Gjest Singel48 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg er en kvinne i sl. av 40 åra. Har hatt samboer og samme sex-partner i ca 20 år - fram til for ca 1 år siden. Etter denne tid har jeg hatt en sex-partner. For 20-25 år siden hadde jeg en del herpes-utbrudd, men ingen i løpet av samboerskapet. Har nettopp fått bekreftet et utbrudd, som har vært meget beskjedent i forhold til tidligere - og som nå er på retur. Jeg hadde helt glemt denne delen av mitt tidligere liv (alle årene tatt i betraktning), og er selvfølgelig bekymret for om jeg kan ha smittet min sex-partner. Jeg har liten lyst til å informere han om dette, da vårt forhold kun er av seksuell karakter. Mitt spørsmål er: Dersom han får utbrudd nå (hadde sex et par dgr. før jeg begynte å kjenne ubehag) - må det da ene og alene skyldes meg (så lenge han ikke har hatt andre naturligvis)? Eller kan han ha bli smittet tidligere av andre, men få førstegangs-utbrudd lang tid etterpå? Jeg vil helst slippe å bli konfrontert med å ha smittet han, og bortforklarer gjerne det - dersom jeg vet at dette ikke er tatt ut av løse luften. Var hos gynekolog i går, og han sa at ca 85% av befolkningen hadde viruset, og at jeg skulle beskytte meg/avstå fra sex under og rett etter utbrudd, men ellers leve som normalt - og ikke tenke på smitte. Glemte imidlertid å spørre om dette over, og det er veldig viktig for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361352-herpes-fra-smitte-til-evt-utbrudd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg er enig med din gynekolog. Etter en tidligere gjennomgått herpesinfeksjon forblir viruset i organismen for resten av livet. Førstegangsinfeksjonen gir, som regel, symptomer, men de kan være milde og det er ikke helt uvanlig at man (kvinne) er bærer uten å vite når han/hun er blitt infisert. Bærertilstanden kan senere aktiveres. Hvor hyppig det skjer er veldig varierende. Hos noen skjer det veldig ofte, mens hos andre ( tydeligvis hos deg) skjer det aldri eller meget sjelden. Med andre ord, han kan ha vært smittet tidligere, kanskje uten at han er klar over det. Jeg er enig med gynekologen at du bør b eskytte deg/han, evt. avstå fra sex mens du har symptomer. I symptomfri perioder produseres det stort sett ikke virus og da er du heller ikke smittefarlig. Men, og dette er et viktig poeng: det er ikke absolutt. Lavgradig virusutskillelse kan av og til forekomme også i symptomfri perioder. Men, igjen, de fleste av oss er herpespositive og jeg tror ikke det er mange av oss som tar hensyn til dette, og det er ikke ofte at herpes smitt skjer uten symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361352-herpes-fra-smitte-til-evt-utbrudd/#findComment-3126069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.