Gå til innhold

Er dere opptatt av at barna skal lære skj-lyden?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Folk bekjemper den overalt, men nå er den ekstra fremtrendende fordi reklamebransjen har skjønt at den skjærer såpass i ørene på folk flest at den kan brukes til å få oss til å stoppe opp og høre på hva det nå er de faktisk prøver å selge oss. Annenhver reklame har med en med talefeil! Det er Nutrilett skjeks og Kjell Fuel Oil, og Jørgen og Anne er skjærester. De bør huske at det finnes en og annen liten jævel som på ren trass ikke kjøper produktene deres, da.

Jeg håper og tror at det går over snart. Folk vil vel ikke gå rundt og snakke kebabnorsk i alle evighet? Når de i øvre klasselag tar avstand følger de andre skjøtthuene etter på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 151
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sara Bernard

30

• Spenol(1)

29

• morsan

11

• laban

10

Mest aktive i denne tråden

Jeg er en kjempekjip mamma som ikke forstår hva ungene sier når de slurver med sånne lyder. Vil de på kino, må de med andre ord si kino, ikke schino. Det virker, det.

Men jaggu er det mange av ungenes venner som ikke skiller mellom skj- og kj-lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Knut Nærum gikk hardt ut mot "tenkt til" i Nytt på nytt for ca. to uker siden. Jeg er veldig enig med ham.

''

Min mor har slitt med meg og "tenkt til" siden jeg var liten (lærermor...), og ennå har jeg ikke fått det helt inn! :/ Vet det ikke heter "tenkt til", men ordene faller stadig ut av munnen min likevel.

Mora mi holdt på med meg også. Jeg sier fremdeles tenkt til og kommer antagelig alltid til å si det. Jeg tror det er Oslo dialekt. Jeg tror faktisk at de fleste jeg kjenner sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om rule-r, tenker du da på den østlandske rulle-r eller den som ruller enda mere som på vestlandet? Jeg vil tro at sistnevnte er en større utfordring for taleorganet. Det er kanskje en grunn til at skarre-r en er på fremmasj og overtar for den andre r-en?

Jeg vet ikke om du har hørt Else Kås Furuseth snakke? Hun komikeren. Hun har en rar måte å si R på. Jeg klarer ikke å høre om det er en anne bokstav hun sier istedenfor.

Her mente jeg egentlig bare ikke-skarring, altså R med tungespissen langt framme i munnen.

Men det kan godt hende at enkelte dialekter har enda mer utfordrende r enn vi har på Østlandet, jeg kjenner ikke vestlandsdialekter uten skarring så godt.

Språkforskerne mener skarring vil fortsette å bre seg, men også at det er enkelte tydelige "grenser" den antakelig ikke vil overskride, altså at enkelte dialekter vil klare å "stå imot" selv om de får skarringen tettere på seg enn idag. Detaljene husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ja det er jeg

veldig, faktisk. Barna mine skal lære å si cha cha cha, ikke sja sja sja, og kino kjøkken og kjole med skikkelig lyd. det vil si at om ungene bruker sj lyden ute, så er det greit, blant vennene sine. men hjemme forlanger jeg de skal kunne si KJ og CH lyden, siden det er mange andre språk man trenger lyden også.

Vi bor på møre, og det er faktisk nesten blitt borte her også, men vi har endel andre problemer å stri med i tillegg, siden vi sier IKKJE for eksempel. -og bydialekten her har nådd helt ut i distriktene.. den er nesten verre synes jeg, at noen sier kanke isteden for kan ikke osv... det er direkte stygt i mine ører

vår dialekt har mye kj lyd, og barna MÅ kunne si den, men jeg kan ikke kontrollere om de bruker den ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da snakker v om to typer tynn L ? Navnet pål uttales anderledes i østfold enn i Oslo.

Ja, men som jeg nå har skrevet flere ganger - det er Østfold-L-en.. Kom igjen da, må du alltid spørre om og om igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...der står det jo at spredning via populære personer er en myte...

Og som jeg sa, skarre-R er lettere å uttale.

''Den riktige forklaringa på opphavet er sannsynligvis å finne i visse ganske normale språklige utviklinger i pariserfransk på 1600-tallet og har dermed ingenting å gjøre verken med talefeil eller urban livsstil. Den raske spredninga til andre deler av Vest-Europa, i første omgang spesielt til byer, kan nok derimot delvis ha å gjøre med at skarre-r-en faktisk er enklere å uttale enn en tungespiss-r. Når skarre-r så først var etablert som en akseptabel r-uttale ved at den hadde fått innpass i det prestisjefylte pariserspråket, så lå vegen åpen for en rask parademarsj gjennom store deler av Vest- og Nord-Europa.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Det er ikke et Oslo-fenomen, men det er et dialektfenomen. Stavanger og Bergen har f.eks ikke kj-lyden.

