Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

For et år siden, jeg var 30 år gammel da, begynte jeg å merke symptomer på diabetes, hyppig vannlating osv. Jeg kjøpte meg en blodsukkermåler og målte blodsukkeret til 15 mmol.

Etter å ha vært hos lege begynte jeg med 500mg Metformin to ganger om dagen. Jeg har ikke vært spesielt flink til å bedre kostholdet mitt som kan være litt uregelmessig, samt at jeg spiser meg gjerne stappmett når jeg får god mat. Styrer bare litt mer unna sukker og visse produkter. Alle prøver på nyrer og øyne har ikke vist noen skader.

Når jeg fikk diagnosen begynte jeg å trene mye. Jeg trener styrketrening 4 ganger i uken og svømmer 1km i gang i uken.

Etter en stund kuttet jeg ned til en tablett Metformin om dagen, og nå den siste to månedene så har jeg ikke brukt metformin i det hele tatt. Normalt ligger blodsukkeret på rundt 4,5 når jeg våkner om morgenen nå. Og ligger stort sett under 6,5 resten av dagen.

Jeg har eksprimentert litt med kostholdet ved å f.eks. spise 300g melkesjokolade og måle blodsukkeret flere ganger over 3 timer. Det høyeste målet jeg hadde da var 7,2mmol. Nå er jeg ikke spesielt glad i søtsaker så det er ikke noe jeg pleier å spise uansett.

Er det noen fare for meg at sykdommen kan forværre seg for min del?

Eller vil jeg kunne holde den i helt i sjakk med 4-5 gode treningsøkter i uken?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361906-diabetes-type-2/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Nerda

Jeg synes du er kjempeflink jeg! De blodsukkerverdiene der mener jeg du har god grunn til å være stolt over. Fortsett med treningen, det er det beste du kan gjøre for diabetesen din ved siden av å spise fornuftig.

Kjenner meg jo igjen i at det kan være vanskelig å stoppe når det står velsmakende mat til fri forsyning framme. Mitt råd er få og små måltider - trangen til å ete for store måltider vil minske. F.eks. fire hovedmåltider og et par mellommåltider. Fortsett med å holde høye på blodsukkeret ditt slik du gjør nå, så ser du forandringer tidlig nok til at du får gjort noe med det uten at det går utover kroppen din. Seinkomplikasjoner skal du ikke bekymre deg for nå - ingen grunn til det over hode. Få målt HbA1c (langtidsblodsukker) ca hver 3 måned. Holder den seg under 7,5 så er det fint. Jeg kunne skrevet 8 forsåvidt, men det er retninslinjer jeg har som type 1 diabetiker. Ligger selv rundt 7 - noe både indremedisineren og jeg selv er fornøyde med.

Stå på - du er flink! Abefaler deg for øverig å medle deg inn i diabetesforbundet. Et meget godt medlemsblad, og mulighet for å treffe andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361906-diabetes-type-2/#findComment-3142718
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...