Gå til innhold

svigermor

Anbefalte innlegg

Gjest leiavsvigermor

Hva skal man gjøre med ei svigermor som blander seg bort i alt, hus og hjem, barneoppdragelse, ferier, forventer besøk flere ganger i uka, og hver eneste søndag fra morgen til kveld, blir sur hvis hun ikke har fått besøk på ei uke. Skyte henne ???? Trenger noen råd her, ellers er jeg redd jeg kaster ut kona for å bli kvitt svigermor !!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Klokt av deg å ta saken opp. Slike problemer går sjelden over av seg selv.

Jeg har skrevet en artikkel her på DOL som heter "Svigermorsyndromet", under Fakta. Håper du der settes på sporet til å få ryddet opp i problemet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138558
Del på andre sider

Gjest leiavsvigermor

Hei!

Klokt av deg å ta saken opp. Slike problemer går sjelden over av seg selv.

Jeg har skrevet en artikkel her på DOL som heter "Svigermorsyndromet", under Fakta. Håper du der settes på sporet til å få ryddet opp i problemet.

Lykke til!

Har prøvd det meste, ikke "giddet" å besøke henne, har pratet med henne, intet hjelper , etter en stund er det like ille, det verste er imidlertid at kona ikke skjønner/vil skjønne at dette er et problem for : "Mamma har jo alltid vært sånn"......, tror nok dette blir skilsmisse ut av dette, det er jo for ille, men NOE skal jeg da ha å si i eget hus og med egne barn. Noen som kjenner seg igjen her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138675
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Har prøvd det meste, ikke "giddet" å besøke henne, har pratet med henne, intet hjelper , etter en stund er det like ille, det verste er imidlertid at kona ikke skjønner/vil skjønne at dette er et problem for : "Mamma har jo alltid vært sånn"......, tror nok dette blir skilsmisse ut av dette, det er jo for ille, men NOE skal jeg da ha å si i eget hus og med egne barn. Noen som kjenner seg igjen her?

Skal du droppe samboeren din pga mora hennes/hans?

Nei det blir for dumt.

Da får du heller si det med store bokstaver til svigermoren din.

Enkelte svigermødre er sånn, men hun bør jo holde seg innen grensene og respektere andres privatliv og innse at alle skal ikke danse etter hennes pipe.

Men jeg synes det blir for ille å be om skilmisse pga svigermor altså.

Det er jo ikke din samboers feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138678
Del på andre sider

Annonse

Gjest leiavsvigermor

Skal du droppe samboeren din pga mora hennes/hans?

Nei det blir for dumt.

Da får du heller si det med store bokstaver til svigermoren din.

Enkelte svigermødre er sånn, men hun bør jo holde seg innen grensene og respektere andres privatliv og innse at alle skal ikke danse etter hennes pipe.

Men jeg synes det blir for ille å be om skilmisse pga svigermor altså.

Det er jo ikke din samboers feil.

Jeg har prøvd i 10år -ja ti år, det blir bare verre og verre. Jeg blir tvunget til å være på besøk/ ha besøk av henne (og mannen) 10-15 timer HVER helg. Kona nekter forandring. Svigermor har til og med tvunget seg med til fotografen for å ta barnebilder 2 ganger. Ved barn nr.2 sa jeg at JEG skal være med, fikk til svar av kona at mora hadde spurt, og hun turte ikke si nei til mora for da ble hun så sur. Unødvendig å si så ga jeg faan i hele fotografen. Er det rart at alt snart går til helvete ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138682
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg har prøvd i 10år -ja ti år, det blir bare verre og verre. Jeg blir tvunget til å være på besøk/ ha besøk av henne (og mannen) 10-15 timer HVER helg. Kona nekter forandring. Svigermor har til og med tvunget seg med til fotografen for å ta barnebilder 2 ganger. Ved barn nr.2 sa jeg at JEG skal være med, fikk til svar av kona at mora hadde spurt, og hun turte ikke si nei til mora for da ble hun så sur. Unødvendig å si så ga jeg faan i hele fotografen. Er det rart at alt snart går til helvete ?

Nei, det er ikke så rart.

Men hvis det er så ille, så bør jo kona di ta seg sammen og snakke med moren sin.

Hun kan ikke gå rundt grøten på denne måten og hun bør jo se at det ødelegger forholdet.

Har dere prøvd familierådgivning? Kanskje konen din får sen en liten tankevekker hvis rådgiveren sier det samme som deg?

Og det er bra i de fleste tilfeller å få en tredjepersons syn på dette.

Jeg selv har ikke mye til overs for svigermødre.

