jubalong70 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 ''Og jeg vil ikke tro at det er hovedfokus på helsesøsterutdanningen heller. '' Jeg vet ikke hva studieplanene for helsesøsterutdanningen sier, men en jeg kjenner ble ferdig helsesøster for noen måneder siden, og i hennes studieopplegg var barn og ernæring/overvekt et av temaene det ble fokusert mye på. Det er bra at det vektlegges i utdanningen nå. Jeg tror nok også at det har vært på studieplanene tidligere, men min erfaring med diverse helsesøstre (både som helsesøstre for barna mine, men også i andre settinger) er at jeg de ikke imponerer med kunnskap om ernæring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Det er vel ingenting som tilsier at veiingen trenger å skje foran de andre barna? Jeg tror verden har gått videre på dette området sett i forhold til mellomkrigstidens helseundersøkelser...*s* Fordelen med helsesøster er at også at hun holder til på skolen. Barna kan selv oppsøke henne om de ønsker det, og hun har mulighet til å følge med på barnets utvikling generelt sett i skolemiljøet. (Og vil normalt viderehenvise de barna som ser ut til å slite så mye at de bør få hjelp fra spesialisthelsetjenesten). Men som sagt, det forutsetter at stillingsbrøkene som er tildelt den enkelte skole må økes. Selvfølgelig kommer det til å skje forand de andre barna. Eller tror du de innkaller et og et barn til egen kontroll? Det blir en del av vanlig helseundersøkelse, og alle barna vet naturligvis hva som foregår der, og det kommer til å bli masse prat om høyde, vekt osv etterpå. Og for de som er tunge eller bittesmå, så kommer det til å bli forferdelig. Akkurat som det var på 80-tallet og tidligere. Hvorfor i alle dager tror du det blir annerledes. "Foran alle barna" betyr jo ikke bokstavelig talt sånn at alle ser det. Det betyr at de står i kø og blir veid etter tur, akkurat som syn og hørsel blir målt, etter tur. Bare at dårlig syn ikke er på langt nær like stigmatiserende. Jeg tror ærlig talt ikke en eneste person som ikke har opplevd overvekt på kroppen, bokstavelig talt, kan fatte hvor ille det føles og hvor stigmatiserende og flaut det oppleves. Det er ingen tegn i samfunnet til at det blir mindre flaut og stigmatiserende fremover. Det kommer litt an på hvilket budsjett man ønsker barna skal slite på - angst og depresjonsbudsjettet, eller overvektsbudsjettet. For hvis det ikke skjer en endring i holdninger snart, både blant helsepersonell og folk ellers, så blir valget i mange tilfeller ett av to. SÅ vanskelig er overvekt å håndtere, jeg taler av lang, bitter erfaring. Og jeg er ikke den eneste. Normalvektig nå, med normalvektige barn, som aldri, aldri, aldri skal veies i offentligheten. Å innkalle barn til legekontroll et par ganger i grunnskolealder, er noe helt annet, og burde sannsynligvis gjøres uansett. Ikke minst for å avdekke diabetes - bølgen som viser seg nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg mener at de fleste ikke har særlig peiling generelt sett De kan omtrent like mye som hvermannsen - akkurat som fastlegene. Unntakene finnes, og det er de som har en interesse for ernæring. De har i alle fall mer peiling enn helsesøstre, generelt. Og ikke minst har de mulighet til å henvise videre. Noe som egentlig er det viktigste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Det er bra at det vektlegges i utdanningen nå. Jeg tror nok også at det har vært på studieplanene tidligere, men min erfaring med diverse helsesøstre (både som helsesøstre for barna mine, men også i andre settinger) er at jeg de ikke imponerer med kunnskap om ernæring. ''Det er bra at det vektlegges i utdanningen nå. Jeg tror nok også at det har vært på studieplanene tidligere, men min erfaring med diverse helsesøstre (både som helsesøstre for barna mine, men også i andre settinger) er at jeg de ikke imponerer med kunnskap om ernæring. '' Siden overvekt blant barn både er økende og mye diskutert, så er det kanskje naturlig at også utdanningen fokuserer mer på det nå enn tidligere. Vet også om kommuner hvor det nå lages