Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk påvist østrogenverdier helt i nederste sjiktet hos gynekolog, og har derfor fått behandling med Diane p-piller. I denne perioden har jeg snust jevnlig og røkt en del (jeg vet dette er idioti og jeg har sluttet med både snus og røyk). Det er jeg lurer på i den anledning er; Jeg leste i farmakologien at tobakk virker anti-østrogent, og er nå livredd for at østrogen-nivåene mine ikke har blitt bedret p.g.a tobakken, samt at tobakken har gjort at jeg ikke er beskyttet mot graviditet p.g.a den anti-østrogene effekten? Er dette korrekt? Hvor mye "ødelegger" den østrogen-verdiene hvis den gjør det, og er man da mindre beskyttet mot graviditet? På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362027-hormonell-ubalanse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, p-pillen har samme virkning hos de som røker/snuser, altså samme beskyttelse.

Så har jeg en del spørsmål som jeg ber deg besvare, så jeg kan vurdere hele din situasjon, for jeg forstår ikke helt problemet.

Var dine menstruasjoner uregelmessige eller var det andre grunner til at du fikk målt østrogennivået?

Når i menstruasjonssyklus ble prøven tatt? Altså dag etter blødningens start

Jeg går ut fra at du ikke brukte noen form for hormon (p-piller) da blodprøven ble tatt?

Hvorfor valgte man Diane? Har du problem med huden?

Jeg ber deg svare i vanlig forum, så skal jeg kommentere ytterligere uten ekstra betaling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362027-hormonell-ubalanse/#findComment-3133849
Del på andre sider

• 3 uker senere...

For det første, p-pillen har samme virkning hos de som røker/snuser, altså samme beskyttelse.

Så har jeg en del spørsmål som jeg ber deg besvare, så jeg kan vurdere hele din situasjon, for jeg forstår ikke helt problemet.

Var dine menstruasjoner uregelmessige eller var det andre grunner til at du fikk målt østrogennivået?

Når i menstruasjonssyklus ble prøven tatt? Altså dag etter blødningens start

Jeg går ut fra at du ikke brukte noen form for hormon (p-piller) da blodprøven ble tatt?

Hvorfor valgte man Diane? Har du problem med huden?

Jeg ber deg svare i vanlig forum, så skal jeg kommentere ytterligere uten ekstra betaling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg hadde uregelmessige menstuasjoner/lang tid mellom hver gang, og ved gynekologisk undersøkelse så man at det ikke hadde kommet noen eggløsning. Da tok vi blodprøver og fant at østrogenet var helt i nederste sjiktet. I tillegg opplevde jeg tørr skjede, nattesvette, uren hud osv (derfor Diane). Det jeg bare lurer på er om østrogen-nivåene øker selv om jeg var dum og røkte/snuste på pillen? Dette har jeg kuttet ut :)

Takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362027-hormonell-ubalanse/#findComment-3144973
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...