Gå til innhold

Antimobbekampanjer virker ikke

Gjest ja til hardere straff

Anbefalte innlegg

Jeg sitter ikke på noen høy hest, men jeg skjønner ikke hvordan dere med spesielle behov mener at verden skal være. Jeg skjønner ikke hvordan dere vil at vi andre skal opptre, for ikke skal vi vite at dere har et problem (slik at det kan hensyntas) og ikke skal dere gå glipp av noe. Da blir det veldig, veldig vanskelig å få til noe som helst.

Jeg beklager om jeg ble for skarp, men det er neimen ikke lett å gjøre alle til lags.

Nei, det er ikke lett, men det er faen ikke lett med sånne innskrenka folk som deg hvis man ikke er helt A4 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

10

• Spenol(1)

7

• Dorthe

5

• BobbyPeru

4

Gjest hjemme var best

Du har jo et barn, det er derfor samfunnet forventer noe av deg. Ikke for din skyld, men for barnet ditt sin skyld.

Har barnets far like store problemer, eller kan han være familiens ansikt utad? Jeg forstår at det koster deg mye å være med på ting, men det er nå engang slik når man har barn, og det vi gjør er for deres beste, ikke vårt.

Hadde det vært en far her hadde det sikkert ikke vært et problem.

Absolutt alt jeg gjør gjør jeg for ungene. Men det er jo klart at angst og andre psykiske problemer er noe man velger og vi bryr oss ikke like mye om ungene våre som de som ikke sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Nei, det er ikke lett, men det er faen ikke lett med sånne innskrenka folk som deg hvis man ikke er helt A4 heller.

Neivel.

Hvis jeg er så innskrenka som du sier, hvordan kan da 1000 foreldre la meg fortsette å være FAU-leder? Hvordan kan da idrettslaget la meg være leder? Trener? Oppmann?

Forklar meg gjerne hvordan man skal få satt i gang foreldretiltak som man vet fungerer når man samtidig skal ta hensyn til den med sosial angst som helst ikke vil være sammen med andre? Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel.

Hvis jeg er så innskrenka som du sier, hvordan kan da 1000 foreldre la meg fortsette å være FAU-leder? Hvordan kan da idrettslaget la meg være leder? Trener? Oppmann?

Forklar meg gjerne hvordan man skal få satt i gang foreldretiltak som man vet fungerer når man samtidig skal ta hensyn til den med sosial angst som helst ikke vil være sammen med andre? Hvordan?

Nå begynner denne debatten å ta en interessant vending - sett utenfra. Kvinnfolk mot kvinnfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel.

Dere kunne kanskje snakke med den med sosial angst og høre hva som skulle til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Hadde det vært en far her hadde det sikkert ikke vært et problem.

Absolutt alt jeg gjør gjør jeg for ungene. Men det er jo klart at angst og andre psykiske problemer er noe man velger og vi bryr oss ikke like mye om ungene våre som de som ikke sliter.

''Men det er jo klart at angst og andre psykiske problemer er noe man velger og vi bryr oss ikke like mye om ungene våre som de som ikke sliter.''

Jøss, er det sant? Det visste jeg faktisk ikke, det er ikke min oppfatning, men da lærte jeg noe nytt i dag også.

:-/

Jeg bare lurer litt: Hvis det nå viser seg at foreldrenettverk er en svært effektiv måte å forhindre mobbing på, og dine barns skole har et mobbeproblem de ønsker å få bukt med. Hvordan ønsker du da at dette skal angripes? Ut fra ditt ståsted?

Jeg spør fordi jeg ikke skjønner hvordan vi skal greie å ivareta foreldre med sosial angst, foreldre med depresjoner, foreldre med ADHD, foreldre som ikke liker å bake, foreldre som ikke kan gå på møter før klokka 7, foreldre som ikke synes ski er bra osv. og samtidig ivareta gruppa som er elever. Jeg tar gjerne imot gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FAU-lederen

Dere kunne kanskje snakke med den med sosial angst og høre hva som skulle til.

Ja, det hadde jo vært fint, men som denne med sosial angst sier så vil hun jo ikke at noen skal få vite om det. Hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjemme var best

Ja, det hadde jo vært fint, men som denne med sosial angst sier så vil hun jo ikke at noen skal få vite om det. Hva gjør man da?

Tullprat. Man trenger ikke gjøre folk med problemer til temaer i disse møtene bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Tullprat. Man trenger ikke gjøre folk med problemer til temaer i disse møtene bare.

Det er da ikke snakk om å gjøre foreldrenes problemer til temaer? Du sa i ditt første innlegg at du ikke ville ha mer tredd ned over hodet fordi det sliter på deg å gå på møter, og senere at du helst ikke vil ha noe å gjøre med samfunnet. Du sier også at du ikke vil at folk skal vite om problemene dine. Hvordan kan det da tas hensyn til deg og din problematikk?

