Gå til innhold

Vinteren er lang og kald for revmatikere...

Anbefalte innlegg

Gjest Rehabilitering før, AAP nå

Du snakker om å ta ting i verste mening...

Jeg ressonerte meg fram til at hvis du tar en masse prøver, er i kontakt med NAV osv, så har du faktisk noen symptomer eller plager som hemmer deg? I så fall prøvde jeg å finne en forklaring på det. Hvis symptomer og plager ikke hemmer deg på noen måte, og du ikke trenger å bli ufør, så hvorfor mener du noen "tvinger" deg til det da? Hvis du er i stand til å jobbe, tviler jeg på at noen vil ha deg på uføretrygd...

Jeg prøvde å være positiv på egne vegne, men oppfatter deg som at jeg "nok er syk, bare ikke vet om det". Akkurat slik NAV også prøver å overbevise meg.

Jo, NAV kaster gjerne varig ufør etter folk, når de har gått tom for behandlingsmetoder i det offentlige. For min del er alt prøvd i det offentlige, og jeg har selv betalt i dyre dommer for behandling i det private - som virker. Det er bare det at på et tidspunkt er lommeboka tom, og NAV kan ikke bidra til økonomisk støtte for behandling i det private. Derfor sier de at de kan uføretrygde meg hvis jeg bare godtar å få en kjip diagnose.

Jeg ønsker ikke å ha en feil diagnose, jeg ønsker ikke uføretrygd, jeg trenger økonomisk hjelp til å få riktig behandling.

Ja, jeg har vondter, men disse er det mulig å behandle. Dessverre er ikke de stedlige fysikalske instituttene i stand til å hjelpe meg, de bruker gammeldagse metoder som ikke fungerer. De private bruker andre metoder, men som sagt har jeg ikke økonomi til å betale ca 150 000,- som en totalbehandling vil koste.

Alle mine vondter har separate diagnoser. Noen er ikke kurerbare heller, hvilket jeg er fullt ut inneforstått med og heller ikke ber om behandling for. Jeg har f.eks. skader i knærne som ikke kan kureres, men det er nettopp skader på brusk og sener - delvis forårsaket av en mislykket kneoperasjon for noen år siden på ene beinet.

Jeg har restarbeidsevne som jeg bruker når jeg kan få jobb, men uten behandling har jeg mye mindre arbeidsevne enn jeg ville hatt med riktig behandling.

Det er sykt frustrerende å vite at løsningen er der, men at det er manglende vilje som gjør at man ikke kan nå løsningen. Her på mitt hjemsted kjenner jeg 2 til som NAV også ønsker å få over på uføretrygd, men som begge kjemper med nebb og klør for å unngå den situasjonen fordi de også vet at de kan bli nærmest 100 % friske med bedre behandling.

Det er ikke alle med vondter som har revmatiske lidelser. Det kan godt hende jeg får en revmatisk diagnose på ett eller annet tidspunkt, det er like sannsynlig som at resten av befolkningen får det. Jeg blir litt oppgitt når du er så negativ til mitt positive innlegg, men jeg burde kanskje vært enda mer medfølelende med dere som plages i kulda. Jeg beklager.

Fortsetter under...

Gjest Rehabilitering før, AAP nå

''Jeg skal la NAV uføretrygde meg over helga, slik de har forsøkt over tid nå med begrunnelse "revmatiske lidelser".''

For det første syns jeg du mistolker Bookworm noe grundig, hn prøvde bare å dele sine erfaringer / gi nyttige innspill.

For det andre kaster verken NAV eller legestanden uføretrygd etter folk, NAV kan heller ikke stille diagnoser. Det er som Bookworm nevner er stort fokus på utnyttelse av en evt restabeidsevne, både fra leger og NAV.

Man må dessuten SØKE om uføretrygd / AAP, og søknaden må dokumenteres grundig.

Det er flott at du er optimist ift egen helsetilstand, og jeg ønsker deg alt godt :-)

''For det andre kaster verken NAV eller legestanden uføretrygd etter folk, NAV kan heller ikke stille diagnoser. Det er som Bookworm nevner er stort fokus på utnyttelse av en evt restabeidsevne, både fra leger og NAV.''

