Angustia Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Ja, men kun på det faglige området siden vi begge har jobba på tegnspråkfeltet og han en gang var læreren min:) Jeg tar sjansen på å stille deg et dumt spørsmål som jeg kunne googla, fordi du er en fagperson: Det finnes vel fleire typer tegnspråk? 8-åringen min lærer litt tegnspråk på skolen, og det er supert! Men jeg kjenner det ikke igjen fra det lille jeg tilegna meg for en mannsalder siden i USA. Dessuten har det begynt en elev fra en annen verdensdel som er døv ved skolen, og læreren til 8-åringen min uttrykte frustrasjon over at h*n og foreldrene ikke vil forstå??! Er det ikke forskjell på "bokstav-tegnspråk" og "tegn-tegnspråk"? Er tegnspråk 100% internasjonalt? Det ville i så fall være fantastisk!! Jeg veit at du er romslig mtp døvhet, derfor tillater jeg meg å stille uvitende og sikkert tåpelige spørsmål :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Har knapt sett han bruke tegn. Er han like bra på tegn som han er på teori? Nei;) Faktisk er han et litt artig fenomen siden han har slitt veldig med å bruke språket selv - men grammatikken og alt kan han til fulle! Handler vel litt om motorikken osv. Han gikk et år i døvemiljø for å lære seg å snakke språket bedre selv, så jeg tror han er mye flinkere nå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Og jeg har lært norsk tegnspråk av en danske Da vet jeg hvem du har lært det av ;-P Vi har samarbeida endel mht sensorjobber osv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et bra valg Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Haha:)) Kanskje det ;-P Er det mulig å klage, sende videoen tilbake nå etter noen år? Eller må det gjøres i løpet av noen uker ? er ikke så helt fornøyd med karakteren, synes jeg var mye flinkere enn sensor syntes jeg var;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg tar sjansen på å stille deg et dumt spørsmål som jeg kunne googla, fordi du er en fagperson: Det finnes vel fleire typer tegnspråk? 8-åringen min lærer litt tegnspråk på skolen, og det er supert! Men jeg kjenner det ikke igjen fra det lille jeg tilegna meg for en mannsalder siden i USA. Dessuten har det begynt en elev fra en annen verdensdel som er døv ved skolen, og læreren til 8-åringen min uttrykte frustrasjon over at h*n og foreldrene ikke vil forstå??! Er det ikke forskjell på "bokstav-tegnspråk" og "tegn-tegnspråk"? Er tegnspråk 100% internasjonalt? Det ville i så fall være fantastisk!! Jeg veit at du er romslig mtp døvhet, derfor tillater jeg meg å stille uvitende og sikkert tåpelige spørsmål :-) Jeg elsker at folk våger seg på å spørre, for det er det de lærer av ''Det finnes vel fleire typer tegnspråk? 8-åringen min lærer litt tegnspråk på skolen, og det er supert!'' Tegnspråk er ikke internasjonalt, så det er like mange ulike tegnspråk som det er talespråk i verden. Men det er mulig du nå tenker på varianter av tegn i Norge? Norsk tegnspråk (NTS) er helt ulikt norsk mht grammatikk, setningsoppbygning osv. Det er altså et helt eget språk som er minst like rikt og nyansert som alle andre naturlig oppståtte språk. Norsk med tegnstøtte (NMT) er ikke et eget språk, men basert på norsk tale med tegn som støtte for enkelte av ordene i setningen. De fleste grunntegnene i NTS og MNT er like, men i NTS har vi også mange tegn som ikke finnes i NMT - samt at ordstilling og grammatikk ikke er basert på norsk i det hele tatt. Munnstillingen kan derimot være ganske lik for mange av tegnene. Så flott at 8-åringen får mulighet til å lære litt NTS ''Men jeg kjenner det ikke igjen fra det lille jeg tilegna meg for en mannsalder siden i USA. Dessuten har det begynt en elev fra en annen verdensdel som er døv ved skolen, og læreren til 8-åringen min uttrykte frustrasjon over at h*n og foreldrene ikke vil forstå??!'' Det er mye uvitenhet omkring dette... Leit at læreren ikke har satt seg bedre inn i saken :-/ ''Er det ikke forskjell på "bokstav-tegnspråk" og "tegn-tegnspråk"? Er tegnspråk 100% internasjonalt? Det ville i så fall være fantastisk!!'' Amerikansk tegnspråk (ASL) bruker mye mer bokstavering enn NTS, rett og slett fordi språkene er ulike (altså ikke internasjonalt). Vi døve kommuniserer forholdsvis greit med hverandre over landegrensene, men det er mest fordi vi er mer øvede i forhold til å vise ting i "bilder", samt at endel av grunnstammene i de ulike