Gjest kvinne, 77-modell Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Hei, takknemlig for raskt svar på denne. Jeg er en kvinne på 33, gravid i uke 36, som lurer på om jeg bør sjekkes for urinveisinfeksjon. Pga tidligere funn av protein i urinen (bare 1+) har jeg vært til jevnlig kontroll hos fastlegen de siste ukene. Urinprøven jeg leverte i går var negativ på protein (hurra), men som legen tørt kommenterte: "det var mye annet her". Prøven var positiv på leukocytter, det fikk jeg med meg. Og det som han kaller "forurensing" - litt uklart for meg hva dette er. Legen spurte om jeg hadde merket noen svie ved vannlating. Mitt svar til det var nei, eneste "uvanlige" jeg har merket meg har vært en god del (til tider litt illeluktende) utflod. Det skal også sies at jeg har hatt en del småblødninger de siste to månedene, men nå er det over to uker siden forrige (igjen: hurra). Fastlegen mente at utfloden nok er grunnen til at prøven hadde utslag på "mye", og syns ikke det var grunn til å gå videre med det. Prøven ble f.eks ikke sendt til dyrking. Nå har jeg lest litt om uvi i svangerskapet, og merker svak bekymring. Nyrebekkenbetennelse har jeg ikke lyst til å utvikle, og flere steder i helseinfo på nett står det at uvi kan føre til fosterskader. Spørsmålet blir dermed: -Hva slags skader risikerer jeg for babyen med en uoppdaget / ubehandlet uvi på dette tidspunktet? -Bør jeg gå tilbake til legen og be om at en urinprøve blir sendt til dyrking? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361015-urinveisinfeksjon-uke-36/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Hvis legen ikke har funnet det nødvendig med dyrkning av urinen og hvis du ikke har symptomer på urinveisinfeksjon, er det ikke grunn til videre utredning. Urinveisinfeksjon kan ikke føre til fosterskader, ditt foster er ferdigutviklet på nåværende tidspunkt. Jeg vet ikke hvilken informasjon du har fått om mulige skader? Kan det tenkes å være at streptokokker i urinen i noen tilfelle kan overføres til en nyfødt og spesielt ved for tidlig fødsel gi infeksjon hos barnet? Det er en helt spesiell situasjon. Kan du ikke ved neste kontroll ta det opp med lege og jordmor om urinen skal sjekkes på nytt? Umiddelbart synes jeg ikke du har noen grunn til bekymring. Gled deg til barnet, lykke til med resten av svangerskapet og fødselen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361015-urinveisinfeksjon-uke-36/#findComment-3122785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.