Gå til innhold

personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest SMIRnøff

Borderline er noe annet enn dyssosial/sosiopatisk, men personer kan godt ha trekk fra begge deler.

Per det diagnosesystemet man bruker i Norge i dag (ICD-10), så skilles det mellom "emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse", hvor borderline er en subtype, og "antisosial personlighetsforstyrrelse", som ligger tett opp til det gamle psykopatbegrepet.

Man må ville endre seg for at man skal bli bedre. Det gjelder alle personlighetsforstyrrelser. Har man antisosiale trekk, vil man som regel ikke endre seg. Man ser ingen problemer med hvordan man er. Det gjør vel oftere de med "borderline", fordi de lider mer. Ved antisosiale trekk er det bare omgivelsene som lider.

Ja, det er det jeg er redd for. egentlig er borderline enda verre enn dyssoial da, fordi de selv lider i tillegg til omgivelsene. Er det noen medisiner som kan hjelpe ?

Sønnen min holder på å knekke meg helt, spesielt ihht. løgner og pengeutpressing og kan i verste fall bli voldelig. Men jeg ser at han lider og har antagelig en svært lav selvfølelse. Vet han ved en anledning søkte hjelp (hans daværende kjæreste tvang han) men ved å servere skrøner også til behandleren så kommer man jo ikke særlig langt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dyssosial pf er den diagnose som ligger tettest opp til begrepet sosiopat/psykopat. Borderline er en pf som tilhører samme gruppe (cluster) som dyssosial pf. I noen tilfeller ligger borderline tett opp til det dyssosiale, andre ganger klart lengre fra.

Det finnes ingen gode medisiner for disse tilstandene. Psykoterapi kan være meget virksom. Forutsetningen er dog at personen selv har et endringsønske og er motivert for behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...