Gå til innhold

Hvordan bygge tillit etter utroskap?

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år og har vært sammen med en gutt i 3 år nå.Det var stor usikkerhet fra begges side da vi ble sammen, men etterhvert ble vi sikre på hverandre og stolte på hverandre. Etter 1,5 år kom han med betroelsen om at han hadde vært utro med en bekjent av oss for et halvt år siden. Han ville gjøre opp og etter mye fram og tilbake har jeg klart å fortsette livet videre. Hans utroskap satte dype spor i meg både på måten jeg oppfører meg på og i tankemønstret mitt. Jeg er blitt mer innadvendt og mindre glad som person. Jeg er også mistenksom hele tiden, graver ofte opp gamle saker i redsel for at det skal være historier/ting han har gjort som jeg ikke har fått med meg. Jeg er også veldig sjalu av meg og hater at han er ute på byen med kollegaene (jenter og gutter) sine annenhver helg og kommer hjem i fire fem tiden. Jeg ligger våken og holder mye av angsten inni meg. Av og til sprekker jeg og sier at jeg ikke orker mer, jeg har også foreslått at begge skal gå til veiledning/terapi. Han gir ingen konkret respons.

Nå er jeg sliten av å hele tiden være mistenksom, redd, føle sjalusi og ikke stole på han. Det verste er at alle andre sikkert synes jeg er en megge som ikke liker at kjæresten min har det gøy eller fester på byen. Jeg er så lei meg for at jeg ikke klarer å glede meg på hans vegne. Vi passer ellers bra sammen og jeg vil klare å slappe helt av, tørre å miste kontrollen over han!

Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36189-hvordan-bygge-tillit-etter-utroskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest enundrendesjel

Hei, våkn opp, hva slags mann, eller skal vi si guttunge er det du er sammen med. Først utro, med felles bekjent, ingen vilje, eller evne, til å rydde opp, drar på byen annenhver helg og fester til langt på natt, I STEDET FOR å være hjemme med deg , eller gå ut med deg, prate med deg, holde rundt deg, spise et bedre måltid. m.m.m Spør han rett ut hva han tror han driver med. DU SKAL IKKE HA DET SÅNN !!!

En gang utro alltid utro, kvitt deg med han snarest og start et nytt og bedre liv før det kommer barn inn i bildet......

Her er jeg enig med enhundrendesjel, hva slags fyr er dette egentlig???

Å "gjøre godt igjen" etter utroskap er veldig vanskelig, i de fleste tilfeller klarer man det ikke, men det går iallefall ikke med så lite innsats som han yter! Nei, din historie forteller hvorfor man ikke bør tilgi etter utroskap. For selv om man klarer å tilgi og gå videre, personen angrer og alt ser ut til å bli fint igjen, så er tilliten til den personen vekke for alltid. Altså man kan tilgi men aldri glemme.

Og uten tillit kan ikke et forhold fungere. Jeg vet at det er fryktelig enkelt for oss andre å uttale oss, men jeg ser ingen annen utvei enn at du dumper ham - fortest mulig.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Å komme over utroskap tar som regel lang tid, lengst for den som er blitt bedratt, i dette tilfelle deg. 2 år er ikke uvanlig å slite med etterdønninger og mistillit.

Men det går an og komme over utroskap. Og mange kommer styrket ut av krisen, både for seg selv og som par. Samlivet kan bli bedre for begge parter. Men det forutsetter full åpenhet og tydelig ærlighet når dere jobber dere gjennom saken. Tydelig kommunikasjon er stikkordet.

Du kan lese mer om utroskap under Fakta her på Dol. Artikkelen heter "Utroskap og Samliv".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...