Gjest ja til hardere straff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det ser ikke ut som at tiltakene i skolen i dag mot mobbing hjelper noe.http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/slutt-paa-stoette-til-antimobbeprogram-3417063.html Hva må da til? Strenge straffer av lærere og rektorer som ikke tar mobbing på alvor? Strengere straff for de som mobber og ikke minst foreldrene som ikke har greid å oppdra barna sine? Personlig tror jeg desverre kun harde tiltak nytter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jasså sier du det Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Foreldre som ikke har greid å oppdra barna sine? Den er vel litt tynn vel.. Så hvis sønnen min om noen år slår i hjæl et annet menneske, skal JEG straffes fordi jeg ikke har oppdratt han ordentlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja til hardere straff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Foreldre som ikke har greid å oppdra barna sine? Den er vel litt tynn vel.. Så hvis sønnen min om noen år slår i hjæl et annet menneske, skal JEG straffes fordi jeg ikke har oppdratt han ordentlig? Jeg synes sammenligningen din ikke holder. Om et mennekse slår i hjel et annet menneske, kanskje i rent selvforsvar så kan ikke det sammenlignes med et menneske som med viten og vilje velger å plage et annet menneske støtt og stadig. Dessuten spiller alder inn. Et barn som plager andre barn har neppe lært hverken empati eller hvordan det skal behandle andre mennesker. Foreldre har et ansvar for å lære barna empati og det å bry seg om andre mennesker. Når foreldre ikke gjør det så tar de heller ikke ansvar for å unngå at deres barn mobber andre. Å mobbe er egentlig å gjøre en kriminell handling. Barnevernet bør derfor kobles inn når barna gjør slikt. Selvsagt må skoler informere foreldrene først og gi de en sjangs for å ordne opp. Om foreldrene da ikke tar det på alvor og ikke noe skjer så bør barnevernet inn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg synes sammenligningen din ikke holder. Om et mennekse slår i hjel et annet menneske, kanskje i rent selvforsvar så kan ikke det sammenlignes med et menneske som med viten og vilje velger å plage et annet menneske støtt og stadig. Dessuten spiller alder inn. Et barn som plager andre barn har neppe lært hverken empati eller hvordan det skal behandle andre mennesker. Foreldre har et ansvar for å lære barna empati og det å bry seg om andre mennesker. Når foreldre ikke gjør det så tar de heller ikke ansvar for å unngå at deres barn mobber andre. Å mobbe er egentlig å gjøre en kriminell handling. Barnevernet bør derfor kobles inn når barna gjør slikt. Selvsagt må skoler informere foreldrene først og gi de en sjangs for å ordne opp. Om foreldrene da ikke tar det på alvor og ikke noe skjer så bør barnevernet inn. Jeg tror ikke at barnevernet kan gjøre så mye, men jeg tror at forebyggende politi gjør hva de kan for å hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg tror aller, aller mest på foreldrenettverk. Hvis foreldrene kjenner hverandre, hvis foreldrene kjenner de andre barna, så blir det mye, mye vanskeligere å mobbe/plage hverandre. Det er også uhyre viktig at foreldre følger med på barnas mobiltelefoner og på de nettsamfunn de vanker. Det er IKKE å krenke barnas privatliv! Videre tror jeg på hardere virkemidler mot de som mobber, fra skolens side. Mange (!) rektorer tar ikke problematikken på alvor, rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg tror aller, aller mest på foreldrenettverk. Hvis foreldrene kjenner hverandre, hvis foreldrene kjenner de andre barna, så blir det mye, mye vanskeligere å mobbe/plage hverandre. Det er også uhyre viktig at foreldre følger med på barnas mobiltelefoner og på de nettsamfunn de vanker. Det er IKKE å krenke barnas privatliv! Videre tror jeg på hardere virkemidler mot de som mobber, fra skolens side. Mange (!) rektorer tar ikke problematikken på alvor, rett og slett. Veldig enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg tror aller, aller mest på foreldrenettverk. Hvis foreldrene kjenner hverandre, hvis foreldrene kjenner de andre barna, så blir det mye, mye vanskeligere å mobbe/plage hverandre. Det er også uhyre viktig at foreldre følger med på barnas mobiltelefoner og på de nettsamfunn de vanker. Det er IKKE å krenke barnas privatliv! Videre tror jeg på hardere virkemidler mot de som mobber, fra skolens side. Mange (!) rektorer tar ikke problematikken på alvor, rett og slett. Men hvordan skal man bli kjent med foreldrene til de andre