Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 34. Først idag merket jeg at jeg har fått vann i føtter og hender. Jeg er livredd for svangerskapsforgiftning, særlig fordi jeg har lest at mye sukker og fett kan øke risikoen betraktlig, og jeg har spist altfor mye søtt og godt (før jeg leste det). Bør jeg sjekke urin og blodtrykk (som var lavt/normalt i forrige uke) med det samme, eller holder det å vente til kontrollen om 2 1/2 uke?

Det er vel vanlig med vann i kroppen uten at det er forgiftning? Jeg går ca. 2 timer til og fra jobb hver dag, er dette bra eller ikke for hevelsene? Og bør jeg sykemelde meg for å forebygge forgiftning eller har det ikke noe å si?

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36098-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Svangerskapsforgiftning har nok ingen ting med kostholdet å gjøre, og selv om du er glad i sukker og fett, er det nok mest vekten din dette går utover. Har man i utgangspunktet et for høyt blodtrykk, stiller det seg annerledes, men du forteller at blodtrykket ditt er normalt. Å ha ødemer/vannansamlinger i hender og føtter, er helt normalt og i utgangspunktet et sunnhetstegn i de fleste svangerskap. Det betyr at kroppen din har gjennomgått de sirkulatoriske tilpasningene som kreves i et svangerskap. Så lenge det er verst om kvelden og mer moderat om morgenen, har du nok ingen ting å frykte. Det skulle ikke være nødvendig med noen ekstra kontroll, hvis du ikke føler at du trenger det for å bli beroliget eller skulle føle deg dårlig på annen måte.

Gjest Lex Lea

Tillegg til jordmors svar:

Selv om det er vanlig med ødemer, er det uvanlig hvis de skulle komme brått, eller at vannansamlingene er kjempestore, f.eks. fra en dag til en annen.

Jeg har hatt sv.skapsforgiftning to ganger, derfor vet jeg dette.

Mvh.

Jeg også vet dette av erfaring. Bra du sier fra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...