Gjest Tenker mye Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Etter å ha vært sammen i snart to år, har kjæresten min inrømmet at han hele tiden har visst at han har herpes 2. Han er veldig lei seg, og var for flau til å si det før. Han sier vi ikke har hatt sex mens han har hatt utbrudd. Selvfølgelig er jeg sint og føler meg ført bak lyset. Spørsmål: 1)Bør jeg/kan jeg teste meg uten synlig utbrudd? 2)Jeg kan huske jeg hadde en kløende blemme på størrelse med en halv lillefingernegl på den ene kjønnsleppen. Høres dette ut som en herpes 2 blemme? Jeg har også hatt rødt og kløe innvendig, som jeg trodde var sopp og brukte Canesten og det gikk over. 3)Skal vi bruke kondom hele tiden fra nå av, eller bare ved utbrudd for at jeg ikke skal bli smittet?(Også med tanke på når jeg ønsker å bli gravid?) 4)Kan jeg vaksinere meg mot herpes 2? Hva koster det? 5)Ved graviditet, kan barnet smittes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361557-kj%C3%A6resten-min-har-herpes-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Etter en gjennomgått herpesinfeksjon forblir viruset i organismen for resten av livet i mer eller mindre latent (sovende) tilstand. Av og til kan viruset igjen aktiveres, og da proiduseres nye virus, dvs. smittefare, og som regel også symptomer. Men ikke alltid. Vi kjenner bare delvis hvorfor slike aktiveringer forekommer, og kjenner ikke alltid hva som utløser aktivering. Bestråling med UV eller røntgen, hormonelle forandringer, f. eks. i forbindelse med menstruasjon kan virke slik. Men ofte er det ingen sikke utløsende årsak. Hos noen skjer slike aktiveringer ofte, f. eks. i forbindelse med hver menstruasjon, hos andre praktisk talt aldri. Ut fa dette kan du stort sett ekstrahere svaret: 1. Du utskiller sannsynligvis ikke virus uten symptomer. På den andre siden et negativt funn idag garanterer ikke at du er negativ neste uke. Sannsynligvis, men ikke 100% sikker. 2. Første gangs infeksjon forårsaker ofte mer symptomer enn det du beskriver, men ikke alltid. Ja, den ene eller to blemmene kan ha vært herpes. 3. Jeg tror at du har svaret på dette. Sjansene er små for smitte, men det er ikke 0. 4. Vaksine mot herpes er under utprøvning, og den ser lovende ut. Etter det jeg vet er den ikke tilgjengelig. 5. Ja. Derfor, spesielt hvis det skjer reaktivering er det mulig og lurt å teste seg mot slutten av svangerskapet. Evt smitte skjer stort sett i tilslutning til fødselen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361557-kj%C3%A6resten-min-har-herpes-2/#findComment-3129136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.