Nå er det ikke så ille på min side, men det har vært nok til at jeg har nesten eksplodert midt i trynet på svigermor...

Uansett hva dere gjør, så håper jeg det går bra!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138684
Del på andre sider

Hvis konas unnskyldning for å la svigermor blande seg inn i alt er at svigermor ellers blir sur, vel da har ikke kona di skjønt alvoret.

Slik jeg ser det så bør du ta en alvorsprat med din kone, hvor du poengterer at du ikke er tilfreds med situasjonen. La henne forstå at det ikke bare tærer på deg, men også på ekteskapet.

Skjønner hun det ikke da, så ser jeg ingen annen råd enn å legge ned veto. Dvs at du setter opp et kompomiss-forslag, hvor du begrenser besøk og svigermors innflytelse.

For du kan ikke nekte all kontakt, men det bør være slik at du også kan trives med det.

I tillegg bør du klart og tydelig informere din svigermor om dine meninger.

Blir hun fornærmet, så får det være hennes problem.

Det er ditt hjem (og konas).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138685
Del på andre sider

Gjest leiavsvigermor

Nei, det er ikke så rart.

Men hvis det er så ille, så bør jo kona di ta seg sammen og snakke med moren sin.

Hun kan ikke gå rundt grøten på denne måten og hun bør jo se at det ødelegger forholdet.

Har dere prøvd familierådgivning? Kanskje konen din får sen en liten tankevekker hvis rådgiveren sier det samme som deg?

Og det er bra i de fleste tilfeller å få en tredjepersons syn på dette.

Jeg selv har ikke mye til overs for svigermødre.

Nå er det ikke så ille på min side, men det har vært nok til at jeg har nesten eksplodert midt i trynet på svigermor...

Uansett hva dere gjør, så håper jeg det går bra!

Hun har vel prøvd for noen år siden, men det nyttet ikke, mora tror vel hun eier dattera si selv når dattera er over 30!!! Tror nok kona innerst inne skjønner at dette ødelegger forholdet, men hun vil ikke innse det. Kan også nevne at det var svigermor (og kona) som pakket ut ALLE bryllupspresangene og satt de på plass i skapene, jeg fikk beskjed om at dette var en "dameting". Da var det like før jeg dro til gamla, men jeg gikk å satt meg i stua, OG LAGDE ET HELVETE NÅR GAMLA VAR GÅTT, men tror du det nyttet, neida, det var bare jeg som var vanskelig. Ellers kommer gamla til stadighet med ting og tang til huset som vi bare MÅ ha, gamle bilder, kopper og kar, som hun ikke "trenger" lenger. Hvis bildet, eller tingene ikke er der de burde være neste gang hun kommer på besøk, ja da blir hun fornærmet, så da må jeg finne fram hammeren og henge bildet på veggen et sted. Er det rart jeg blir noe hissig fra tid til annen????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138686
Del på andre sider

Gjest leiavsvigermor

Hvis konas unnskyldning for å la svigermor blande seg inn i alt er at svigermor ellers blir sur, vel da har ikke kona di skjønt alvoret.

Slik jeg ser det så bør du ta en alvorsprat med din kone, hvor du poengterer at du ikke er tilfreds med situasjonen. La henne forstå at det ikke bare tærer på deg, men også på ekteskapet.

Skjønner hun det ikke da, så ser jeg ingen annen råd enn å legge ned veto. Dvs at du setter opp et kompomiss-forslag, hvor du begrenser besøk og svigermors innflytelse.

For du kan ikke nekte all kontakt, men det bør være slik at du også kan trives med det.

I tillegg bør du klart og tydelig informere din svigermor om dine meninger.

Blir hun fornærmet, så får det være hennes problem.

Det er ditt hjem (og konas).

Takk for gode råd, men de er prøvd alle sammen, intet nytter. Kona inviterer i hytt og pine, jeg vet intet, blir bare informert om at vi skal sånn og sånn. Når svigermor inviterer må vi si ja, hvis vi ikke skal noe annet, å være hjemme en søndag med ungene alene i fred og ro, og heller gå ut å spise, istedetfor å ha ful servering fra morgen til kveld er ingen mulighet. Foreldrene hennes må jo bli kjent med barnebarna sine......

Før vi fikk fikk barn hendte det titt og ofte at vi var både fredagskveld og lørdagskveld hos svigermor. når klokka var 10 søndagsmorgen ringte telefonen, og da var det middagsinvitasjon, og der satt vi resten av kvelden...