tegnspråkene er like. De nonmanuelle komponentene (ansiktsbevegelser, øyne, hoderist etc som viser endel av grammatikken er som regel lik). Når døve møtes på tvers av land så har man mange ikoniske tegn (det er nærliggende å tro at tegnet for "ball" er nesten det samme i alle land), så visuelle språk har den fordelen at tegnene lettere kan sammenlignes med "virkeligheten" (kronglete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener ;-)) Jeg og to døve venner var i Tallinn i fjor. Vi ble der kjent med to døve, en russer og en ester. Begge hadde godt talespråk, men kunne altså ikke hverandres talespråk - men et felles tegnspråk hadde de fordi de bodde i samme land. Første dagen slet vi litt med å kommunisere, men etterhvert lærte vi noen av deres tegn og de noen av våre, så andre dagen diskuterte vi til og med fordeler og ulemper ved kommunismen Ganske utrolig egentlig! Det dumme er at vi kun kan kommunisere på et slags tegnspråk, men når vi skriver til hverandre på Facebook, så må vi til med google translator Det er mange som sier det er synd TS ikke er internasjonalt og da svarer jeg bare at jeg synes det samme om talespråk også ;-P Tegnspråk har oppstått på naturlig vis mellom mennesker, på samme måten som talespråk har det - av den grunn ville det vært rart om det var internasjonalt. NTS ligner endel på dansk (tilsvarende som norsk skriftspråk ligner dansk) fordi nordmannen Andreas Christian Møller (døv) tok sin utdanning i København og kom hjem til Norge for å starte norges første døveskole her. Elevene ble påvirket av hans tegnspråk og det spredte seg Svensk tegnspråk er derimot vanskelig å forstå seg på 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Er det mulig å klage, sende videoen tilbake nå etter noen år? Eller må det gjøres i løpet av noen uker ? er ikke så helt fornøyd med karakteren, synes jeg var mye flinkere enn sensor syntes jeg var;) Hehe, du kan jo prøve - men ikke send den til meg ;-P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et bra valg Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hehe, du kan jo prøve - men ikke send den til meg ;-P ¨¨Hehe, du kan jo prøve - men ikke send den til meg ;-P ¨¨ Trodde det var mere håp ved å sende den til deg. LItt barmhjertighet, fra en doler til en annen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 ¨¨Hehe, du kan jo prøve - men ikke send den til meg ;-P ¨¨ Trodde det var mere håp ved å sende den til deg. LItt barmhjertighet, fra en doler til en annen Jeg får unnskylde meg med at jeg ikke har undervist i faget det siste året og dermed ikke er ansatt verken på UiO eller HiST akkurat nå ;-P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et bra valg Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg får unnskylde meg med at jeg ikke har undervist i faget det siste året og dermed ikke er ansatt verken på UiO eller HiST akkurat nå ;-P Vet du om tolkestudiet har kommet igang på HiO`? jeg skjønt det slik at tolkestudentene skulle overføres dit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg elsker at folk våger seg på å spørre, for det er det de lærer av ''Det finnes vel fleire typer tegnspråk? 8-åringen min lærer litt tegnspråk på skolen, og det er supert!'' Tegnspråk er ikke internasjonalt, så det er like mange ulike tegnspråk som det er talespråk i verden. Men det er mulig du nå tenker på varianter av tegn i Norge? Norsk tegnspråk (NTS) er helt ulikt norsk mht grammatikk, setningsoppbygning osv. Det er altså et helt eget språk som er minst like rikt og nyansert som alle andre naturlig oppståtte språk. Norsk med tegnstøtte (NMT) er ikke et eget språk, men basert på norsk tale med tegn som støtte for enkelte av ordene i setningen. De fleste grunntegnene i NTS og MNT er like, men i NTS har vi også mange tegn som ikke finnes i NMT - samt at ordstilling og grammatikk ikke er basert på norsk i det hele tatt. Munnstillingen kan derimot være ganske lik for mange av tegnene. Så flott at 8-åringen får mulighet til å lære litt NTS ''Men jeg kjenner det ikke igjen fra det lille jeg tilegna meg for en mannsalder siden i USA. Dessuten har det begynt en elev fra en annen verdensdel som er døv ved skolen, og læreren til 8-åringen min uttrykte frustrasjon over at h*n og foreldrene ikke vil forstå??!'' Det er mye uvitenhet omkring dette... Leit at læreren ikke har satt seg bedre inn i saken :-/ ''Er det ikke forskjell