Gå til innhold

Hvordan sier dere navnet Emil?

Gjest emiiil

Anbefalte innlegg

Gjest emiiil

Dette guttenavnet har blitt svært populært. Min bestefar het Anders Emiil. Men de som bare heter Emil hvilket tonelag er det vanligste?

solan eller Sola?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken variant da?

Tenker du på Solan eller sola? Jeg legger trykket på føste stavelse i begge ordene, så det hjelper ikke meg noe ;)

Kanskje hjelper det deg om jeg skriver: Eeeeeemil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Trykk på e er definitivt vanligst og penest. Liker ikke varianten Mil noe særlig og det blir det hvis trykket er på i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emiiil

Tenker du på Solan eller sola? Jeg legger trykket på føste stavelse i begge ordene, så det hjelper ikke meg noe ;)

Kanskje hjelper det deg om jeg skriver: Eeeeeemil?

hvis man tar utgp i hvordan en engelskmann ville uttalt det så tror jeg vi er på bølgelengde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emiiil

Trykk på e er definitivt vanligst og penest. Liker ikke varianten Mil noe særlig og det blir det hvis trykket er på i.

men Emiiil høres vel bedre ut hvis det er andre fornavn som feks Kristian Emil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man tar utgp i hvordan en engelskmann ville uttalt det så tror jeg vi er på bølgelengde:)

Eller tenk på faren til Emil i Lønneberget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest emiiil

-men slik jeg hører det så er det tre varianter:

Emil som navnet Erlend, Endre på østlandsk (oslo-dialekt)

Så er det Emil som sola eller som Tommy,Lucas ,Leon

Og Emiiil, hvor en legger trykket på I. Passer kanskje best som andre fornavn Tor Emil, Kristian Emil.

Håper ikke det er så mange dialektvarianter her hva eksemplene mine angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er miljø"skada" Astrid Lindgrenfan og sier Emil som faren til Emil i Lønneberget. Eeeeeeeeeeeeeeemil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst si det som man sier det i Emil i Lønneberget, men prøver å ta skikken til andre og kallee dem/barnet deres for Emiiiil dersom det er slik de vil ha navnet uttalt.

Tilsvarende med Kristin vs Kristiiin - sistnevnte er unaturlig for meg, men jeg kjenner en som helst vil bli kalt Kristiiin, så da gjør jeg så godt jeg kan.

Men uttale av navn med skarring klarer jeg ikke :-) Så Pættæhr fra Bergen kalles rett & slett for Petter - "rett fram".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst si det som man sier det i Emil i Lønneberget, men prøver å ta skikken til andre og kallee dem/barnet deres for Emiiiil dersom det er slik de vil ha navnet uttalt.

Tilsvarende med Kristin vs Kristiiin - sistnevnte er unaturlig for meg, men jeg kjenner en som helst vil bli kalt Kristiiin, så da gjør jeg så godt jeg kan.

Men uttale av navn med skarring klarer jeg ikke :-) Så Pættæhr fra Bergen kalles rett & slett for Petter - "rett fram".

''Pættæhr fra Bergen''

HAHAHAA! Knallbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg sin sønn bruker faktisk begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...