varierte og gode tilbud til barn som sliter med overvekt, og hvor det er kommunens helsesøstre (eller det er kanskje riktigere å si helsestasjoner) organiserer tilbudet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Selvfølgelig kommer det til å skje forand de andre barna. Eller tror du de innkaller et og et barn til egen kontroll? Det blir en del av vanlig helseundersøkelse, og alle barna vet naturligvis hva som foregår der, og det kommer til å bli masse prat om høyde, vekt osv etterpå. Og for de som er tunge eller bittesmå, så kommer det til å bli forferdelig. Akkurat som det var på 80-tallet og tidligere. Hvorfor i alle dager tror du det blir annerledes. "Foran alle barna" betyr jo ikke bokstavelig talt sånn at alle ser det. Det betyr at de står i kø og blir veid etter tur, akkurat som syn og hørsel blir målt, etter tur. Bare at dårlig syn ikke er på langt nær like stigmatiserende. Jeg tror ærlig talt ikke en eneste person som ikke har opplevd overvekt på kroppen, bokstavelig talt, kan fatte hvor ille det føles og hvor stigmatiserende og flaut det oppleves. Det er ingen tegn i samfunnet til at det blir mindre flaut og stigmatiserende fremover. Det kommer litt an på hvilket budsjett man ønsker barna skal slite på - angst og depresjonsbudsjettet, eller overvektsbudsjettet. For hvis det ikke skjer en endring i holdninger snart, både blant helsepersonell og folk ellers, så blir valget i mange tilfeller ett av to. SÅ vanskelig er overvekt å håndtere, jeg taler av lang, bitter erfaring. Og jeg er ikke den eneste. Normalvektig nå, med normalvektige barn, som aldri, aldri, aldri skal veies i offentligheten. Å innkalle barn til legekontroll et par ganger i grunnskolealder, er noe helt annet, og burde sannsynligvis gjøres uansett. Ikke minst for å avdekke diabetes - bølgen som viser seg nå. Barn innkalles til tannlegen årlig, og jeg skjønner ikke helt at det ikke skal være mulig å få til tilsvarende "private" ordninger også i forhold til helsesøster - dvs. såfremt de har nok tid tilgjengelig. Jeg mener dette med overvekt blant barn er et uhyre komplisert tema. Det finnes mange familier som gjør det som kan gjøres for å hjelpe sitt barn i forhold til overvektsproblematikk, men det finnes også barn som av ulike grunner ikke får denne hjelpen. Forskning har også vist at mange foreldre ikke ser en begynnede overvekt hos sine barn, og jeg har tro på at en godt utviklet helsesøstertjeneste kan være et svært verdifullt bidrag. Jeg har diskutert dette temaet ganske mye med en slektning som nylig er ferdig som helsesøster, og som nå jobber i skolehelsetjenesten. Hun er med på å utvikle ulike former for tilbud til barn med overvektsproblematikk, og jeg synes det hun forteller om er lovende. De forsøker blant annet å tilby aktivitetsopplegg for de som har lyst til å komme i gang med idrett/aktivitet i en litt "skjermet" setting, eller de tilbyr at barnet får en "treningskontakt" som gjør fysiske aktiviteter med barnet minst to dager i uka. Hun forteller at de forsøker å være lydhøre i forhold til den enkelte familie, og gi tilbud i forhold til det familien selv tror vil kunne være til hjelp. De har også langsiktige perspektiver; et barn som har utviklet reell overvekt blir ikke normalvektig i løpet av kort tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Barn innkalles til tannlegen årlig, og jeg skjønner ikke helt at det ikke skal være mulig å få til tilsvarende "private" ordninger også i forhold til helsesøster - dvs. såfremt de har nok tid tilgjengelig. Jeg mener dette med overvekt blant barn er et uhyre komplisert tema. Det finnes mange familier som gjør det som kan gjøres for å hjelpe sitt barn i forhold til overvektsproblematikk, men det finnes også barn som av ulike grunner ikke får denne hjelpen. Forskning har også vist at mange foreldre ikke ser en begynnede overvekt hos sine barn, og jeg har tro på at en godt utviklet helsesøstertjeneste kan være et svært verdifullt bidrag. Jeg har diskutert dette temaet ganske mye med en slektning som nylig er ferdig som helsesøster, og som nå