Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Miriam E

Hei. Jeg er en 20 år gammel kvinne som nylig ble diagnostisert med ovariesvikt. Under ultralyden var ovariene vanskelige å lokalisere og mindre enn normalt. Det ene ovariet hadde tydelige follikler, mens dette var mindre tydelig på det andre. Jeg er rundt 160cm med normal kroppsbygning og -vekt. Jeg gjennomgikk pubertet og hadde menstruasjon før den uteble. Jeg har ikke jobbet med kjemikalier eller stråling. Jeg er sjeldent syk eller har andre kroppslige plager. Jeg vet ikke om andre familiemedlemmer med samme tilstand eller andre fertilitetsproblemer. Kan en genetisk feil forklare tilstanden, eller er andre faktorer mer aktuelle? Jeg har nå kun blitt forskrevet progynova 1 mg. Er dette en vanlig måte å behandle ovariesvikt på? Er jeg mer utsatt for kreftforandringer i endometriet siden jeg ikke også tar progesteron? Hvor lenge må man gå på behandlingen uten resultat for å konstatere at den ikke fungerer? Hvordan er den gjennomsnittlige suksessraten for hormonterapi mot ovariesvikt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360999-ovariesvikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Som du antyder, er det oftest genetiske forandringer som gir tidlig ovariesvikt. Er du grundig utredet? Ovariesvikt kan være primær eller sekundær. Du bør få målt følgende hormoner: østradiol, FSH, LH, prolaktin og det nye hormon AMH (Anti Müllersk Hormon). Høye verdier av FSH og LH tyder på svikt/feil i eggstokkene (primær svikt). AMH kan si noe om det er mulighet for at det er egganlegg tilbake i eggstokkene. Ved høye verdier bør det utføres en kromosom-undersøkelse (blodprøve). Hvis det er lave verdier av FSH og LH er ovariesvikten en følge av manglende stimulasjon (sekundær svikt). Det ses f.eks. ved trening og slanking. Med hensyn til hormonbehandling, så er jeg ikke enig i det du har fått. Det er for lav dose av østradiol, du bør få 2 mg. (det er noe annet å dosere til unge kvinner enn de eldre etter overgangsalderen), og så bør du ha progesteron tilskudd (eller gestagen som det betegnes når det tilføres kunstig). Østrogen og gestagen kombineres i pakninger så det blir dager med bare østrogen og dager med kombinasjon. Etter avsluttet kombinasjonsbehandling kommer det en blødning. Det er korrekt oppfattet at ensidig østrogen øker risiko for uheldig stimulering av livmorslimhinnen, derfor må det tilføres gestagen i 10-14 dager per måned (noen velger å ta en gestagen-kur 3-4 ganger i året). Hormonbehandling er ikke noe som ’behandler’ svikten, det er en erstatning for det som ikke dannes av i eggstokken. Med hensyn til fruktbarhet, så er den god ved sekundær svikt (lave verdier av FSH og LH), men meget dårlig ved primær svikt (høye verdier av FSH og LH), bare 5-10%. Her kan AMH si noe om sjansen. Har du vært vurdert og behandlet av gynekolog? Hvis ikke, bør du henvises, for dette er en spesial-oppgave, både med utredning og behandling, og ikke minst rådgivning og oppfølging.

Legg gjerne inn tilleggsopplysninger, så skal jeg gi utdypende svar.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360999-ovariesvikt/#findComment-3122299
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...