Forskere mener at kj-lyden kan være borte fra det norske språket om 50 år.

Ungene mine har ikke den rene kj-lyden noen av dem, men heller ikke en tjukk skj-lyd, snarere en mellomting.

Jeg har slektninger i Stavanger og de har definitift kj lyden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorvidt skolen er opptatt av det, men jeg som forelder er det. Ungene mine klarer å si både kino, kjæreste og kjøttkaker.

De synes dessuten er ganske morsomt når folk snakker om "schede" og mener kjede ;) (Dette gjelder de to største, minstemann har vel ikke fått så grundig innføring i kvinners anatomi enda ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kjempekjip mamma som ikke forstår hva ungene sier når de slurver med sånne lyder. Vil de på kino, må de med andre ord si kino, ikke schino. Det virker, det.

Men jaggu er det mange av ungenes venner som ikke skiller mellom skj- og kj-lyder.

He, he - enig :) Det er flere ting jeg ikke "hører", blant annet om noen sier: "Gi meg saltet". Da hører jeg fryktelig dårlig til de sier noe i denne duren: "Kan du gi meg saltet".

Fryktelig irriterende, men jeg er rimelig sta :)

Jeg synes også det er leit at så mange ikke lærer ungene sine forskjell på kj og skj. Det er jo faktisk ikke så vanskelig, ungene må bare minnes på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare åndsløse idioter oppspist av en misforstått multikulturell urbanisme som godtar drittpreik a'la sjino.

Dessverre er det ikke det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjersti er et like fint navn i dag - bare man sier det riktig. Jeg synes språket og dialektene i stor grad bør konserveres. Særlig når endringsagentene er inkomptente gatebikkjer uten blikk for ferdigheter som kan bidra til pressisering av språklig mening.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et Oslo-fenomen, men det er et dialektfenomen. Stavanger og Bergen har f.eks ikke kj-lyden.

Forskere mener at kj-lyden kan være borte fra det norske språket om 50 år.

Ungene mine har ikke den rene kj-lyden noen av dem, men heller ikke en tjukk skj-lyd, snarere en mellomting.

Både Bergens-, og Stavangerdialekten har kj-lyden, det er bare det at mange ikke gidder å bruke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har vært opptatt av å lære sønnen vår å si kj, selv om det påstås at lyden vil forsvinne. Det må isåfall bli i en senere generasjon i vår familie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært opptatt av det, ja. Det førte til at dattera da hun var liten brukte kj-lyden hjemme og sj-lyden ute. Hun ville snakke som de andre. Nå sier både hun og vennene kj. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel mest utover de som har kj-navn i dag. Ikke så pent å hete Kjersti nå som det var før..

En venninne av meg heter Kjersti, og hun er ikke spesielt fornøyd med at mange yngre kaller henne "Sjærsti"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg heter Kjersti, og hun er ikke spesielt fornøyd med at mange yngre kaller henne "Sjærsti"....

ikke så kult å hete Kjetil heller vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så kult å hete Kjetil heller vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenheng - når starter man forresten tiltak med logoped etc når barn ikke snakker rent? Datteren min har en venninne på 8 som ikke klarer å si R. Hun bruker L i stedet akkurat som kineserne og små små barn. Høres virkelig underlig ut på en så stor jente. Jenta er innfødt norsk.

Jeg vet om en 11-åring som ikke sier r ennå, han sier en slags j-lyd i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt nazi på uttale og grammatikk. Greit å vite forskjellen på skyss og kyss, har mine unger fått høre til det kjedsommelige.

Jeg har også opplevd det som beskrives under her - at barna kan si ting korrekt, men aper etter eldre kompiser og begynner å si det feil igjen. Datteren min brukte "henne" som subjekt i en periode i barnehagen, fordi hun hermet etter en større jente hun beundret. Men det fikk vi da plukket av, og nå er hun like streng som jeg er. Det er litt verre med lillebroren.

Knut Nærum gikk hardt ut mot "tenkt til" i Nytt på nytt for ca. to uker siden. Jeg er veldig enig med ham.

'' barna kan si ting korrekt, men aper etter eldre kompiser og begynner å si det feil igjen. ''

Fort gjort å bli påvirket! :-) Det hender seg jeg snakker med kinesere og indere over telefonen, på engelsk. Jeg tar ikke etter deres måte å uttale engelsken på, men jeg ender typisk opp med å snakke dårligere engelsk enn jeg ville gjort med/til en som har det som morsmål;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...