caprice Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 DET gjør den. Jeg er sammen med en haldenser, og han sier "Halden" på en måte som er umulig for meg å herme(men jeg hører det jo kjempegodt!),og han klarer ikke å si det vanlig l i. Han hører det rett og slett ikke. Jeg skjønner ikke at de ikke HØRER forskjell. Det er en veldig distinkt, tykk L. Jeg er vokst opp i Østfold (Sarpsborg) og kjenner godt den L lyden dere diskuterer. Fikk aldri den selv da jeg hadde foreldre fra Oslo vest som vel påvirket meg mer enn vennene mine. Flyttet i voksen alder til Oslo (Nordstrand) og ser til min STORE overraskelse at denne (for meg) fæle L lyden har fått godt fotfeste i vår bydel (kanskje flere steder i byen også?). Begge mine barn bruker denne L lyden og klarer ikke uttale L i midten av et ord på (for meg) normal måte. Snakker ellers helt normal Oslo dialekt som vel heller mer mot vest enn mot øst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Rulle-r er den vanskeligste lyden på norsk, rent teknisk. Min mor logopedpensjonisten mener det er relativt normalt at den ikke kommer på plass før ved ca. 6 år. Men resten av språket skal da være rent, slik at det bare er r'en igjen. Sønnen min har fornavn som starter med R, og vi hørte han satt og øvde seg på do. Den satt omtrent nøyaktig på 6-årsdagen. Søsteren hans har fornavn uten r, og hun kunne selvsagt si r-lyden myyye tidligere. Vær obs hvis lyden endrer seg fra L til lenger foran i munnen, altså en slags utydelig "dr". Da er det like før. Men noen barn trenger bare å bli gjort tydelig oppmerksomme på hvordan r'en lages med tunga, så går det greit. Noen ganske få har for stramt tungebånd, det er lett å løse. Takk for info laban. Aner ikke om foreldrene har gjort noe her, men vet at jeg definitivt ville gjort noe om det hadde vært mitt barn. Hører at noen som har problemer med R skjuler det ved å mumle litt i stedet, slik at man ikke oppfatter så lett at R'en mangler. Denne jenta sier tydelig L. Noen ganger feiloppfatter vi henne faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skulle bare mangle... Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det er ikke et Oslo-fenomen, men det er et dialektfenomen. Stavanger og Bergen har f.eks ikke kj-lyden. Forskere mener at kj-lyden kan være borte fra det norske språket om 50 år. Ungene mine har ikke den rene kj-lyden noen av dem, men heller ikke en tjukk skj-lyd, snarere en mellomting. ''Bergen har f.eks ikke kj-lyden.'' Dette stemmer jo ikke. Jeg har ingen tro på at det finnes dialekter der man ikke har forskjell på kj og skj. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg er enig i at Østfold-l'en ikke er tjukk. Det er laguna1 som påstår det nedenfor her. SaraB skrev noe over her om "tjukk østfolddialekt" eller noe sånt, jeg tror ikke jun mener tjukk L, men markert dialekt. Nei, tjukk L er mer typisk Gudbrandsdalen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg er vokst opp i Østfold (Sarpsborg) og kjenner godt den L lyden dere diskuterer. Fikk aldri den selv da jeg hadde foreldre fra Oslo vest som vel påvirket meg mer enn vennene mine. Flyttet i voksen alder til Oslo (Nordstrand) og ser til min STORE overraskelse at denne (for meg) fæle L lyden har fått godt fotfeste i vår bydel (kanskje flere steder i byen også?). Begge mine barn bruker denne L lyden og klarer ikke uttale L i midten av et ord på (for meg) normal måte. Snakker ellers helt normal Oslo dialekt som vel heller mer mot vest enn mot øst. Ikke sant! Og det høres så tullete ut med slike L-er på "rent østlandsk". Ene min tok denne lyden en periode, det endte med at jeg ble veldig sint på gutten - han snakket nemlig ikke sånn de første 6 årene av sitt liv ;-) Fikk plukket det av ham, heldigvis.. *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 ''Det er ikke et Oslo-fenomen, men det er et dialektfenomen. Stavanger og Bergen har f.eks ikke kj-lyden. '' !? Bergenserne jeg kjenner sier definitivt "kj". I hvertfall sier de ikke "skj" i stedet! Mange av dem sier mye en tjukkere sch-lyd enn oss, som for eksempel i ordet "ikke". Da sier de jo 'issche', snarere enn 'ikkje'. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Alle mine vet forskjellen og alle har som små ikke visst det. Jeg har rettet på dem hele tiden, hvordan skal de kunne skrive riktig hvis de ikke vet forskjellen. Nå har jeg to unger med dysleksi, det får holde med de feilene de har pga det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Mange av dem sier mye en tjukkere sch-lyd enn oss, som for eksempel i ordet "ikke". Da sier de jo 'issche', snarere enn 'ikkje'. Mulig du har rett, har ingen bergensere for hånden - men de sier vel kjole snarere enn schjole? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Mulig du har rett, har ingen bergensere for hånden - men de sier vel kjole snarere enn schjole? Tror det avhenger om du snakker med en Erna Solberg/Sissel Kyrkjebø-type bergenser eller en som prater bredere :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Tror det avhenger om du snakker med en Erna Solberg/Sissel Kyrkjebø-type bergenser eller en som prater bredere :-) Ja, jeg kjenner antakelig bare førstnevnte! :& 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg er nøye på at barna mine sier denne lyden korrekt ja! Ett av barna slurver litt, men hører forskjell når hun konsentrerer seg litt. De to andre sier det stort sett riktig. Jeg retter på dem når de sier det feil. Synes det er trist at den lyden forsvinner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det verste jeg noen gang har hørt er "jeg schørte hun til de". Av et voksent menneske. GRØSS! ''jeg schørte hun til de'' *grøsser sammen med deg* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 De gjør det. Kjenner du Bodødialekten? Måten de sier "alle" på. Den L'en der er ikke naturlig på østlandet. ''Kjenner du Bodødialekten? Måten de sier "alle" på. Den L'en der er ikke naturlig på østlandet. '' Nå tror jeg at jeg forstog hva du mente. Sier de sånn L i Oslo nå altså? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 ''Kjenner du Bodødialekten? Måten de sier "alle" på. Den L'en der er ikke naturlig på østlandet. '' Nå tror jeg at jeg forstog hva du mente. Sier de sånn L i Oslo nå altså? Ja, den ble innført fra 1. januar 2011. Neida - men den er nok litt som skarring, den sprer seg sakte utover grensene sine. Se litt rundt i tråden her, så finner du etpar linker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 ''Kjenner du Bodødialekten? Måten de sier "alle" på. Den L'en der er ikke naturlig på østlandet. '' Nå tror jeg at jeg forstog hva du mente. Sier de sånn L i Oslo nå altså? Hm, jeg har en kollega fra Bodø, men har ikke lagt merke til spesielle L'er. Men så er jo jeg fra Oslo også, da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 ''Kjenner du Bodødialekten? Måten de sier "alle" på. Den L'en der er ikke naturlig på østlandet. '' Nå tror jeg at jeg forstog hva du mente. Sier de sånn L i Oslo nå altså? Drøssevis av unger som flyr rundt og sier "ajlle skajll spille bajll" Uff.... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Hm, jeg har en kollega fra Bodø, men har ikke lagt merke til spesielle L'er. Men så er jo jeg fra Oslo også, da... Jeg er halvveis oppvokst i Bodø. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Ja, jeg er opptatt av at ungene skal snakke riktig. Jeg retter på dem hvis de snakker feil. Ord som schærlighet og sjino blir straks korrigert, men heldigvis klarer de stort sett skj-lyden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 ..eller at folk skal "på pause". :-) Ja! Til og med voksne folk sier det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 I denne sammenheng - når starter man forresten tiltak med logoped etc når barn ikke snakker rent? Datteren min har en venninne på 8 som ikke klarer å si R. Hun bruker L i stedet akkurat som kineserne og små små barn. Høres virkelig underlig ut på en så stor jente. Jenta er innfødt norsk. Jentungen her ble sendt til logopoed da hun var 5 år gammel av en ønh-lege. Verken vi, barnehagen eller logopoeden skjønte hvorfor... Legen mente visstnok at hun snakket litt hest. Derimot kjenner jeg en gutt som blir 7 år snart og han snakker så elendig at jeg har tildels store problemer med å skjønne hva han sier. At ikke foreldrene der har pushet på for å få ham til logoped for mange år siden fatter jeg bare ikke! De hører utmerket godt selv at han har et elendig språk altså, de har selv sagt det også, at han snakker så dårlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.