Jeg gir opp snart, skulle vel gitt opp for mange år siden, før det kom barn inn i bildet...,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138688
Del på andre sider

Takk for gode råd, men de er prøvd alle sammen, intet nytter. Kona inviterer i hytt og pine, jeg vet intet, blir bare informert om at vi skal sånn og sånn. Når svigermor inviterer må vi si ja, hvis vi ikke skal noe annet, å være hjemme en søndag med ungene alene i fred og ro, og heller gå ut å spise, istedetfor å ha ful servering fra morgen til kveld er ingen mulighet. Foreldrene hennes må jo bli kjent med barnebarna sine......

Før vi fikk fikk barn hendte det titt og ofte at vi var både fredagskveld og lørdagskveld hos svigermor. når klokka var 10 søndagsmorgen ringte telefonen, og da var det middagsinvitasjon, og der satt vi resten av kvelden...

Jeg gir opp snart, skulle vel gitt opp for mange år siden, før det kom barn inn i bildet...,

Du må ta deg en alvorsprat med kona di - for dette er ikke normalt!

Gi et varsel til kona di god tid i forveien om at kommende helg vil du ta med ungene ut for å gjøre ditt eller datt, og inviter henne med - men absolutt uten hennes mor. Planlegg sykkeltur,biltur etc - hva som helst egentlig.

Neste gang svigermor vil gi dere noen av sine avlagte ting - si rett ut at tingen ikke passer/vil ikke ha den på veggen/stygg osv. Kanskje like greit at du forsurer tilværelsen hennes litt?? Fjærn resolutt de tingene du ikke liker - gi f*** i hva hun måtte synes om det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138689
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Hun har vel prøvd for noen år siden, men det nyttet ikke, mora tror vel hun eier dattera si selv når dattera er over 30!!! Tror nok kona innerst inne skjønner at dette ødelegger forholdet, men hun vil ikke innse det. Kan også nevne at det var svigermor (og kona) som pakket ut ALLE bryllupspresangene og satt de på plass i skapene, jeg fikk beskjed om at dette var en "dameting". Da var det like før jeg dro til gamla, men jeg gikk å satt meg i stua, OG LAGDE ET HELVETE NÅR GAMLA VAR GÅTT, men tror du det nyttet, neida, det var bare jeg som var vanskelig. Ellers kommer gamla til stadighet med ting og tang til huset som vi bare MÅ ha, gamle bilder, kopper og kar, som hun ikke "trenger" lenger. Hvis bildet, eller tingene ikke er der de burde være neste gang hun kommer på besøk, ja da blir hun fornærmet, så da må jeg finne fram hammeren og henge bildet på veggen et sted. Er det rart jeg blir noe hissig fra tid til annen????

Jeg synes Dorff og Juneau sine forslag var veldig gode.

Og hvis konen din er over 30 år, så MÅ hun gjøre det klart for moren at hun er ikke liten lenger. Enten hun vil eller ikke. Det er ikke så lett å konfrontere sin egen mor, men må du, så må du.

Og det med gavene, hva gjorde svigermor der?

Hun hadde ingenting med gavene å gjøre og det er ikke en dameting å sette de på plass. Herlighet...stakkars deg sier jeg bare......

Her må du, som andre har foreslått, ta en prat med konen din og sette foten ned og KREVE mindre tid med svigermor.

Fortsetter konen din i samme stil etterpå, ja da tror jeg at jeg hadde pakket tingene mine og tatt en pause fra alt dette, så kan hun se hvor det har brakt dere hen og da tenker hun kanskje igjennom tingene og tar til fornuft..

Det er den eneste løsningen jeg ser i denne situasjonen.

Men så er ikke jeg gift heller og har bare bodd med sambo i litt over 2 år...

Og barn har vi og. Men jeg ser så lite til svigermor for tiden at jeg priser meg lykkelig.

Du har havnet i en vanskelig situasjon. Og jeg sender hell og lykke i fleng for at du skal komme deg ut av dette rotet. Får bare håpe at du ikke får et "helvete" ved julefeiringen i år....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138692
Del på andre sider

Annonse

Gjest leiavsvigermor

Jeg synes Dorff og Juneau sine forslag var veldig gode.

Og hvis konen din er over 30 år, så MÅ hun gjøre det klart for moren at hun er ikke liten lenger. Enten hun vil eller ikke. Det er ikke så lett å konfrontere sin egen mor, men må du, så må du.

Og det med gavene, hva gjorde svigermor der?

Hun hadde ingenting med gavene å gjøre og det er ikke en dameting å sette de på plass. Herlighet...stakkars deg sier jeg bare......

Her må du, som andre har foreslått, ta en prat med konen din og sette foten ned og KREVE mindre tid med svigermor.

