Gå til innhold

Hvorfor har ikke Alice toppet navnestatistikken?

Gjest navnetrender

Anbefalte innlegg

Gjest navnetrender

I andre land har Alice/a blitt et veldig populært jentenavn de seneste år men ikke i Norge, og vi følger jo etter Sverige.

Er det for svenskt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

8

• Dorthe

4

• mah-jong

2

Mest aktive i denne tråden

Kanskje det har noe med ulikheten mht uttale å gjøre og at navnene derfmed fremstår som litt ulike i de to landene?

Svenskene sier jo "All-iss", mens her ville man jo sagt "A-lii-se"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Lisa har vært populært her og - kansje det er vår versjon?

Ellers nesten litt pussig, ja, vi hiver oss jo på alle andre trender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pentnavn

Jeg tror det kan ha litt med at Alice uttales så ulikt på svensk og norsk at det høres nesten ut som to ulike navn selv om det skrives likt.

Vår datter heter Alice, så for meg må det gjerne vente litt før det blir in. I vårt tilfelle er det oppkallling.

Alice minner jo både om Lise og Elise, som jo er navn som er i skuddet i Norge. Kanskje det er med på å gjøre Alice litt mindre aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnetrender

Kanskje det har noe med ulikheten mht uttale å gjøre og at navnene derfmed fremstår som litt ulike i de to landene?

Jeg er ikke spesielt begeistret for Alise, men synes Elise er fint.

Kanskje det har noe med bokstavkombinasjonene å gjøre? Jeg synes det er mere behagelig å i Elise enn Alice.

I Sverige så heter de vel Alicia?

Ellers så får jeg assosiasjoner til Alice i eventyrland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt begeistret for Alise, men synes Elise er fint.

Kanskje det har noe med bokstavkombinasjonene å gjøre? Jeg synes det er mere behagelig å i Elise enn Alice.

I Sverige så heter de vel Alicia?

Ellers så får jeg assosiasjoner til Alice i eventyrland.

''I Sverige så heter de vel Alicia?''

Jeg vet ikke hva som er mest vanlig i Sverige nå for tiden, men jeg vet at ett av kronprinsessens navn er Alice, og så var det en fordums sangerinne som het Alice Babs.

Begge to uttalte navnet som alliss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke godt å si, jeg har aldri vært begeistret for navnet. Liker generelt ikke navn med c i seg av en eller annen grunn. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnetrender

Ikke godt å si, jeg har aldri vært begeistret for navnet. Liker generelt ikke navn med c i seg av en eller annen grunn. :o)

Enig i det. Håper jeg ikke tråkker folk på tærne her men navn som Celine og Celia er ikke min stil. Det blir litt "jålete" på et vis.

Er for stødige og solide navn. med utgangspunkt i langrennsutøvere og skiskyttere, de har sjelden jålete navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orionpharma

''Svenskene sier jo "All-iss", mens her ville man jo sagt "A-lii-se''

Ville man? Jeg ville uttalt det akkurat som du sier svenskene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Enig i det. Håper jeg ikke tråkker folk på tærne her men navn som Celine og Celia er ikke min stil. Det blir litt "jålete" på et vis.

Er for stødige og solide navn. med utgangspunkt i langrennsutøvere og skiskyttere, de har sjelden jålete navn.

Jeg har tre barn med stødige og solide navn, alle tre navnene inneholder bokstaven c, navnene har mer enn 7 bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pentnavn

''Svenskene sier jo "All-iss", mens her ville man jo sagt "A-lii-se''

Ville man? Jeg ville uttalt det akkurat som du sier svenskene gjør.

Vi bruker uttalen "Aliiise" til vår datter. Svensker bruker uttalen "Allis", ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn med stødige og solide navn, alle tre navnene inneholder bokstaven c, navnene har mer enn 7 bokstaver.

Charlotte, Christine, Veronica..uhm..

Dette er ihvertfall navn med en veldig annerledes 'sound' enn Celine og Alice, så det at det er en c i ordet er kanskje ikke så relevant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Charlotte, Christine, Veronica..uhm..

Dette er ihvertfall navn med en veldig annerledes 'sound' enn Celine og Alice, så det at det er en c i ordet er kanskje ikke så relevant..

Nettopp, det finnes mange fine gamle navn som skrives med C.

Christiania f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi diskuterte navn til ungene var jeg knallhard på at jeg ikke ville ha c-navn, men kunne godta f.eks. Kristine eller Kamilla (det ble ingen av disse altså) og da utbrøt eksen oppgitt:"Ja, du vil vel ha Kekilie også du!" *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Da vi diskuterte navn til ungene var jeg knallhard på at jeg ikke ville ha c-navn, men kunne godta f.eks. Kristine eller Kamilla (det ble ingen av disse altså) og da utbrøt eksen oppgitt:"Ja, du vil vel ha Kekilie også du!" *hehe*

Å skrive navn med C er da en god gammeldags norsk tradisjon, eks. Christiania, der er min bestefar født i 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive navn med C er da en god gammeldags norsk tradisjon, eks. Christiania, der er min bestefar født i 1878.

C-navnene kom nok med danskene. :o) Men det spiller mindre rolle for meg, jeg har ikke sansen for det, men legger meg ikke borti hva andre kaller sine barn.

Skjønt, jeg så nok temmelig vantro ut da jeg hørte jentenavnet Karmen Felicia... Selv om det første navnet staves med K. Heldigvis var det ikke foreldrene eller noen som kjente barnet jeg hørte det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-navnene kom nok med danskene. :o) Men det spiller mindre rolle for meg, jeg har ikke sansen for det, men legger meg ikke borti hva andre kaller sine barn.

Skjønt, jeg så nok temmelig vantro ut da jeg hørte jentenavnet Karmen Felicia... Selv om det første navnet staves med K. Heldigvis var det ikke foreldrene eller noen som kjente barnet jeg hørte det fra.

Sånt synes jeg er jålenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnetrender

Kekilie, hvorfor ikke? En står ganske fritt til å bestemme navn i dag, og den varianten er det vel neppe noen andre som heter, eller ønsker å hete vil jeg tro?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det finnes mange fine gamle navn som skrives med C.

Christiania f.eks.

Jeg oppfatter vel disse c-ene som importerte, og ikke så urnorske, men stødige nok er navna, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sesilie hadde vel vært nærmere enn Kekilie :)

Men omtrent like corny, unnskyld, kårni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...