kontakt, foreldre likeså. De som trenger det mest, havner nok også nederst i "bunken" av tidsmessige årsaker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 ''Men som sagt, det forutsetter at stillingsbrøkene som er tildelt den enkelte skole må økes.'' Enig i alt du skriver i dette innlegget, og den siste setningen tror jeg er alfa og omega. Det er begrensa hva som kan utrettes eller følges opp med 4 timers kontortid på X-antall elever pr måned. Dette øker også terskelen for at skolebarna tar kontakt, foreldre likeså. De som trenger det mest, havner nok også nederst i "bunken" av tidsmessige årsaker. Hvor stor stillingsbrøk helsesøster har på skolen, er veldig avhengig av hvilken kommune vi snakker om. En skole jeg kjenner godt har helsesøster på plass 3 dager i uken, hvilket jeg synes er ganske bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hvor stor stillingsbrøk helsesøster har på skolen, er veldig avhengig av hvilken kommune vi snakker om. En skole jeg kjenner godt har helsesøster på plass 3 dager i uken, hvilket jeg synes er ganske bra. Jeg har også fått forståelsen av at det er stor variasjon. Hørte et nyhetsoppslag om dette denne uken (tror jeg), og da ble det sagt at flere steder var helsesøster kun til stede f.eks. 2-3 timer pr uke på skoler med rundt 400 elever. Da må det bli umulig å få gjort en god jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Som snart ferdig sykepleier, så kan jeg bare si at sykepleiere lærer forsvinnende lite om ernæring. Og jeg vil ikke tro at det er hovedfokus på helsesøsterutdanningen heller. Så jeg ville definitivt ikke satt min lit til at helsesøster kan noe særlig om ernæring... ''Og jeg vil ikke tro at det er hovedfokus på helsesøsterutdanningen heller. '' Jeg vet ikke hva studieplanene for helsesøsterutdanningen sier, men en jeg kjenner ble ferdig helsesøster for noen måneder siden, og i hennes studieopplegg var barn og ernæring/overvekt et av temaene det ble fokusert mye på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Litt usikker på hva jeg synes. Har ved selvsyn sett at mange foreldre er totalt blinde for egne barns overvekt. De ser den rett og slett ikke, og det kan være greit med et hint fra helsesøster om at de bør være mer bevisst på kost og livsstil. Samtidig ser jeg at det kan bidra til stigmatisering, og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at mange av de barna som er litt overvektige vil synes denne veiingen er skikkelig plagsom. Synes også det er tragisk at myndighetene setter av midler til veiing, men ingen ting til oppfølging og rådgivning til de som evt. veier for mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.