Gjest navnetrender Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 I andre land har Alice/a blitt et veldig populært jentenavn de seneste år men ikke i Norge, og vi følger jo etter Sverige. Er det for svenskt ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Kanskje det har noe med ulikheten mht uttale å gjøre og at navnene derfmed fremstår som litt ulike i de to landene? Svenskene sier jo "All-iss", mens her ville man jo sagt "A-lii-se" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Lisa har vært populært her og - kansje det er vår versjon? Ellers nesten litt pussig, ja, vi hiver oss jo på alle andre trender. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pentnavn Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg tror det kan ha litt med at Alice uttales så ulikt på svensk og norsk at det høres nesten ut som to ulike navn selv om det skrives likt. Vår datter heter Alice, så for meg må det gjerne vente litt før det blir in. I vårt tilfelle er det oppkallling. Alice minner jo både om Lise og Elise, som jo er navn som er i skuddet i Norge. Kanskje det er med på å gjøre Alice litt mindre aktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnetrender Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Kanskje det har noe med ulikheten mht uttale å gjøre og at navnene derfmed fremstår som litt ulike i de to landene? Svenskene sier jo "All-iss", mens her ville man jo sagt "A-lii-se" Jeg er ikke spesielt begeistret for Alise, men synes Elise er fint. Kanskje det har noe med bokstavkombinasjonene å gjøre? Jeg synes det er mere behagelig å i Elise enn Alice. I Sverige så heter de vel Alicia? Ellers så får jeg assosiasjoner til Alice i eventyrland. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg er ikke spesielt begeistret for Alise, men synes Elise er fint. Kanskje det har noe med bokstavkombinasjonene å gjøre? Jeg synes det er mere behagelig å i Elise enn Alice. I Sverige så heter de vel Alicia? Ellers så får jeg assosiasjoner til Alice i eventyrland. ''I Sverige så heter de vel Alicia?'' Jeg vet ikke hva som er mest vanlig i Sverige nå for tiden, men jeg vet at ett av kronprinsessens navn er Alice, og så var det en fordums sangerinne som het Alice Babs. Begge to uttalte navnet som alliss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Ikke godt å si, jeg har aldri vært begeistret for navnet. Liker generelt ikke navn med c i seg av en eller annen grunn. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnetrender Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Ikke godt å si, jeg har aldri vært begeistret for navnet. Liker generelt ikke navn med c i seg av en eller annen grunn. ) Enig i det. Håper jeg ikke tråkker folk på tærne her men navn som Celine og Celia er ikke min stil. Det blir litt "jålete" på et vis. Er for stødige og solide navn. med utgangspunkt i langrennsutøvere og skiskyttere, de har sjelden jålete navn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest orionpharma Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Kanskje det har noe med ulikheten mht uttale å gjøre og at navnene derfmed fremstår som litt ulike i de to landene? Svenskene sier jo "All-iss", mens her ville man jo sagt "A-lii-se" ''Svenskene sier jo "All-iss", mens her ville man jo sagt "A-lii-se'' Ville man? Jeg ville uttalt det akkurat som du sier svenskene gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Enig i det. Håper jeg ikke tråkker folk på tærne her men navn som Celine og Celia er ikke min stil. Det blir litt "jålete" på et vis. Er for stødige og solide navn. med utgangspunkt i langrennsutøvere og skiskyttere, de har sjelden jålete navn. Jeg har tre barn med stødige og solide navn, alle tre navnene inneholder bokstaven c, navnene har mer enn 7 bokstaver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pentnavn Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 ''Svenskene sier jo "All-iss", mens her ville man jo sagt "A-lii-se'' Ville man? Jeg ville uttalt det akkurat som du sier svenskene gjør. Vi bruker uttalen "Aliiise" til vår datter. Svensker bruker uttalen "Allis", ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg har tre barn med stødige og solide navn, alle tre navnene inneholder bokstaven c, navnene har mer enn 7 bokstaver. Charlotte, Christine, Veronica..uhm.. Dette er ihvertfall navn med en veldig annerledes 'sound' enn Celine og Alice, så det at det er en c i ordet er kanskje ikke så relevant.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Charlotte, Christine, Veronica..uhm.. Dette er ihvertfall navn med en veldig annerledes 'sound' enn Celine og Alice, så det at det er en c i ordet er kanskje ikke så relevant.. Nettopp, det finnes mange fine gamle navn som skrives med C. Christiania f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Enig i det. Håper jeg ikke tråkker folk på tærne her men navn som Celine og Celia er ikke min stil. Det blir litt "jålete" på et vis. Er for stødige og solide navn. med utgangspunkt i langrennsutøvere og skiskyttere, de har sjelden jålete navn. Da vi diskuterte navn til ungene var jeg knallhard på at jeg ikke ville ha c-navn, men kunne godta f.eks. Kristine eller Kamilla (det ble ingen av disse altså) og da utbrøt eksen oppgitt:"Ja, du vil vel ha Kekilie også du!" *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Da vi diskuterte navn til ungene var jeg knallhard på at jeg ikke ville ha c-navn, men kunne godta f.eks. Kristine eller Kamilla (det ble ingen av disse altså) og da utbrøt eksen oppgitt:"Ja, du vil vel ha Kekilie også du!" *hehe* Å skrive navn med C er da en god gammeldags norsk tradisjon, eks. Christiania, der er min bestefar født i 1878. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Å skrive navn med C er da en god gammeldags norsk tradisjon, eks. Christiania, der er min bestefar født i 1878. C-navnene kom nok med danskene. ) Men det spiller mindre rolle for meg, jeg har ikke sansen for det, men legger meg ikke borti hva andre kaller sine barn. Skjønt, jeg så nok temmelig vantro ut da jeg hørte jentenavnet Karmen Felicia... Selv om det første navnet staves med K. Heldigvis var det ikke foreldrene eller noen som kjente barnet jeg hørte det fra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 C-navnene kom nok med danskene. ) Men det spiller mindre rolle for meg, jeg har ikke sansen for det, men legger meg ikke borti hva andre kaller sine barn. Skjønt, jeg så nok temmelig vantro ut da jeg hørte jentenavnet Karmen Felicia... Selv om det første navnet staves med K. Heldigvis var det ikke foreldrene eller noen som kjente barnet jeg hørte det fra. Sånt synes jeg er jålenavn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnetrender Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Da vi diskuterte navn til ungene var jeg knallhard på at jeg ikke ville ha c-navn, men kunne godta f.eks. Kristine eller Kamilla (det ble ingen av disse altså) og da utbrøt eksen oppgitt:"Ja, du vil vel ha Kekilie også du!" *hehe* Kekilie, hvorfor ikke? En står ganske fritt til å bestemme navn i dag, og den varianten er det vel neppe noen andre som heter, eller ønsker å hete vil jeg tro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Nettopp, det finnes mange fine gamle navn som skrives med C. Christiania f.eks. Jeg oppfatter vel disse c-ene som importerte, og ikke så urnorske, men stødige nok er navna, ja. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Da vi diskuterte navn til ungene var jeg knallhard på at jeg ikke ville ha c-navn, men kunne godta f.eks. Kristine eller Kamilla (det ble ingen av disse altså) og da utbrøt eksen oppgitt:"Ja, du vil vel ha Kekilie også du!" *hehe* Sesilie hadde vel vært nærmere enn Kekilie Men omtrent like corny, unnskyld, kårni! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.