Gå til innhold

Lever/gallesteinsproblemer.

Anbefalte innlegg

Gjest Gallestein

Jeg er en kvinne på 59 år. I ti dager har jeg hatt sterke smerter i høyre nyreregion/ høyre flanke. Smertene har vært uten opphør, men varierende i intensitet, enkelte perioder så kraftige at jeg vil beskrive dem som uutholdelige. To turer på legevakta, antatt nyrestein,ut i fra blod og eggehvite i urinen. Jeg fikk resept på Voltaren 100 mg, noe som virket godt. Ble henvist til CT-røngten, men det overraskende var at ingen nyrestein var å finne! I mellomtida fikk jeg svar på blodprøver tatt hos fastlegen.Det viste seg at jeg hadde høye leververdier, og legen sa at jeg hadde betennelse i leveren. Spørsmålet var hvorfor. Jeg har aldri hatt noe alkoholproblem, dvs jeg drikker en flaske vin hver fredag, og aldri noe ellers.( Unntatt moderat i sosial sammenheng - sjelden!) Kan dette frambringe leverbetennelse? Derimot brukte jeg i høst og fram til jul ganske store doser paracetamol ( paralgin forte.) Jeg hadde også kjennskap til en gallestein, diagnostisert høsten 2009. Fikk beskjed om at denne kom til å ligge i ro, fordi den var så stor. Min fastlege antok nå at mine smerter skyldtes betennelse i leveren, ikke noe urinveisrelatert - så hva blod / eggehvite skyldtes, var /er uvisst. Han sa at denne betennelsen kom til å vedvare i opp i mot et år, og at jeg måtte påregne sterke smerter hele tiden. Med tanke på intensiteten i disse smertene, og det at det bare er Voltaren 100 mg 4 ggr pr døgn som hjelper, blir jeg ganske motløs. Men i dag var jeg på ultralyd, hvor hele abdomen ble undersøkt. Nyrene var helt fine, så fortsatt er funnene i urinen et mysterium. Jeg har ikke på noe tidspunkt hatt feber, eller utslag på CRP. Derimot fant man at gallesteinen lå i galleblæras utløp og blokkerte dette helt. Videre, at jeg hadde fettlever. Fettlever er noe jeg forbinder med alkoholisme, men jeg har ikke regnet meg som alkoholiker med ovennevnte forbruk. Kan man få fettlever av paracetamol? Derimot er jeg overvektig,og legen sa at tilstanden var reversibel hvis jeg slanket meg, noe jeg pt gjør helhjertet. Men denne legen sa samtidig at jeg ikke hadde leverbetennelse, noe som altså var min fastleges klare diagnose! Grunnen til at jeg ikke hadde det, sa han, var at jeg verken hadde feber eller utslag på CRP. Min fastlege diagnostiserte leverbetennelse ut i fra høye leververdier. ( Asat / Alat.) Vevsprøve er ikke tatt. Spørsmål: Hvordan diagnostiseres leverbetennelse? Hvis jeg virkelig har dette, vil det kunne reverseres dersom leveren ikke utsettes for paracetamol ( 2 mndr siden siste inntak nå), og dersom jeg slanker meg? Eller vil jeg måtte slite med dette i et år, som fastlegen har sagt? Og vil smertene være like intense så lenge? Kan jeg ikke drikke alkohol på et år? Jeg pleier å drikke min ukentlige vinflaske fredag ettermiddag / kveld, blir dette uansett for konsentrert alkoholinntak, slik at jeg ikke lenger kan gjøre dette? Jeg har også tatt blodprøver for å sjekke om betennelsen skyldes virus, disse har jeg ikke fått svar på enda. Kan ikke skjønne hvordan jeg evt kunne pådratt meg en slik smitte. Legen min sier at hvis så, må jeg "isoleres", og jeg kan ikke bade i basseng, bl.a. Leser på nettet at virushepatitt smitter enten gjennom mat/drikke/toalett i U-land, eller via sex/ sprøytespisser.Ser ikke noe om isolasjon. Hvis jeg mot formodning har et slikt virus, i hvor stor grad vil da dette begrense livet mitt? Og hvor lenge vil en slik betennelse vare? Videre: Hvis gallesteinsblokkeringen er skyld i smertene mine, bør galleblæra i så tilfelle fjernes? Kan en slik gallesteinsblokkering gi vedvarende og intense smerter, slik jeg nå har hatt / har? Gallesteinen ble oppdaget høsten 2009. Men den har aldri tidligere plaget meg. Er det sannsynlig at den har flyttet på seg da, hvis det er den som er synderen nå? Hvis jeg har leverbetennelse ( ikke virusrelatert), og dette skyldes fettlever, som igjen skyldes overvekt/medikamenter/ gallestein...whatsoever....hvor raskt kan dette gå over til skrumplever? Hvor ofte bør jeg kontrollere leververdiene? For å finne årsaken til vedvarende blod/eggehvite i urinen, hvilke undersøkelser bør nå gjøres? Og sist, men ikke minst: Hva er mest sannsynlig årsak til plagene mine: 1) Gallesteinen. 2) Noe urinveisrelatert. 3) Leverbetennelse. Pluss: Er det noen undersøkelser jeg bør be om å få foretatt? Noe jeg kan gjøre selv,utenom slanking / daglig mosjon? MVH Mette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361167-levergallesteinsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Den mest sannsynlige årsaken til dine plager er blokkering av galleblæra og det fører igjen til stuvning opp til lever og dermed blir det press i leveren og forhøyede leverprøver. Gallesmerter kan være veldig plagsomme og kommer særlig i forbindelse med fettrike måltider. Å fjerne galleblæra er en relativt enkel operasjon som oftest gjøres ved såkalt kikkhulssteknikk. Det bør avklares om du skal opereres eller ei, er usikker på om dette blir bra av seg selv om et år. Bruk av paracet og paralgin forte kan skade leveren hvis inntaket er høyt, dvs mer 8-10 tabletter daglig såfremt leveren ikke er belastet fra før. Leverskader etter legemidler vil oftest normalisere seg helt etter at man slutter med disse. Det er riktig at overvekt kan føre til lagring av fett i leveren og at dette går tilbake ved slanking. Det er mange typer virus som kan ramme leveren, ikke bare hepatittvirus. Det kan være cytamegalovirus, mononukleose (Epstein Barr virus) og flere. Bortsett fra dette virker det som om du er godt undersøkt.

'' Kan en slik gallesteinsblokkering gi vedvarende og intense smerter, slik jeg nå har hatt / har? Gallesteinen ble oppdaget høsten 2009. Men den har aldri tidligere plaget meg. Er det sannsynlig at den har flyttet på seg da, hvis det er den som er synderen nå?''

Ut i fra smertebeskrivelsen vil jeg tørre å påstå, uten å være lege selvfølgelig, at det er det er gallestenen som er problemet. Har selv fjernet galleblære for ett drøyt år siden pga gallesten. Ueg gikk i et par års tid med mye murring i magen, og man trodde at det var magesår. Så fikk jeg ett anfall med ubeskrivelige smerter, trodde oppriktig talt at jeg kom til å dø, og ble sendt til ul av galleblæra hvor de fant flere stener. Ble sendt på sykehuset for fjerning av galleblæra, og har ikke hatt noen problemer med det i etterkant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...