på "bokstav-tegnspråk" og "tegn-tegnspråk"? Er tegnspråk 100% internasjonalt? Det ville i så fall være fantastisk!!'' Amerikansk tegnspråk (ASL) bruker mye mer bokstavering enn NTS, rett og slett fordi språkene er ulike (altså ikke internasjonalt). Vi døve kommuniserer forholdsvis greit med hverandre over landegrensene, men det er mest fordi vi er mer øvede i forhold til å vise ting i "bilder", samt at endel av grunnstammene i de ulike tegnspråkene er like. De nonmanuelle komponentene (ansiktsbevegelser, øyne, hoderist etc som viser endel av grammatikken er som regel lik). Når døve møtes på tvers av land så har man mange ikoniske tegn (det er nærliggende å tro at tegnet for "ball" er nesten det samme i alle land), så visuelle språk har den fordelen at tegnene lettere kan sammenlignes med "virkeligheten" (kronglete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener ;-)) Jeg og to døve venner var i Tallinn i fjor. Vi ble der kjent med to døve, en russer og en ester. Begge hadde godt talespråk, men kunne altså ikke hverandres talespråk - men et felles tegnspråk hadde de fordi de bodde i samme land. Første dagen slet vi litt med å kommunisere, men etterhvert lærte vi noen av deres tegn og de noen av våre, så andre dagen diskuterte vi til og med fordeler og ulemper ved kommunismen Ganske utrolig egentlig! Det dumme er at vi kun kan kommunisere på et slags tegnspråk, men når vi skriver til hverandre på Facebook, så må vi til med google translator Det er mange som sier det er synd TS ikke er internasjonalt og da svarer jeg bare at jeg synes det samme om talespråk også ;-P Tegnspråk har oppstått på naturlig vis mellom mennesker, på samme måten som talespråk har det - av den grunn ville det vært rart om det var internasjonalt. NTS ligner endel på dansk (tilsvarende som norsk skriftspråk ligner dansk) fordi nordmannen Andreas Christian Møller (døv) tok sin utdanning i København og kom hjem til Norge for å starte norges første døveskole her. Elevene ble påvirket av hans tegnspråk og det spredte seg Svensk tegnspråk er derimot vanskelig å forstå seg på Tusen takk for et svært informativt svar, togli! Med din tillatelse har jeg lyst til å printe ut svaret ditt for å ta det med på neste konferansetime om et par uker.. Læreren uttalte dette på et foreldremøte der ingen av barnets foreldre var til stede. Skjønner at læreren har tatt noen kurs og gjør en god jobb med å formidle tegnspråk, men denne uttalelsen syns jeg var respektløs. Det nevnte barnet har vært på besøk hos oss uten problemer (annet enn at 8-åringen min syntes at jeg overspilte - "mamma, dah!"). De ordner opp :-) Takk for at du tok deg tid og ikke minst lærte meg noe nytt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Vet du om tolkestudiet har kommet igang på HiO`? jeg skjønt det slik at tolkestudentene skulle overføres dit. Det stemmer at de skal overføres dit, men jeg vet ikke når. Bøe avgjort ganske nylig, så jeg vil tro det skjer først fra høsten av? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Her kommer ped-barnet frem, ja :-). Forøvrig: ''Jeg tror det er lovlig å skrive konjunksjonen med h, men det er kanskje litt gammeldags. '' Noen hver er vel gammeldags! ''Forøvrig:'' Det heter for øvrig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et bra valg Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Det stemmer at de skal overføres dit, men jeg vet ikke når. Bøe avgjort ganske nylig, så jeg vil tro det skjer først fra høsten av? Ja var inne på sidene til hio. Står ikke noe mer enn at det overføres dit. Men overføres da hele tegnspråkstaben fra ISP over til Hio? Blir det da et tolkestudie på like linje med alle andre språk, eller blir det også fokus på det spesialpedagogiske med tanke på døvblinde? Det er vel også noe av grunnen til at faget har vært under ISP? Håper de kommer igang uten alt for mye rot. Mye styr når jeg studerte også, da det var endringer hele tiden. Kan bare tenke meg hvor mange baller som skal sjonglere i lufta når de bytter studiested også. Får håpe det ikke går utover kvaliteten. Når det gjelder slike endringer så bør en kanskje ikke være første kull ute, hvis man kan vente? Greit å starte på et studie når det har stabilisert seg og det har vært inom de fleste barnesykdommene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 ''Forøvrig:'' Det heter for øvrig. Skal du rette alle typoene