Hvordan skal man kunne gjennomføre positive tiltak for ungene uten at det involverer å møte mennesker når man vet at det er dette som fungerer best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjemme var best

Det er da ikke snakk om å gjøre foreldrenes problemer til temaer? Du sa i ditt første innlegg at du ikke ville ha mer tredd ned over hodet fordi det sliter på deg å gå på møter, og senere at du helst ikke vil ha noe å gjøre med samfunnet. Du sier også at du ikke vil at folk skal vite om problemene dine. Hvordan kan det da tas hensyn til deg og din problematikk?

Hvordan skal man kunne gjennomføre positive tiltak for ungene uten at det involverer å møte mennesker når man vet at det er dette som fungerer best?

Skriver ikke at jeg ikke vil at noen skal vite om problemene. Sa at jeg måtte forklare for lærerene hvordan ståa er og de ville ta det opp på neste møte for å informere de andre foreldrene om hvorfor jeg ikke alltid er der. Det syntes jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Dette er til det beste for barna, elevene, og da alle elevene. Kampanjen "Bry deg" er en en kampanje AV foreldre FOR foreldre. Det er ikke noe skolen trer ned over hodet på noen.

For det andre: Hva mener du at skal gjøres? Skal hele klassen til ditt barn lide fordi du har et problem? Skal alt av sosial aktivitet stoppe? Hvordan mener du at verden skal være, skal den kretse om den ene med sosial angst?

For det tredje: Et barn har i stor grad 2 foreldre. Kan ikke den ene, så må vel den andre kunne delta?

For det fjerde: Ditt barn vil uansett oppleve deg som annerledes, om det skjer nå eller senere er ikke veldig vesentlig. Med mindre du skal bure barnet inne og ikke la det delta i det som andre barn får delta i. Når man får barn må man faktisk ha med andre folk å gjøre. Sånn er det.

Vel talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Barn som ikke oppfører seg bra mot andre har ikke lært nok av sine foreldre. Når foreldrene ikke klarer den jobben så bør barnevernet kobles inn.''

Det er en kortslutning. Hadde det vært så enkelt som at om foreldrene gjorde alt riktig, ble barna prakteksemplar. Jeg vil ikke være med på å forhåndsdømme foreldre ene og alene basert på observasjoner av deres barn.

Foreldrene kan gjøre en god jobb, men om f.eks. ikke skolen gjør foreldrene oppmerksom på hvordan barnet oppfører seg på skolen, er det ikke mye de kan gjøre.

Om foreldrene derimot blir gjort oppmerksome på deres barns negative adferd og forholder seg passive til dette eller endog støtter barnets pøbelstreker, kan man snakke om barnevern.

For øvrig burde politi og barnevern raskt på banen når et barn plages på skolen og det ikke blir stopp på det. Det er betenkelig at barn 'helt greit' kan usettes for ting på skolen som ville ført til omsorgsovertagelse om det skjedde i barnets hjem.

mvh

Som jeg også skrev så mener jeg også ar foreldrene først må få en sjanse til å ordne opp før evt. barnevernet tilkalles. Det er en selfølge. Men om de da ikke gjør noe aktivt med saken for å få slutt på at barnet slutter å mobbe så må noe mer gjøres som å kontakte barnevernet. Dette har jeg skrevet i andre innlegg.

Jeg har flere eksempler på hvor foreldre til mobbere bare forsvarer barna sine og ikke gjør noe som helst for å bedre på forholdene. De forholder sge passivt og nører heller opp om mobbingen fremfor å unngå den. Dette kan like godt være foreldre i overklassen som i underklassen. Jeg mener det er her barnevernet hovedsaklig bør kobles inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Skriver ikke at jeg ikke vil at noen skal vite om problemene. Sa at jeg måtte forklare for lærerene hvordan ståa er og de ville ta det opp på neste møte for å informere de andre foreldrene om hvorfor jeg ikke alltid er der. Det syntes jeg ingenting om.

Greit, jeg skjønner ikke helt hva du mener om dette med at andre ikke skal vite/kan få vite, men det er nå så.

Kan du ikke svare meg på hvordan du mener dette skal gjøres, da, slik at det blir greit for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå har jeg gått på skole for tjue år siden, så rammebetingelsene er nok anderledes nå enn da..;)

Med sosiale ting så tenker jeg ikke på masse kosetimer eller tullette prosjekter. Men har elevene timer en setter av for å snakke om miljøet i klassen?

Dette med mobbing er jo vanskelig å slå ned på . Spesielt hvis den er skjult. Og hvordan skal en definere mobbing? Det virker som om alle har ulike definisjoner. En trenger ikke å ligge i bakken og bli jult opp for at det skal kalles mobbing. Hva med alle stygge kommentarer på vei inn og ut av klasserommet? hva når klassekameratene bygger på å være den som mobber? Da har veldig mange bidratt, men ikke så mange ganger hver at det skulle være nok til utvisning eller andre tiltak.

Jeg husker at det var en som sammenliknet med mobbing med det å skulle gå opp til eksamen hver dag. Hver dag er en nervøs, for tenk om en får en stygg kommentar, eller at andre venter på å banke deg opp før du kommer inn i klasserommet?.