jobber i skolehelsetjenesten. Hun er med på å utvikle ulike former for tilbud til barn med overvektsproblematikk, og jeg synes det hun forteller om er lovende. De forsøker blant annet å tilby aktivitetsopplegg for de som har lyst til å komme i gang med idrett/aktivitet i en litt "skjermet" setting, eller de tilbyr at barnet får en "treningskontakt" som gjør fysiske aktiviteter med barnet minst to dager i uka. Hun forteller at de forsøker å være lydhøre i forhold til den enkelte familie, og gi tilbud i forhold til det familien selv tror vil kunne være til hjelp. De har også langsiktige perspektiver; et barn som har utviklet reell overvekt blir ikke normalvektig i løpet av kort tid. ''Barn innkalles til tannlegen årlig'' Nei, det gjør de absolutt ikke. Men dette er en utbredt myte, siden det var slik før. Forøvrig skriver du mye fornuftig, ville bare påpeke det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 ''Barn innkalles til tannlegen årlig'' Nei, det gjør de absolutt ikke. Men dette er en utbredt myte, siden det var slik før. Forøvrig skriver du mye fornuftig, ville bare påpeke det. Ok :-) Men innkalles de ikke til sjekk hos tannpleier heller hvert år? (Sånn at de kan få de jevnlige moralpreknene om at dersom de ikke fortsetter å pusse tennene sine like godt _og_ lar være å drikke juice og spise godterier, så _vil_ de få hull !) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Ok :-) Men innkalles de ikke til sjekk hos tannpleier heller hvert år? (Sånn at de kan få de jevnlige moralpreknene om at dersom de ikke fortsetter å pusse tennene sine like godt _og_ lar være å drikke juice og spise godterier, så _vil_ de få hull !) Det varierer veldig fra sted til sted. Nå er det rundt to år siden mine tre har vært hos tannlegen/tannpleier. I og med at vi voksne har dårlige tenner, har jeg tenkt å ringe snart og be om timer for dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Ok :-) Men innkalles de ikke til sjekk hos tannpleier heller hvert år? (Sånn at de kan få de jevnlige moralpreknene om at dersom de ikke fortsetter å pusse tennene sine like godt _og_ lar være å drikke juice og spise godterier, så _vil_ de få hull !) Nei, det gjør de ikke. Du kunne like gjerne skrevet "tannlegekontoret". De innkalles ikke rutinemessig, men etter prioritering som gjøres ut fra en blanding av kapasitet og gjetning på behov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Barn innkalles til tannlegen årlig, og jeg skjønner ikke helt at det ikke skal være mulig å få til tilsvarende "private" ordninger også i forhold til helsesøster - dvs. såfremt de har nok tid tilgjengelig. Jeg mener dette med overvekt blant barn er et uhyre komplisert tema. Det finnes mange familier som gjør det som kan gjøres for å hjelpe sitt barn i forhold til overvektsproblematikk, men det finnes også barn som av ulike grunner ikke får denne hjelpen. Forskning har også vist at mange foreldre ikke ser en begynnede overvekt hos sine barn, og jeg har tro på at en godt utviklet helsesøstertjeneste kan være et svært verdifullt bidrag. Jeg har diskutert dette temaet ganske mye med en slektning som nylig er ferdig som helsesøster, og som nå jobber i skolehelsetjenesten. Hun er med på å utvikle ulike former for tilbud til barn med overvektsproblematikk, og jeg synes det hun forteller om er lovende. De forsøker blant annet å tilby aktivitetsopplegg for de som har lyst til å komme i gang med idrett/aktivitet i en litt "skjermet" setting, eller de tilbyr at barnet får en "treningskontakt" som gjør fysiske aktiviteter med barnet minst to dager i uka. Hun forteller at de forsøker å være lydhøre i forhold til den enkelte familie, og gi tilbud i forhold til det familien selv tror vil kunne være til hjelp. De har også langsiktige perspektiver; et barn som har utviklet reell overvekt blir ikke normalvektig i løpet av kort tid. Jeg er ikke i mot veiing av barn, dersom det utføres like tilfeldig og av like kompetent personell som tannkontroller utføres. Altså av folk med spesielkompetanse på vektproblematikk. Det å overlate sårbare