Gjest ugravid Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg er 38 år og har kobberspiral, da jeg ikke ønsker ikke flere graviditeter etter 2 barn. Spiralen ble kontrollert sommeren 2010, og alt så bra ut da. Jeg har hatt noen rare uker. Det begynte med ømme bryster, jeg gjenkjente "melkespreng"-følelsen og småkvalme ca. 1 til 1/2 uke før jeg ventet mens. Jeg kunne klemme ut små dråper av brunlig væske fra brystene. Det er 3 år siden jeg sist ga mine barn morsmelk. Jeg kunne da klemme ut små, blanke dråper i ca. 1 år etter ammeslutt, men så stoppet det. Jeg ble engstelig for at jeg kunne ha blitt gravid, tross spiral. Men så kom mens, 1 dag for tidlig. Jeg er vanligvis 1-2 dager senere enn beregnet (beregner 28 dager, så jeg ligger vel på 29/30 dagers syklus). Menstruasjonen var flerdobbelt så kraftig som vanlig, jeg bruker ordinært middels sugende bind, men disse ble gjennombløte etter bare et par timer. Måtte gå over til tykke nattbind. Vanligvis har jeg kraftig blødning i 1 dag (dag 2 av menstruasjon), og lettere blødning den siste dagen (dag 3). Denne gangen varte den kraftige blødningen i 3-4 dager, og menstruasjonen varte i 1 uke totalt. Jeg ble slapp og energiløs, vet ikke om det skyldes blodtap eller innbildning. Jeg vurderte lege, men droppet det da mensen avtok. Jeg slo meg til ro med at jeg ikke kunne være gravid. For noen dager siden ble jeg voldsomt kvalm, og måtte bare legge meg. Jeg sov lenge, og har i det hele tatt følt meg trøtt og uten energi. Gjennom hele denne rare perioden har jeg kunnet klemme ut dråper fra brystene, og hatt tilbakevennende "amme"-følelse i brystene. Jeg innbiller meg også at smaken min er forandret, liker ikke kaffe bl.a. Jeg har nylig tatt en graviditetstest som avkreftet graviditet. Det er mye babyer rundt meg, venner og familie får fortsatt barn - kan jeg ha blitt psykisk påvirket. Jeg klarer ikke å tolke disse signalene fra kroppen min. Er det hormonforandringer? Tidlig overgangsalder? Har du noen teori? Dette er et mysterium for meg. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361444-symptomer-p%C3%A5-graviditet-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Et av de første tegn på at overgangsalderen er i anmarsj, er korte intervaller mellom menstruasjonene. Det kan skje mange år før det stopper opp. Så var det den meget rikelige menstruasjon. Her kunne man tenke om du har vært tidlig gravid og hatt en abort, men jeg anser det for lite sannsynlig. Det kunne passe med dine symptomer. Jeg tror ikke at det er psykisk, men i årene før overgangsalderen kan hormonene gjøre rare svingninger, og mange er mer følsomme for hormonendringer med årene. Så min konklusjon blir at det er hormonendringer. Det vil være vanskelig å påvise med en enkelt blodprøve fordi nivået kan endre seg fra dag til dag. Hvis du vil unngå slike svingninger, kan du bruke en lavdosert p-pille som overtar hormonstyringen inkl kontroll over syklus. Men hvis du vet hva det er, kan du kanskje slå deg til ro. Med hensyn til ’sekresjon’ fra brystet, vil det være lurt ved anledning å måle hormonene prolaktin og TSH. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361444-symptomer-p%C3%A5-graviditet-uten-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-3128630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.