Se mitt svar til Bookworm lenger ned. Mitt stedlige NAV kaster faktisk uføretrygd etter folk som ikke kan bli friske i det offentlige systemet. Helt ille.

I mitt tilfelle er det JEG som har hatt fokus på min restarbeidsevne, ikke NAV. De er lei meg.

Av og til forsøker faktisk nav ganske kraftig å påvirke brukeren til å velge varig uføretrygd. Jeg følger opp en bruker nå som må stå på av alle krefter for å ikke bli skjøvet over på varig uføretrygd, og blir overrasket over navs argumentasjon i så henseende.

Samme erfaring har jeg.... Har en venninne som er et arbeidsjern uten like, og hun er virkelig et stå-på-menneske full av ressurser... NAV vet allikevel ikke hva de skal gjøre med henne fordi hun er døv og ikke har godt talespråk.. og de skjønner ikke at hun nekter å gå på uføretrygd... Truer nesten med å overlate henne til seg selv dersom hun ikke går med på forslaget om uføretrygd :-/

''For det andre kaster verken NAV eller legestanden uføretrygd etter folk, NAV kan heller ikke stille diagnoser. Det er som Bookworm nevner er stort fokus på utnyttelse av en evt restabeidsevne, både fra leger og NAV.''

Se mitt svar til Bookworm lenger ned. Mitt stedlige NAV kaster faktisk uføretrygd etter folk som ikke kan bli friske i det offentlige systemet. Helt ille.

I mitt tilfelle er det JEG som har hatt fokus på min restarbeidsevne, ikke NAV. De er lei meg.

Det er trist å lese om slike erfaringer. Jeg ønsker deg lykke til, stå på krava (for de har du etter all sannsynlighet på din side) :-)

Tenk å kunne hatt et sted i syden å flykte til fra Januar til April! Det hadde vært noe det!

Jeg har nok ikke de største plagene i forhold til mange andre, men kjenner på litt giktiske plager og værforandringer kjennes iblandt i leddene.

Vi går mot sommer, vi er ferdig med det verste. Imens får vi nyte varme bad og andre lindrende ting. :)

Annonse

Nå er jeg ikke syk, altså - men svarer nå likevel...

Ja,- det er evig nok nå!!!

Og det er jo ikke lenge til det må bli bedre,- hold tak i det. Mye lysere dager, solen varmer faktisk, våren er rimelig nær... Vi er ferdige med de 4 mørkeste månedene, husk det. :-)

Ja, når vi har kommet over jul og litt ut i februar, ser man nå tross alt en ende på det;-)

Jeg prøvde å være positiv på egne vegne, men oppfatter deg som at jeg "nok er syk, bare ikke vet om det". Akkurat slik NAV også prøver å overbevise meg.

Jo, NAV kaster gjerne varig ufør etter folk, når de har gått tom for behandlingsmetoder i det offentlige. For min del er alt prøvd i det offentlige, og jeg har selv betalt i dyre dommer for behandling i det private - som virker. Det er bare det at på et tidspunkt er lommeboka tom, og NAV kan ikke bidra til økonomisk støtte for behandling i det private. Derfor sier de at de kan uføretrygde meg hvis jeg bare godtar å få en kjip diagnose.

Jeg ønsker ikke å ha en feil diagnose, jeg ønsker ikke uføretrygd, jeg trenger økonomisk hjelp til å få riktig behandling.

Ja, jeg har vondter, men disse er det mulig å behandle. Dessverre er ikke de stedlige fysikalske instituttene i stand til å hjelpe meg, de bruker gammeldagse metoder som ikke fungerer. De private bruker andre metoder, men som sagt har jeg ikke økonomi til å betale ca 150 000,- som en totalbehandling vil koste.

Alle mine vondter har separate diagnoser. Noen er ikke kurerbare heller, hvilket jeg er fullt ut inneforstått med og heller ikke ber om behandling for. Jeg har f.eks. skader i knærne som ikke kan kureres, men det er nettopp skader på brusk og sener - delvis forårsaket av en mislykket kneoperasjon for noen år siden på ene beinet.

