Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter hjemkomst fra Canariaferie i begynnelsen av desember 2010 og dagen etter et stort måltid med rakørret har jeg hatt varierende mageproblemer. Det artet seg med smerter i mellomgulvet umiddelbart etter måltidene og vedvarte en halv times tid. Ikke sure oppstøt eller halsbrand. Ikke smerter mellom måltidene. Min fastlege har ved to anledninger foreskrevet henholdsvis Somac 20mg og Nexium 40 mg. Legen har også sendt inn avføringsprøve og dernest har jeg gjennomgått ultralyd av magen, begge undersøkelsene med negativt resultat. Somac og Nexium har kun hatt virkningen at magesmertene har forsvunnet. Imidlertid får jeg fortsatt buldring/bobling i magen (mellomgulvet) så snart jeg begynner å spise og en kort tid etter måltidet. Jeg raper også gjentatte ganger luft (uten smak). Ikke sure oppstøt eller halsbrand. Andre opplysninger: Normal avføring. Siden august 2010 bruker jeg Prednisolon 7,5mg pga PMR. Jeg røker beskjedent, festrøyker. Nyter et glass vin hver dag. Alder 77 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361863-magebesv%C3%A6r/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Mage og fordøyelsesproblemer er desverre stort sett utenfor mine spesialkunnskaper. Det jeg kan svare på det er om slike problemer er forbundet med infeksjoner med bakterier, parasitter eller virus. Dette kunne forsåvidt vært aktuelt både etter opphold på Canariøyene eller etter rakørretspising. Din beskrivelse vekker ikke noen assosiasjoner hverken med mulige "syden-infeksjoner", eller rakørret spising og infeksjoner. Egentlig finner jeg heller ikke noen infeksjoner som jeg ville forvente å forårsake slike infeksjoner. Jeg antar at avføringsprøven din lege har tatt ble også sendt til mikrobiologisk undersøkelse, og laboratoriet har heller ikke funnet noe der. Etter de du beskriver er plagene blitt mildere. Jeg vil anta at det med buldring, som er sannsynligvis uttrykk for luft, blir bedre.

(Beklager sent svar, jeg var selv på canarireise)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361863-magebesv%C3%A6r/#findComment-3139886
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...