Gå til innhold

Er dere opptatt av at barna skal lære skj-lyden?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Når ble den lyden borte?

''Når ble den lyden borte?

''

Jeg vet ikke engang om den er helt borte i Stavanger og Bergen, men det skal ha vært der denne "trenden" begynte. For 40-50 siden, kanskje? At det begynte blant barn, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 151
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sara Bernard

30

• Spenol(1)

29

• morsan

11

• laban

10

Mest aktive i denne tråden

''Når ble den lyden borte?

''

Jeg vet ikke engang om den er helt borte i Stavanger og Bergen, men det skal ha vært der denne "trenden" begynte. For 40-50 siden, kanskje? At det begynte blant barn, altså.

så foreldrene fanget ikke opp trenden eller fikk ikke reagert fort nok?

Kan bli mange artige dialekter av sånt.

Hvis jeg var lærer på et isolert sted så kunne jeg ha laget mitt eget talmål og undervist barna i det. Da hadde jeg oppfordret alle barna til å si "tenkt til".

skj,kj etc, ingen forskjell, de kan si det som føles naturlig for dem.

Så skulle jeg latt staveforslagene i ordlista på mobilen fungere som nye ord. Dust, blir da furu på det nye talemålet. full, edru, turne, blir utro. Ok blir øl. det blir en artig vri:)

om de hadde tykk eller tynn L hadde jeg ikke brydd meg så mye om bare det var en L , men østfold L hadde jo vært kult.

så kunne de få skrive sms-språk i stiler og oppgaver.

Noen som vil være med å lage dialekt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller "norges største elektroschede" som de reklamerer for på radioen, eller schedekollisjon... fniis

LOL!!!! Nå fikk jeg noen merkelige bilder inni hodet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min dialekt heter det også ælj, og vi sier Ola med tjukk l, men Ole og Olav med tynn. Selv om det er en viss fonetisk likhet mellom ælj og Ola, mener jeg altså at det er feil å si at "ælj" er et resultat av at man kommer fra et område med tjukk l.

Der er jeg helt uenig med deg. Ælg/ælj og hælg/hælj er definitivt elg og helg med tjukk L. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle-r er den vanskeligste lyden på norsk, rent teknisk. Min mor logopedpensjonisten mener det er relativt normalt at den ikke kommer på plass før ved ca. 6 år. Men resten av språket skal da være rent, slik at det bare er r'en igjen.

Sønnen min har fornavn som starter med R, og vi hørte han satt og øvde seg på do. Den satt omtrent nøyaktig på 6-årsdagen. Søsteren hans har fornavn uten r, og hun kunne selvsagt si r-lyden myyye tidligere.

Vær obs hvis lyden endrer seg fra L til lenger foran i munnen, altså en slags utydelig "dr". Da er det like før.

Men noen barn trenger bare å bli gjort tydelig oppmerksomme på hvordan r'en lages med tunga, så går det greit.

Noen ganske få har for stramt tungebånd, det er lett å løse.

Vår minste sliter med r-en. Tok det opp med helsestasjon på 4-års kontroll. Ble enige om å vente til han ble 5. Var nylig hos logoped, og da hadde jammen r-lyden, som i utgangspunktet var som en l, blitt til en dr-lyd :)

Logopeden mente han ikke trengte noen flere timer, så nå forventer vi at det løsner veldig snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg helt uenig med deg. Ælg/ælj og hælg/hælj er definitivt elg og helg med tjukk L. :-)

Ja, altså de har tjukk l _også_, men det er ikke j-lyden som gjør at det er tjukk l. Man kan si elg med tjukk l og samtidig uttale det med g til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, altså de har tjukk l _også_, men det er ikke j-lyden som gjør at det er tjukk l. Man kan si elg med tjukk l og samtidig uttale det med g til slutt.

I Trøndelag sier vi ælg med tydelig g til slutt. :o) Og hælg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår minste sliter med r-en. Tok det opp med helsestasjon på 4-års kontroll. Ble enige om å vente til han ble 5. Var nylig hos logoped, og da hadde jammen r-lyden, som i utgangspunktet var som en l, blitt til en dr-lyd :)

Logopeden mente han ikke trengte noen flere timer, så nå forventer vi at det løsner veldig snart :)

Den litt grumsete "dr"-lyden betyr som regel at tunga har kommet lengre fram i munnen, og det er jo dit den skal - i stedet for å "feste seg" bak på l. Tipper han sier ordentlig r ganske snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Men det var jo bare ett av mange mulige eksempler. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den litt grumsete "dr"-lyden betyr som regel at tunga har kommet lengre fram i munnen, og det er jo dit den skal - i stedet for å "feste seg" bak på l. Tipper han sier ordentlig r ganske snart :-)

Nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...