Jeg har restarbeidsevne som jeg bruker når jeg kan få jobb, men uten behandling har jeg mye mindre arbeidsevne enn jeg ville hatt med riktig behandling.

Det er sykt frustrerende å vite at løsningen er der, men at det er manglende vilje som gjør at man ikke kan nå løsningen. Her på mitt hjemsted kjenner jeg 2 til som NAV også ønsker å få over på uføretrygd, men som begge kjemper med nebb og klør for å unngå den situasjonen fordi de også vet at de kan bli nærmest 100 % friske med bedre behandling.

Det er ikke alle med vondter som har revmatiske lidelser. Det kan godt hende jeg får en revmatisk diagnose på ett eller annet tidspunkt, det er like sannsynlig som at resten av befolkningen får det. Jeg blir litt oppgitt når du er så negativ til mitt positive innlegg, men jeg burde kanskje vært enda mer medfølelende med dere som plages i kulda. Jeg beklager.

Du har nok misforstått mitt svar til deg, det var overhodet ikke min mening å rakke ned på din negative holdning. Med det du skriver her nå, forstår jeg at du har en sammensatt problemstilling, som det er vanskelig å finne en løsning på med det det offentlige kan gi støtte til. Det er fullstendig hårreisende, jeg mener at hvis det finnes behandling for noe, skal vedkommende pasient får tilbud om denne behandlingen på det offentliges regning, uansett hvor mye det koster. Det vil uansett koste samfunnet mindre enn om vedkommende må over på uføretrygd eller andre stønader. At du har restarbeidsevne du vil bruke, men ikke "får lov til" er helt hårreisende.

At mine forrige svar ble slik de ble, var litt på grunn av den minimale informasjonen du gav i de opprinnelige innleggene - du viste de klassiske tegnene på en som har en slik type diagnose, men som nekter å innse det. Igjen, det var ikke meningen å dra deg ned, det er flott at du har en så positiv holdning til din egen situasjon - og jeg reagerte heller ikke slik fordi jeg ikke fikk "nok sympati" fordi jeg sliter i kulda:-)

PS: Hvis ditt NAV-kontor behandler deg på denne måten, synes jeg det er viktig at du melder dette til de rette instanser - de skal jo ikke tvinge folk som ikke ønsker/trenger uføretrygd til å søke om det. Og det blir jo helt feil i forhold til andre steder, hvor mennesker som faktisk ikke har restarbeidsevne igjen, ikke får uførestønadene de har rett på.

Smertefull? Får du smerter pga av hypothyreosen altså?

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotyreose

Som du kan lese i ovennevnte beskrivelse av sykdommen er muskel- og leddsmerter en av mange symptomer ved sykdommen. Jeg har ikke vært mye plaget av dette tidligere, men i vinter har det vært ekstremt. Jeg vet ikke om det er hypothyreosen alene som gjør dette, kan selvsagt ha pådratt meg noe annet. Men muskel- og leddsmerter kan klart følge med lavt stoffskifte.

Annonse

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotyreose

Som du kan lese i ovennevnte beskrivelse av sykdommen er muskel- og leddsmerter en av mange symptomer ved sykdommen. Jeg har ikke vært mye plaget av dette tidligere, men i vinter har det vært ekstremt. Jeg vet ikke om det er hypothyreosen alene som gjør dette, kan selvsagt ha pådratt meg noe annet. Men muskel- og leddsmerter kan klart følge med lavt stoffskifte.

Ja, der ser man. Jeg har samme diagnose, men jeg har ikke vondt et eneste sted.Ingen andre plager heller, for den del. Jeg tror jeg dropper å lese om alle de symptomene du linker til. Da begynner jeg vel bare å kjenne så innmari godt etter at jeg får dem selv;)

Ja, der ser man. Jeg har samme diagnose, men jeg har ikke vondt et eneste sted.Ingen andre plager heller, for den del. Jeg tror jeg dropper å lese om alle de symptomene du linker til. Da begynner jeg vel bare å kjenne så innmari godt etter at jeg får dem selv;)

Ja har du det fint så er det ingen grunn til å kjenne etter eller lese i det vide og brede om alt sykdommen kan føre med seg :) Nyt heller det gode livet!

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...