ungene? Klart det hadde vært greit, men jeg tror det er vanskelig på mange sentrumsskoler og da snakker jeg ikke om forholde mellom utlendinger og norske. De prøvde på skolen til minstemann, men det skar seg. Veldig få møtte opp og jeg kunne bare være med 1/3 av gangene, men jeg ble aldri kjent med de andre. Og han gikk på samme skole i sju år 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Men hvordan skal man bli kjent med foreldrene til de andre ungene? Klart det hadde vært greit, men jeg tror det er vanskelig på mange sentrumsskoler og da snakker jeg ikke om forholde mellom utlendinger og norske. De prøvde på skolen til minstemann, men det skar seg. Veldig få møtte opp og jeg kunne bare være med 1/3 av gangene, men jeg ble aldri kjent med de andre. Og han gikk på samme skole i sju år F.eks. gjennom tvungen foreldreskole (google "Foreldreskole" og les om mange ulike tiltak), foreldrenettverk og ikke minst sosiale tilstelninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Veldig enig med deg. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja til hardere straff Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg tror aller, aller mest på foreldrenettverk. Hvis foreldrene kjenner hverandre, hvis foreldrene kjenner de andre barna, så blir det mye, mye vanskeligere å mobbe/plage hverandre. Det er også uhyre viktig at foreldre følger med på barnas mobiltelefoner og på de nettsamfunn de vanker. Det er IKKE å krenke barnas privatliv! Videre tror jeg på hardere virkemidler mot de som mobber, fra skolens side. Mange (!) rektorer tar ikke problematikken på alvor, rett og slett. Det kan hjelpe at foreldrene kjenner hverandre men slettes ikke alltid. Jeg har selv opplevd at sønnen til en veninne av meg mobbet min sønn. Moren innså absolutt ikke hva hun gjorde og forsvarte ham fullt og helt. Dette ødela også vårt vennskap. Heldigvis ordnet skolen opp slik at det ga seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 F.eks. gjennom tvungen foreldreskole (google "Foreldreskole" og les om mange ulike tiltak), foreldrenettverk og ikke minst sosiale tilstelninger. Det var tvungent der minstemann gikk, men folk møtte ikke opp likevel. Man fikk brev i postkassa med skjenn hvis man ikke møtte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 F.eks. gjennom tvungen foreldreskole (google "Foreldreskole" og les om mange ulike tiltak), foreldrenettverk og ikke minst sosiale tilstelninger. Haha! Nå søkte jeg først på "ForeldreskoleN" (www.foreldreskolen.org) og begynte å lure på om du var så fornuftig som jeg først trodde ) Havnet på rett sted etterpå da, hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det kan hjelpe at foreldrene kjenner hverandre men slettes ikke alltid. Jeg har selv opplevd at sønnen til en veninne av meg mobbet min sønn. Moren innså absolutt ikke hva hun gjorde og forsvarte ham fullt og helt. Dette ødela også vårt vennskap. Heldigvis ordnet skolen opp slik at det ga seg. Nei, jeg sier ikke at det alltid vil virke, men undersøkelser viser at det er det som virker aller best. Hørte et foredrag av Politiets Narkotikaforening (hjelpes, het de det, tro?) her for litt siden, og de viste til undersøkelser som sier akkurat dette. Både i forhold til mobbing og i forhold til bruk av narko. Trist med venninna di, men slike tomhoda fjols vil dessverre alltid formere seg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Haha! Nå søkte jeg først på "ForeldreskoleN" (www.foreldreskolen.org) og begynte å lure på om du var så fornuftig som jeg først trodde ) Havnet på rett sted etterpå da, hehe. He-he, søkte på det jeg også for å se hva du mente - og igjen: He-he! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det var tvungent der minstemann gikk, men folk møtte ikke opp likevel. Man fikk brev i postkassa med skjenn hvis man ikke møtte. Det er dessverre slik at foreldrene selv må se poenget, og dessuten må det være muligheter for sanksjoner mot de som bevisst saboterer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det verste jeg hører er skoler/lærere som sier " her på skolen/klassen så eksisterer ikke mobbing ! Hvordan i huleste vet de det? Tenk hvordan det føles når det er den offisielle holdningen og en selv blir mobbet holdt utenfor? jeg kunne ønske at det var egne timer som handlet om sosialt samspill, og hvor en diskuterte miljøet i klassen osv, og også la opp til sosiale aktiviteter for klassene. Ofte er det også slik at de er hyggeligere mot hverandre når det er mye spennende som skjer... Denne timen/ne kunne være en slags gruppeterapi elevene i