barn, og deres familier, til den "jevne helsesøster", er risikosport. Og det ligger ingen føringer om bedre tid, mer ressurser og kompetanseutvikling i den planen som nå er besluttet, så vidt jeg vet, og i følge de helsesøstrene som har uttalt seg om saken i mediene. Spørsmålet til trådstarter, var om veiing av barn, i den form det nå er planlagt, er en god ide, og det er jeg sikker på at det ikke er. At det finnes andre, gode måter å gjøre det på, er helt sikkert riktig. Men da må man altså velge DE løsningene, da - ikke de andre, dårlige. Dessuten - det mange sier at foreldre ikke ser at barna deres blir overvektige. Hvordan vet man det??? Det er ikke noe foreldre snakker høyt om, naturligvis, og hadde de gjort det, hadde det omtrent innebåret omsorgssvikt, i seg selv, etter min mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg er ikke i mot veiing av barn, dersom det utføres like tilfeldig og av like kompetent personell som tannkontroller utføres. Altså av folk med spesielkompetanse på vektproblematikk. Det å overlate sårbare barn, og deres familier, til den "jevne helsesøster", er risikosport. Og det ligger ingen føringer om bedre tid, mer ressurser og kompetanseutvikling i den planen som nå er besluttet, så vidt jeg vet, og i følge de helsesøstrene som har uttalt seg om saken i mediene. Spørsmålet til trådstarter, var om veiing av barn, i den form det nå er planlagt, er en god ide, og det er jeg sikker på at det ikke er. At det finnes andre, gode måter å gjøre det på, er helt sikkert riktig. Men da må man altså velge DE løsningene, da - ikke de andre, dårlige. Dessuten - det mange sier at foreldre ikke ser at barna deres blir overvektige. Hvordan vet man det??? Det er ikke noe foreldre snakker høyt om, naturligvis, og hadde de gjort det, hadde det omtrent innebåret omsorgssvikt, i seg selv, etter min mening. ''Dessuten - det mange sier at foreldre ikke ser at barna deres blir overvektige. Hvordan vet man det???'' Jeg mener å huske at det er gjort en seriøs forskningsstudie på dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 ''Dessuten - det mange sier at foreldre ikke ser at barna deres blir overvektige. Hvordan vet man det???'' Jeg mener å huske at det er gjort en seriøs forskningsstudie på dette. Javel, det kan sikkert stemme. Men jeg tror likevel at mange foreldre er opptatt av og ser sine barns overvekt, uten at de publiserer det til omverdenen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Javel, det kan sikkert stemme. Men jeg tror likevel at mange foreldre er opptatt av og ser sine barns overvekt, uten at de publiserer det til omverdenen. '' Men jeg tror likevel at mange foreldre er opptatt av og ser sine barns overvekt, uten at de publiserer det til omverdenen. '' Det tror jeg også. Allikevel ønsker jeg velkommen fremtidige tiltak med større tilbud om hjelp til barn med overvektsproblemer. Men jeg er enig med de som mener at veiing alene - uten samtidige muligheter for å gi hjelp - ikke er et meningsfullt tiltak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 '' Men jeg tror likevel at mange foreldre er opptatt av og ser sine barns overvekt, uten at de publiserer det til omverdenen. '' Det tror jeg også. Allikevel ønsker jeg velkommen fremtidige tiltak med større tilbud om hjelp til barn med overvektsproblemer. Men jeg er enig med de som mener at veiing alene - uten samtidige muligheter for å gi hjelp - ikke er et meningsfullt tiltak. Jeg husker jeg ble veid og funnet for tung en gang i tenårene (og sikkert mange ganger før det, men det var altså denne gangen jeg husket). Helsesøster spurte meg ut om kostholdet mitt. Det lignet et avhør. Jeg spiste helt normal mat som jeg ble tilbudt hjemme. Brød og halvfabrikata, kjøtt, fisk og grønnsaker. Og frukt, da. Siden hun hadde så lite kunnskap om kosthold og ikke kunne finne noe å sette fingeren på, så spurte hun NÅR jeg spiste frukt og jeg svarte at jeg spiste det oftest mellom måltidene. Da kom hun fram til at jeg måtte spise frukten sammen med måltidene og det var det av kostholdsråd der i fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg er ikke i mot veiing av barn, dersom det utføres like tilfeldig og av like kompetent personell som tannkontroller utføres. Altså av folk med spesielkompetanse på vektproblematikk. Det å overlate sårbare barn, og deres familier, til den "jevne helsesøster", er risikosport. Og det ligger ingen føringer om bedre tid, mer ressurser og kompetanseutvikling i den planen som nå er besluttet, så vidt jeg vet, og i følge de helsesøstrene som har uttalt seg om saken i mediene. Spørsmålet til trådstarter, var om veiing av barn, i den form det nå er planlagt, er en god ide, og det er jeg sikker på at det ikke er. At det finnes andre, gode måter å gjøre det på, er helt sikkert riktig. Men da må man altså velge DE løsningene, da - ikke de andre, dårlige. Dessuten - det mange sier at foreldre ikke ser at barna deres blir overvektige. Hvordan vet man det??? Det er ikke noe foreldre snakker høyt om, naturligvis, og hadde de gjort det, hadde det omtrent innebåret omsorgssvikt, i seg selv, etter min mening. ''Dessuten - det mange sier at foreldre ikke ser at barna deres blir overvektige. Hvordan vet man det??? Det er ikke noe foreldre snakker høyt om, naturligvis, og hadde de gjort det, hadde det omtrent innebåret omsorgssvikt, i seg selv, etter min mening.'' Uten at jeg har link til det nå, så er det gjort seriøse studier som viser at mange foreldre er "blinde" til egne ungers overvekt i skremmende stor utstrekning. Det skyldes trolig en kombinasjon av "vil ikke se", og at det utvikler seg gradvis, og de derfor ikke er klar over det. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Barn innkalles til tannlegen årlig, og jeg skjønner ikke helt at det ikke skal være mulig å få til tilsvarende "private" ordninger også i forhold til helsesøster - dvs. såfremt de har nok tid tilgjengelig. Jeg mener dette med overvekt blant barn er et uhyre komplisert tema. Det finnes mange familier som gjør det som kan gjøres for å hjelpe sitt barn i forhold til overvektsproblematikk, men det finnes også barn som av ulike grunner ikke får denne hjelpen. Forskning har også vist at mange foreldre ikke ser en begynnede overvekt hos sine barn, og jeg har tro på at en godt utviklet helsesøstertjeneste kan være et svært verdifullt bidrag. Jeg har diskutert dette temaet ganske mye med en slektning som nylig er ferdig som helsesøster, og som nå jobber i skolehelsetjenesten. Hun er med på å utvikle ulike former for tilbud til barn med overvektsproblematikk, og jeg synes det hun forteller om er lovende. De forsøker blant annet å tilby aktivitetsopplegg for de som har lyst til å komme i gang med idrett/aktivitet i en litt "skjermet" setting, eller de tilbyr at barnet får en "treningskontakt" som gjør fysiske aktiviteter med barnet minst to dager i uka. Hun forteller at de forsøker å være lydhøre i forhold til den enkelte familie, og gi tilbud i forhold til det familien selv tror vil kunne være til hjelp. De har også langsiktige perspektiver; et barn som har utviklet reell overvekt blir ikke normalvektig i løpet av kort tid. ''Barn innkalles til tannlegen årlig, og jeg skjønner ikke helt at det ikke skal være mulig å få til tilsvarende "private" ordninger også i forhold til helsesøster - dvs. såfremt de har nok tid tilgjengelig.'' Barn innkalles til tannlegen annethvert år her hos oss. Skal de gå oftere må man betale selv og ordne med det selv med en privat tannlege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 ''Dessuten - det mange sier at foreldre ikke ser at barna deres blir overvektige. Hvordan vet man det??? Det er ikke noe foreldre snakker høyt om, naturligvis, og hadde de gjort det, hadde det omtrent innebåret omsorgssvikt, i seg selv, etter min mening.'' Uten at jeg har link til det nå, så er det gjort seriøse studier som viser at mange foreldre er "blinde" til egne ungers overvekt i skremmende stor utstrekning. Det skyldes trolig en kombinasjon av "vil ikke se", og at det utvikler seg gradvis, og de derfor ikke er klar over det. Med vennlig hilsen ''Det skyldes trolig en