Gjest Stor mann 52 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Har aldri hørt om dette før min x-kone snakket om det.Nå har jeg opplevd det selv.Var overrasket da jeg sto opp kvikk og rask kl 7.30,jeg som aldri våkner før 9.00.Jeg er uføretrygdet og bruker en lykkepille.Jeg spiste frokost ,siden det var sulten som vekket meg.Tok også en halv kopp kaffe.Jeg ble trøtt etter frokosten og la meg igjen ca kl 8.30.Jeg drømte og klarte ikke å våkne kl 11,men åpnet øynene og trodde at jeg var i ett fremmed soveværelse.Når jeg lukket øynene fortsatte jeg å drømme og slik hold jeg på ca i 30 minutter.Dette var skikkelig ubehaglig og tilstanden var nesten marerittaktig.Hva jeg drømte om er uvesentlig,men jeg sov jo først ca 6-7 timer,og hadde planer om å stå opp i 9 tida.Jeg var såpass sulten at jeg våknet av det.Kalles denne tilstanden noe? Likte ikke å ikke våkne,det var meget ubehaglig.Jeg satt også på sengekanteni minst 5 minutter og forsøkte å finne ut hva som sto på.Kl var jo 11.30 og jeg ville absolutt stå opp.Mareritt er ikke noe koselig så jeg ville våkne og 9-10 timer er jo for mye.Sikkert nok til at jeg muligens slipper å sove middag,selv om jeg spiser etter på og ikke før.Har dette noen "diagnose"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361404-klarer-ikke-%C3%A5-v%C3%A5kne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Dette heter vel "nattskrekk". Du åpnet ikke faktisk øynene, du bare trodde du gjorde det. Kroppen er fremdeles paralysert og i drømmestadiet, samtidig som hjernen er i ferd med å komme ut av søvnen. Det er veldig ubehagelig, men ikke farlig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361404-klarer-ikke-%C3%A5-v%C3%A5kne/#findComment-3126461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Soua Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg opplevde det samme ved bruk av SSRI. Kjenner til flere som opplever det samme og de har det til felles at de bruker disse medisinene. Kanskje Mr Nhd også har noe erfaring med dette fra pasientene sine. Det er neppe farlig, men ubehagelig kan jeg skrive under på at det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361404-klarer-ikke-%C3%A5-v%C3%A5kne/#findComment-3126842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Søvnparalyse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361404-klarer-ikke-%C3%A5-v%C3%A5kne/#findComment-3127297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stor Mann 52 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Dette heter vel "nattskrekk". Du åpnet ikke faktisk øynene, du bare trodde du gjorde det. Kroppen er fremdeles paralysert og i drømmestadiet, samtidig som hjernen er i ferd med å komme ut av søvnen. Det er veldig ubehagelig, men ikke farlig Har bare opplevd dette når jeg sover på dagtid.Jeg bruker cipramil 20 mg,og forstår nå at jeg må bruke vekkerklokke også på dagtid og heller sette den litt unna sofaen.Jeg sover aldri middag i senga,for da vet jeg ikke om det er natt eller dag når jeg våkner.Har klart å sove mer enn 12 timer innenfor de samme 24 timer.De som skjer da,er at jeg kanskje legger meg i 2-3 tida,siden jeg har sovet for mye og ikke klarer meg uten kaffe selv kl 20.00.Man blir såpass uopplagt at kun en kopp kaffe hjelper.Siden jeg er uføretrygdet,har ikke døgnets rytme så mye å si for meg,bare jeg står opp før kl 11.00.Eneste unntaket er når jeg er veldig sliten og må sove mellom kl 18 og 21.Da forsøker jeg å sove bare i 30 min,men er jeg veldig utkjørt kan det bli en time.Men da har jeg ordnet så mye på 2 dager at jeg ikke ser noe problem i å sitte oppe til kl 4.00 for en gangs skyld.Det blir ikke noe mer bilkjøring til Oslo,den uka.Så lenge jeg får 6-7 timer hver natt og 1-2 timer på dagen,er jeg fornøyd, man bør helst ikke sove mer enn 8 timer i døgnet,men dette er kun en veiledning for de som ikke bruker noen medisiner. Medisinbruk kan gjøre en veldig døsig,og 30 mintter på øyet kan gjøre at en fungerer mye bedre i allefall i 3-5 timer med 1-2 kopper kaffe.Har funnet ut at det heter "nattterror" men er ikke enig i at det er så utrolig "vondt",mer ubehaglig og interresant. Man våkner jo til slutt med en ubehaglig opplevelse,men man er i live,og det føles mer som ett mareritt,som er ubehaglig nok,men ikke farlig.Sov Godt og husk å ta rett dose til rett tid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361404-klarer-ikke-%C3%A5-v%C3%A5kne/#findComment-3128481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Har bare opplevd dette når jeg sover på dagtid.Jeg bruker cipramil 20 mg,og forstår nå at jeg må bruke vekkerklokke også på dagtid og heller sette den litt unna sofaen.Jeg sover aldri middag i senga,for da vet jeg ikke om det er natt eller dag når jeg våkner.Har klart å sove mer enn 12 timer innenfor de samme 24 timer.De som skjer da,er at jeg kanskje legger meg i 2-3 tida,siden jeg har sovet for mye og ikke klarer meg uten kaffe selv kl 20.00.Man blir såpass uopplagt at kun en kopp kaffe hjelper.Siden jeg er uføretrygdet,har ikke døgnets rytme så mye å si for meg,bare jeg står opp før kl 11.00.Eneste unntaket er når jeg er veldig sliten og må sove mellom kl 18 og 21.Da forsøker jeg å sove bare i 30 min,men er jeg veldig utkjørt kan det bli en time.Men da har jeg ordnet så mye på 2 dager at jeg ikke ser noe problem i å sitte oppe til kl 4.00 for en gangs skyld.Det blir ikke noe mer bilkjøring til Oslo,den uka.Så lenge jeg får 6-7 timer hver natt og 1-2 timer på dagen,er jeg fornøyd, man bør helst ikke sove mer enn 8 timer i døgnet,men dette er kun en veiledning for de som ikke bruker noen medisiner. Medisinbruk kan gjøre en veldig døsig,og 30 mintter på øyet kan gjøre at en fungerer mye bedre i allefall i 3-5 timer med 1-2 kopper kaffe.Har funnet ut at det heter "nattterror" men er ikke enig i at det er så utrolig "vondt",mer ubehaglig og interresant. Man våkner jo til slutt med en ubehaglig opplevelse,men man er i live,og det føles mer som ett mareritt,som er ubehaglig nok,men ikke farlig.Sov Godt og husk å ta rett dose til rett tid! Natterror ble nok oversatt til nattskrekk i gamle dager. Det er samme fenomen det refereres til tror 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361404-klarer-ikke-%C3%A5-v%C3%A5kne/#findComment-3128483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.