Gå til innhold

Samliv ved kronisk sykdom

Anbefalte innlegg

blackandwhite

Jeg er sykepleier og jobber med mennesker med kroniske sykdommer, deriblant de som har f.eks Kols. Driver også med undervisning for denne gruppen pas og jeg mener at dette tema også er en viktig del av undervisnigen. Lurer på om du kan gi meg noen tips. Dette er jo en bruker-gruppe med "godt voksne " mennesker som ofte synes at dette temaet er vanskelig. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361593-samliv-ved-kronisk-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sykepleierstudent i praksis tok jeg opp temaet seksualitet med en eldre mann med kols. Han var veldig takknemlig for at temaet ble brakt på bane, og vi fikk en god samtale.

Jeg tror det er greit å forberede pasienten litt om dette er noe det er lurt å snakke om, og så være ganske direkte.

Du bør nok også være var på om noen synes det blir for nærgående, eller synes noe blir for vanskelig - men det er du helt sikkert :)

Kanskje kan du starte med å spørre litt om hvordan seksuallivet fungerer. Om det er noen problemer, og hva de går ut på?

Kanskje kan partneren også få en slik samtale?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...