mellom. Hadde det vært noe eller for urealistisk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Mobbing som fenomen er overdrevet. Det tegnes et bilde av en hel nasjon med drittsekker, og da spesielt barn. Det ville være mer fruktbart å snu problemstillingen på hodet; hvorfor er det slik at dagens barn og unge (og for den saks skyld voksne) er så hårsare at de ikke kan takle friksjon og motstand uten å stemple det som mobbing? Et annet interessant spørsmål bør reie seg om hvorfor politikere er så glad i å synse rundt denne problemstillingen? Jeg tviler på at det er empati som ligger til grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Mobbing som fenomen er overdrevet. Det tegnes et bilde av en hel nasjon med drittsekker, og da spesielt barn. Det ville være mer fruktbart å snu problemstillingen på hodet; hvorfor er det slik at dagens barn og unge (og for den saks skyld voksne) er så hårsare at de ikke kan takle friksjon og motstand uten å stemple det som mobbing? Et annet interessant spørsmål bør reie seg om hvorfor politikere er så glad i å synse rundt denne problemstillingen? Jeg tviler på at det er empati som ligger til grunn. Hva får deg til å tro at "gårsdagens barn" taklet det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det verste jeg hører er skoler/lærere som sier " her på skolen/klassen så eksisterer ikke mobbing ! Hvordan i huleste vet de det? Tenk hvordan det føles når det er den offisielle holdningen og en selv blir mobbet holdt utenfor? jeg kunne ønske at det var egne timer som handlet om sosialt samspill, og hvor en diskuterte miljøet i klassen osv, og også la opp til sosiale aktiviteter for klassene. Ofte er det også slik at de er hyggeligere mot hverandre når det er mye spennende som skjer... Denne timen/ne kunne være en slags gruppeterapi elevene i mellom. Hadde det vært noe eller for urealistisk? ''Det verste jeg hører er skoler/lærere som sier " her på skolen/klassen så eksisterer ikke mobbing ! Hvordan i huleste vet de det? Tenk hvordan det føles når det er den offisielle holdningen og en selv blir mobbet holdt utenfor?'' Jeg tviler på det er noen som sier det? Jeg er selv lærer og vi driver med mobbekampanje akkurat nå. Alle er enige om at det er helt umulig å få helt slutt på mobbing, men at vi allikevel må ha nulltoleranse og alltid la mobbing få konsekvenser! ''jeg kunne ønske at det var egne timer som handlet om sosialt samspill, og hvor en diskuterte miljøet i klassen osv, og også la opp til sosiale aktiviteter for klassene. Ofte er det også slik at de er hyggeligere mot hverandre når det er mye spennende som skjer...'' Jøsses..jeg er vant til at folk klager fordi de mener elevene gjør for mye morsomt og sosialt relatert på skolen, så denne var ny Vi jobber kontinuerlig med sosiale aktiviteter og klassemiljøet, både med samtaler og fellesaktiviteter. Tror de fleste ville blitt overraska om de visste hvor intenst det jobbes med klassemiljøet i en klasse, men det er nok at en elev er umoden for at hele lasset skal velte.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ma straffes hardere Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Mobbing som fenomen er overdrevet. Det tegnes et bilde av en hel nasjon med drittsekker, og da spesielt barn. Det ville være mer fruktbart å snu problemstillingen på hodet; hvorfor er det slik at dagens barn og unge (og for den saks skyld voksne) er så hårsare at de ikke kan takle friksjon og motstand uten å stemple det som mobbing? Et annet interessant spørsmål bør reie seg om hvorfor politikere er så glad i å synse rundt denne problemstillingen? Jeg tviler på at det er empati som ligger til grunn. Hårsåre? jeg tror ikke du vet helt hva det snakkes om. Er det å være hårsår å få klærne sine ødelagt, at du støtt og stadig blir kalt dum og stygg, at du blir ledd av og holdt utenfor, at du blir dytte over ende, osv. Jeg mener ikke at det er mobbing om slikt skjer en sjelden gang i blant men noen opplever dette hver enste dag. Konsekvensen er barn som får en forferdelig oppvekst og som ender opp med psykiske problemer senere og kasnkje selvmord. Jeg synes det er skremmende at du og andre tar så lett på slikt og skylder på mobbeofrene at det er de som er for hårsåre. Det å bli mobbet er for mange forbundet med skam og mange våger ikke si det til noen heller. Andre våger ikke å si noe p.g.a de er redd for mobberne da skal ta enda mer hevn, f.eks på skoleveien hjem. Vi voksne kan ikke bare lukke øynene og være så naive å tro at barn er for hårsåre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.