Gå til innhold

Utvendig ultralyd i uke 10+6 og bakovervendt livmor

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret kvinne på 27 år

Hei! Jeg hadde første dag i siste mens den 7. desember, hvilket etter mine beregninger er 11+0 i dag. I går var jeg hos legekollegaen til min fastlege, og fikk tilbudt ultralyd på sparket hos ham. Denne ultralyden var utvendig. Legen brukte litt tid på å finne noe (det virket ihvertfall sånn). Han viste meg livmoren, og fosteret, som så ut som en svart klump i mine øyne. Legen sa flere ganger at "det er jo veldig tidlig...", men 10+6 er da ikke SÅ tidlig? Så ingen hjerteaktivitet. Ei heller armer og bein som bevegde seg. Legen sa at jeg ikke skulle bekymre meg, men jeg blir jo litt engstelig... Det er jo vanlig å kunne se hjerteaktivitet allerede i uke 8? Kan det være at vi så fosteret "ovenifra", slik at vi kun så toppen av hodet? At fosteret sov? Han målte ikke lengden på fosteret. I dag kom jeg på at jeg har bakovervendt livmor. Kan dette ha hatt betydning for det dårlige resultatet? I hvilken uke pleier bakovervendte livmor'er å begynne å peke "utover"? Kan nevne at jeg aldri har blødd i løpet av svangerskapet. Har ikke vært gravid før. Kvalmen forsvant fullstendig og trettheten avtok i uke 9, men kom tilbake nå og da i uke 10. Skal på innvendig ultralyd hos gynekolog uke 12+0, dette har vært bestemt i mange uker. Er bare en uke til, men tiden går fryktelig sakte når man er redd! Dette ble mange spørsmål, håper du kan svare på dem!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved tidlige undersøkelser brukes innvendig ultralyd, men ved 11 ukers svangerskap skulle man også kunne se bra ved utvendig undersøkelse. Som du selv sier skal man på det tidspunkt kunne se hjerteaktivitet og bevegelser. Det er riktig at fosteret kan sove og derfor ikke beveger seg i en kort periode, men ofte vil det bli vekket ved at man ’irriterer’ livmoren med ultralyd’proben’. At livmoren er bakoverbøyd, betyr ikke noe i den sammenhang, den dreier seg frem i løpet av de første 3-4 måneder av svangerskapet. Jeg forstår at du er engstelig, er det ikke mulig å få fremrykket timen hos gynekologen, evt ringe gynekologisk poliklinikk på sykehuset hvor du skal føde og få en sjekk? Leger i allmennpraksis har ikke samme trening i bruk av ultralyd som gynekologer og utdannede jordmødre.

Legg inn informasjon om hvordan det har gått med deg, i vanlig forum.

Vi får håpe det beste.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...