kombinasjon av "vil ikke se", og at det utvikler seg gradvis, og de derfor ikke er klar over det.'' Det tror jeg stemmer. Som jeg skriver et sted i denne tråden, så har alle våre tre barn i perioder vært over gjennomsnittlig tunge ift høyde, kanskje noe overvektige. Dette kommer gradvis, og en blir vant til å se dem slik. Nå har begge de to eldste (som nå er 9 og 11) strekt seg slik at de ikke er overvektige lenger. Regner med at hun minste også gjør det, men vi holder øye med henne. For vår del VET vi at barna er fysisk aktive, at de ikke drikker mye brus og får mye godteri. Vi vet imidlertid også at i alle fall et par av dem kan hive innpå med uante mengder f.eks. pølser eller chips hvis de får tilgang på det, men også enorme porsjoner med vanlig mat. De får ikke lov til å sluke enorme mengder mat. Vi ser også at hun minste (som er den forholdsmessig tyngste av dem) har mye bredere rygg enn de to andre - hun er også den med minst apetitt og spiser minst av både mat og godterier. Vi har noen naboer med ei jente på 9 som er sterkt overvektig. Mora der har sagt til meg at "jenta har litt mage, men hun er jo ikke tjukk". Da tenker jeg at de foreldrene er blinde for sine egne. Denne jenta spiser store porsjoner med mat - men de er nok restriktive på godterier og brus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 De har i alle fall mer peiling enn helsesøstre, generelt. Og ikke minst har de mulighet til å henvise videre. Noe som egentlig er det viktigste. '' Og ikke minst har de mulighet til å henvise videre. Noe som egentlig er det viktigste. '' Henvise videre til hva? Det er greit med viderehenvisning for å få avklart at barnet ikke har en eller annen form for sykdom som frembringer overvekten. Tilsvarende for å få en kjapp gjennomgang av barnets kosthold, men dette kan de fleste klare også uten ernæringsfysiolog. Forøvrig tilbyr spesialisthelsetjenesten de fleste steder ikke noe annet enn en samtale 1-2 ganger i året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 '' Og ikke minst har de mulighet til å henvise videre. Noe som egentlig er det viktigste. '' Henvise videre til hva? Det er greit med viderehenvisning for å få avklart at barnet ikke har en eller annen form for sykdom som frembringer overvekten. Tilsvarende for å få en kjapp gjennomgang av barnets kosthold, men dette kan de fleste klare også uten ernæringsfysiolog. Forøvrig tilbyr spesialisthelsetjenesten de fleste steder ikke noe annet enn en samtale 1-2 ganger i året. Det finnes noen FÅ - ikke mange, men noen få spesialisttjenester for barn med overvekt. Stor og Sterk - programmet på OUS startet opp for en del år tilbake, og jeg håper inderlig at de fremdeles holder på. Det finnes også andre tilbud i Helse Sør - Øst, det er vel Sykehuset i Telemark, feks, som generelt har høy kompetanse på overvekt, også blant barn, så vidt jeg husker. Det finnes også flere helsesøstre med spesialkompetanse på overvektproblematikk hos barn, så det er noen muligheter. Men at det er for lite, er det jo ingen tvil om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Det finnes noen FÅ - ikke mange, men noen få spesialisttjenester for barn med overvekt. Stor og Sterk - programmet på OUS startet opp for en del år tilbake, og jeg håper inderlig at de fremdeles holder på. Det finnes også andre tilbud i Helse Sør - Øst, det er vel Sykehuset i Telemark, feks, som generelt har høy kompetanse på overvekt, også blant barn, så vidt jeg husker. Det finnes også flere helsesøstre med spesialkompetanse på overvektproblematikk hos barn, så det er noen muligheter. Men at det er for lite, er det jo ingen tvil om. Jeg hadde stor tro på Stor og Sterk ved OUS, og var glad da et barn jeg kjenner ble henvist dit. Dessverre er jeg ikke imponert over hva de har tilbudt. Det er ikke så mye mer enn veiing og måling av barnet, gjennomgang av kosthold og blodprøver. Samme prosedyren gjentas 1-2 ganger årlig, og det virker ikke som de har noe mer å tilby selv når de ordinære tiltakene ikke har særlig effekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.