Gjest Ine-Mari Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg er en kvinne i slutten av 30-årene. Fikk påvist pcos hos gynekolog for 12 år siden via ultralyd og blodprøver. Har siden brukt Diane som prevensjonsmiddel og pga kraftig behåring på kroppen, håravfall på issen og uren hud. Klarte å bli gravid for 4 år siden uten hormonbehandling. :-) Dvs at jeg var uten p-piller eller annen behandling i nesten 3 år ifm graviditet og amming. Den mannlige behåringen og "skalletheten" forverret seg i disse årene. Jeg har også slitt med vekten de siste 10-12 årene, og dette har også vært vanskelig etter svangerskapet. Måtte også starte med blodtrykksmedisiner i svangerskapet, og må fortsatt ha det. Tok bare Trandate, men siste året også Norvasc. BMI rundt 28,5 nå. Vanskelig å gå ned i vekt og holde en stabil vekt om jeg har klart å gå ned noen kg. Jeg erfarer at jeg tåler p-pillene dårligere for hvert år, dvs stadig oftere migrene ifm pillepausene, nå nesten alltid, og også noen ganger migrene i dagene jeg tar piller. Jeg var aldri plaget med migrene før jeg startet med pillene, og hadde ingen anfall i de årene jeg var uten dem ifm graviditeten. Dessuten merker jeg at jeg blir svært labil, trøtt og ustabil i humøret to-tre døgn etter at jeg slutter med pillene i den pillefrie uka, samt "urven" ifm oppstart igjen. Uavhengig av om det blir migrene. Migrenen min kommer i form av voldsom trøtthet, hodepine enten ene siden eller begge sider, lysskyhet og kvalme. Ubehandlet kan det vare et par døgn, når jeg tar medisin: Almogran, kan det i beste fall være over i løpet av et par timer. Jeg har også vært plaget med depresjoner de siste årene, og føler at pillene, eller rettere sagt, de stadige pillepausene, ikke hjelper på stemningsleiet. Samtidig så føler jeg at jeg MÅ ta pillene for ikke i enda større grad bli seende ut som en skallet gorilla. Er det noe annet jeg kan prøve som ikke medfører mer hårtap, ekstra behåring? Kan jeg utelate de pillefrie periodene? Jeg forlenger noen ganger periodene selv, fordi det ikke passer å bli syk da osv. Hva med p-piller og alderen min? Jeg nærmer meg 40.. Jeg er ikke i fast forhold nå, og har ikke vært seksuelt aktiv de siste par årene, så prevensjonsbehovet er begrenset for tida. Det er hjerte-karsykdomsbelastning i min familie. Har du ellers noen forslag til meg ift min situasjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361053-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg vil foreslå at du bruker noe annet enn Diane når det skal brukes over så lang tid, for eksempel Yasmin eller den svakere Yasminelle. Som du antyder, kan det være en fordel å bruke dem uten pause, da kan du muligens slippe migrenen og få kontinuerlig behandling for den unormale hårvekst. Du bør få vurdert om du har det man betegner ’insulin insensitivitet (redusert følsomhet for insulin), da kan det være aktuelt med metformin. Hvis du ikke røker, ikke har disposisjon for blodpropp, hvis blodtrykket er under kontroll og hvis du ikke har migrene ledsaget av det man betegner ’aura’, synsfeltutfall eller føleforstyrrelser, kan du bruke p-pille til ca 50 år. Hvis du bruker p-pille uten pause og det likevel kommer blødning , kan du stoppe i tre dager og så starte opp igjen. Få en gynekolog til å vurdere deg og følge deg opp. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361053-pcos/#findComment-3122792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg ville utvilsomt prøvd å gå over til lavkarbo-kost. Les litt på lavkarbo.no - der er det mange som har hatt det som deg og som har blitt helt "nye" etter en tid på lavkarbo. Det er skummelt hvor mye sukker kan kødde opp hormonene for en del av oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361053-pcos/#findComment-3122833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.