Gå til innhold

Ny direktør i Norsk Språkråd:)

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Apropos, kan du spørre han om det heter

Hverken eller verken? Jeg har i alle år skrevet

verken, men nå har jeg skjønt at det er

hverken :D Verken er som smerte, hverken - er som hverken eller...

Eller har jeg misforstått?

Begge deler er rett:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hverken&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

4

• Angustia

3

• mirami

2

• Holmes

2

Mest aktive i denne tråden

Det trenger vi da ikke noe språkråd for å finne ut :-)

Du kan skrive både substantivet (en verk - verken) og konjunksjonen (verken - eller) uten h.

Jeg tror det er lovlig å skrive konjunksjonen med h, men det er kanskje litt gammeldags.

Før het det bare hverken, men nå kan du velge:)

Gjest togli

Språkrådet sier visst at "verken" er det eneste riktige selv om mange tror det er greit å skrive "hverken".... Fant det på nett... Blir for teit å sende PM til Arnfinn på Facebook for å spørre dagen etter han fikk jobben ;-P

Språkrådet sier visst at "verken" er det eneste riktige selv om mange tror det er greit å skrive "hverken".... Fant det på nett... Blir for teit å sende PM til Arnfinn på Facebook for å spørre dagen etter han fikk jobben ;-P

I så fall må det være veldig nytt? I alle ordbøker jeg har tilgang til står begge oppført.

Annonse

Gjest Høstløv

En kan faktisk bruke begge skrivemåter både hverken og verken er oppført i ordboka.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hverken&sourceid=Mozilla-search

Gjest Elextra

Det trenger vi da ikke noe språkråd for å finne ut :-)

Du kan skrive både substantivet (en verk - verken) og konjunksjonen (verken - eller) uten h.

Jeg tror det er lovlig å skrive konjunksjonen med h, men det er kanskje litt gammeldags.

Her kommer ped-barnet frem, ja :-).

Forøvrig:

''Jeg tror det er lovlig å skrive konjunksjonen med h, men det er kanskje litt gammeldags.

''

Noen hver er vel gammeldags! :)

Annonse

Gjest togli

Er det dialekter på tegnspråk, altså? Stilig

Ja, men ikke så tydelige som i talespråk. Grensene går mest på hvor du har gått på døveskole f.eks., så hovedskillet går mest mellom Tr.heim, Bergen og Oslo - samtidig har døve som regel flytta mye på seg og tar dermed med seg endel ord og uttrykk. Jeg lærte f.eks. tegn først i Tr.heim og deretter i Oslo, men har nok mest Oslotegn siden jeg bodde der i tolv år :)

Gjest et bra valg

Nå må jeg tenke... Hmm... vi har stort sett snakka tegnspråk sammen, så det er mulig jeg har hengt meg opp i munnstillingene hans og da er det vanlig å ha bokmålsmunnstilling ;)

Jeg vet at han har sunnmørske aner, men han snakker iallefall ikke sunnmørsk (for det gjør jeg) :)

Han snakker trønderdialekt :)

Gjest et bra valg

Ok, jeg er døv så vi har stort sett bare snakka tegnspråk sammen - og da blir munnstillingen østnorsk - Han har iallefall Oslo-tegnspråk og ikke Trondheimstegnspråk ;)

Har knapt sett han bruke tegn. Er han like bra på tegn som han er på teori?

Gjest et bra valg

Ja, men ikke så tydelige som i talespråk. Grensene går mest på hvor du har gått på døveskole f.eks., så hovedskillet går mest mellom Tr.heim, Bergen og Oslo - samtidig har døve som regel flytta mye på seg og tar dermed med seg endel ord og uttrykk. Jeg lærte f.eks. tegn først i Tr.heim og deretter i Oslo, men har nok mest Oslotegn siden jeg bodde der i tolv år :)

Og jeg har lært norsk tegnspråk av en danske ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...