mine får du nok å henge fingrene i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Skal du rette alle typoene mine får du nok å henge fingrene i. Hehe, passet bra i denne tråden.. Ingen planer utover det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Tusen takk for et svært informativt svar, togli! Med din tillatelse har jeg lyst til å printe ut svaret ditt for å ta det med på neste konferansetime om et par uker.. Læreren uttalte dette på et foreldremøte der ingen av barnets foreldre var til stede. Skjønner at læreren har tatt noen kurs og gjør en god jobb med å formidle tegnspråk, men denne uttalelsen syns jeg var respektløs. Det nevnte barnet har vært på besøk hos oss uten problemer (annet enn at 8-åringen min syntes at jeg overspilte - "mamma, dah!"). De ordner opp :-) Takk for at du tok deg tid og ikke minst lærte meg noe nytt! Bare å printe ut og rope det ut for hele verden ) Veldig viktig med folk som engasjerer seg, så takk skal du ha 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Ja var inne på sidene til hio. Står ikke noe mer enn at det overføres dit. Men overføres da hele tegnspråkstaben fra ISP over til Hio? Blir det da et tolkestudie på like linje med alle andre språk, eller blir det også fokus på det spesialpedagogiske med tanke på døvblinde? Det er vel også noe av grunnen til at faget har vært under ISP? Håper de kommer igang uten alt for mye rot. Mye styr når jeg studerte også, da det var endringer hele tiden. Kan bare tenke meg hvor mange baller som skal sjonglere i lufta når de bytter studiested også. Får håpe det ikke går utover kvaliteten. Når det gjelder slike endringer så bør en kanskje ikke være første kull ute, hvis man kan vente? Greit å starte på et studie når det har stabilisert seg og det har vært inom de fleste barnesykdommene. ''Ja var inne på sidene til hio. Står ikke noe mer enn at det overføres dit. Men overføres da hele tegnspråkstaben fra ISP over til Hio? Blir det da et tolkestudie på like linje med alle andre språk, eller blir det også fokus på det spesialpedagogiske med tanke på døvblinde? Det er vel også noe av grunnen til at faget har vært under ISP?'' Jeg vet egentlig ikke så mye om dette foreløpig, men helt siden jeg starta på TS-studiet selv (første kullet i Norge som tok grunnfag og siden mellomfag i NTS) mente vi at det var feil at ISP skulle ha studiet siden det var et språkfag og ikke lå innenfor spes.ped.feltet. Når det gjelder døvblinde er jeg ikke sikker... Det er jo ikke sps.ped når det er snakk om å tolke for døvblinde, men spes.ped når det er snakk om å f.eks. undervise denne gruppen mennesker. ''Håper de kommer igang uten alt for mye rot. Mye styr når jeg studerte også, da det var endringer hele tiden. Kan bare tenke meg hvor mange baller som skal sjonglere i lufta når de bytter studiested også. Får håpe det ikke går utover kvaliteten.'' Det er slitsomt med alle endringene som skjer.. Vi slet mye med samarbeidet med HiST når jeg hadde studenter som skulle ta pivatisteksamen der oppe.. Mye nytt og uklart :-/ ''Når det gjelder slike endringer så bør en kanskje ikke være første kull ute, hvis man kan vente? Greit å starte på et studie når det har stabilisert seg og det har vært inom de fleste barnesykdommene.'' Som sagt var jeg i første kullet som tok grunnfag og mellomfag, og det var veldig stas Men for min del var det jo ikke snakk om å lære et nytt språk, men å lære kultur, historie, forklare grammatikken osv - så det meste kunne vi lese oss til. For de som i tillegg skal lære språket så må de jo få et ganske stabilt studium.. Jeg vil allikevel tro at de setter sin ære i å få dette til, så kanskje er det ekstra spennende å være først ute? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3125871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Bare å printe ut og rope det ut for hele verden ) Veldig viktig med folk som engasjerer seg, så takk skal du ha ''Bare å printe ut og rope det ut for hele verden )'' Takk, togli - da gjør jeg det :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3126127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 ''Bare å printe ut og rope det ut for hele verden )'' Takk, togli - da gjør jeg det :-) Bra:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361267-ny-direkt%C3%B8r-i-norsk-spr%C3%A5kr%C3%A5d/page/3/#findComment-3126131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.