Kanskje man burde hatt overvåkningskamera og bruke det som grunnlagt for ulike tiltak? ;)

Kommunikasjon mellom lærer og elev er en svært faktor viktig for å oppdage mobbing. En lærer som er flink og bryr seg om elevene vil også ha elever som lettere sier i fra om noe er galt. Her er det stor forskjell på lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Dette er til det beste for barna, elevene, og da alle elevene. Kampanjen "Bry deg" er en en kampanje AV foreldre FOR foreldre. Det er ikke noe skolen trer ned over hodet på noen.

For det andre: Hva mener du at skal gjøres? Skal hele klassen til ditt barn lide fordi du har et problem? Skal alt av sosial aktivitet stoppe? Hvordan mener du at verden skal være, skal den kretse om den ene med sosial angst?

For det tredje: Et barn har i stor grad 2 foreldre. Kan ikke den ene, så må vel den andre kunne delta?

For det fjerde: Ditt barn vil uansett oppleve deg som annerledes, om det skjer nå eller senere er ikke veldig vesentlig. Med mindre du skal bure barnet inne og ikke la det delta i det som andre barn får delta i. Når man får barn må man faktisk ha med andre folk å gjøre. Sånn er det.

Vet du, det ER mange med GODE grunner til å IKKE møte på slike tvangstiltak. Og hva skjer da? Jo, de blir MOBBET av alle de andre foreldrene!

Med misbilligende blikk, utfrysing, baksnakking...Mistenkeliggjort som forelder. U name it.

Konformitet, gud hjelpe meg vær som oss andre ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing som fenomen er overdrevet. Det tegnes et bilde av en hel nasjon med drittsekker, og da spesielt barn.

Det ville være mer fruktbart å snu problemstillingen på hodet; hvorfor er det slik at dagens barn og unge (og for den saks skyld voksne) er så hårsare at de ikke kan takle friksjon og motstand uten å stemple det som mobbing?

Et annet interessant spørsmål bør reie seg om hvorfor politikere er så glad i å synse rundt denne problemstillingen? Jeg tviler på at det er empati som ligger til grunn.

Er det å væe hårsår når vennenne dine plutselig snur deg ryggen, hvisker og tisker og er jævlige. Og du går der helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Vet du, det ER mange med GODE grunner til å IKKE møte på slike tvangstiltak. Og hva skjer da? Jo, de blir MOBBET av alle de andre foreldrene!

Med misbilligende blikk, utfrysing, baksnakking...Mistenkeliggjort som forelder. U name it.

Konformitet, gud hjelpe meg vær som oss andre ellers...

Javel. La oss bare la være å gjøre noe som helst, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon mellom lærer og elev er en svært faktor viktig for å oppdage mobbing. En lærer som er flink og bryr seg om elevene vil også ha elever som lettere sier i fra om noe er galt. Her er det stor forskjell på lærere.

Kanskje skolen skulle ansette psykologer som jobbet tett med dem? Barnevernspedagoger kunne også være et greit tilskudd. En skolen jeg jobbet på hadde en lærer som også var barnevernspdagog. Det var en del sosiale problemer i hjemmene så det var jo bra løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene er at en del skoler har skaffet seg et formelt antimobbe_program_ uten at skolens ledelse og stab har tatt et oppgjør med sin passive holdning til mobbing. De luller seg gjennom sine programmer og skriver sine rapporter uten å bry seg særlig om hvilken effekt det har.

På skoler som har en aktiv ledelse og stab, og som praktiserer reell nulltåleranse for mobbing, kan antimobbeprogram være nyttige redskap. På disse skolene vil man som regel også finne lærere som jobber aktivt og målbevisst for å skape et godt sosialt miljø.

Jeg tror du har helt rett i at skolene må få lov å ta hardere virkemidler i bruk mot elever som ikke oppfører seg. Vi hadde også trengt noe tilsvarende arbeidstilsynet for skolene. Et organ med tilsvarende myndighet. Altså gi bøter, stoppe undervisning, politianmelde - alle virkemidler som er tilgjengelig for å ivareta voksnes arbeidsmiljø.

Et paradoks. Vi har et lovverk som nekter voksne å klapse barn. De samme barna har ingen reell beskyttelse mot å bli sendt til en skole de blir skambanket jevnlig av medelever.

mvh

Jeg lurer litt på hva slags definisjoner skolene har av mobbing ?

Tas utfrysning og verbal mobbing like alvorlig som fysisk mobbing? Det må jo være enklere å straffe syndebukkene når det er snakk om vold enn verbal og nonverbal mobbing..

bare lurer litt, du vet kanskje mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva slags definisjoner skolene har av mobbing ?

Tas utfrysning og verbal mobbing like alvorlig som fysisk mobbing? Det må jo være enklere å straffe syndebukkene når det er snakk om vold enn verbal og nonverbal mobbing..

bare lurer litt, du vet kanskje mer?

Jeg har inntrykk av at de skolene som tar dette på alvor og gjør en god jobb, gjør det på alle områder. Mens de skolene som er sløve, er sløve på de fleste områder.

Den skjulte mobbingen er selvsagt den mest krevende å håndtere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...