Fortsetter konen din i samme stil etterpå, ja da tror jeg at jeg hadde pakket tingene mine og tatt en pause fra alt dette, så kan hun se hvor det har brakt dere hen og da tenker hun kanskje igjennom tingene og tar til fornuft..

Det er den eneste løsningen jeg ser i denne situasjonen.

Men så er ikke jeg gift heller og har bare bodd med sambo i litt over 2 år...

Og barn har vi og. Men jeg ser så lite til svigermor for tiden at jeg priser meg lykkelig.

Du har havnet i en vanskelig situasjon. Og jeg sender hell og lykke i fleng for at du skal komme deg ut av dette rotet. Får bare håpe at du ikke får et "helvete" ved julefeiringen i år....

Jeg har prøvd alt dette her, intet virker, så fortsettelsen er vel gitt, kan nevne en situasjon til : For noen år tilbake var kona og jeg noe uenig om møblereringen av stua, tror du ikke kona og svigermor en dag hadde ominnredet hele stua mens jeg var på jobb.

Ellers tilbringes hver lørdagskveld med å vaske NED huset og bake kaker så svigermor skal komme til et rent og pent hus med hjemmelagd mat. Så lørdagskvelden er jo full av kos i tillegg. Er det noen damer der ute som ikke er GIFT med sin mor, og heller IKKE har tenkt å bli det ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138699
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg har prøvd alt dette her, intet virker, så fortsettelsen er vel gitt, kan nevne en situasjon til : For noen år tilbake var kona og jeg noe uenig om møblereringen av stua, tror du ikke kona og svigermor en dag hadde ominnredet hele stua mens jeg var på jobb.

Ellers tilbringes hver lørdagskveld med å vaske NED huset og bake kaker så svigermor skal komme til et rent og pent hus med hjemmelagd mat. Så lørdagskvelden er jo full av kos i tillegg. Er det noen damer der ute som ikke er GIFT med sin mor, og heller IKKE har tenkt å bli det ???

Jeg hadde eksplodert der og da. Hadde ommøblert alt tilbake igjen jeg bare på pur f***skap.

Er det sånn at konen din ringer sin mor når du sier nei til en ting og så kommer svigermor og tar over hele greien?

Jeg synes konen din høres en smule umoden ut, for det virker som om hun hele tiden står på sin mors side. Og det er ikke rett. Nå er hun gift og da må hun ta hensyn til dine ønsker og.

Jeg er iallefall ikke gift med min mor og har ikke tenkt å bli det heller.

Jeg lever mitt eget liv og jeg treffer min mor når jeg har lyst.

Jeg skjønner meg ikke på kvinner som på liv og død må være sammen med moren 24/7 selv etter at de har fått seg samboer/mann og barn.

Skulle tro de ikke klarte seg uten moren eller tenke selv i enkelte situasjoner sånn generellt.

Men dette MÅ stoppes. På en eller annen måte hvis det er mulig.

Men det er jo lettere sagt enn gjort.

Kanskje vi skal finne opp en lov for svigermødre som forbyr de å gjøre den og den tingen....?

Det hadde vært noe det :o)

Jeg vet nå iallefall at mange svigermødre er årsaken til at enkelte par har gått fra hverandre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138700
Del på andre sider

Di kan jo prøve en ny vri. Hva med å dra ut hver gang de kommer på besøk? Det blir nok et helvetes liv, men når du har gjort det noen ganger, skal du se at ting ordner seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138702
Del på andre sider

Gjest leiavsvigermor

Jeg hadde eksplodert der og da. Hadde ommøblert alt tilbake igjen jeg bare på pur f***skap.

Er det sånn at konen din ringer sin mor når du sier nei til en ting og så kommer svigermor og tar over hele greien?

Jeg synes konen din høres en smule umoden ut, for det virker som om hun hele tiden står på sin mors side. Og det er ikke rett. Nå er hun gift og da må hun ta hensyn til dine ønsker og.

Jeg er iallefall ikke gift med min mor og har ikke tenkt å bli det heller.

Jeg lever mitt eget liv og jeg treffer min mor når jeg har lyst.

Jeg skjønner meg ikke på kvinner som på liv og død må være sammen med moren 24/7 selv etter at de har fått seg samboer/mann og barn.

Skulle tro de ikke klarte seg uten moren eller tenke selv i enkelte situasjoner sånn generellt.

Men dette MÅ stoppes. På en eller annen måte hvis det er mulig.

Men det er jo lettere sagt enn gjort.

Kanskje vi skal finne opp en lov for svigermødre som forbyr de å gjøre den og den tingen....?

Det hadde vært noe det :o)

Jeg vet nå iallefall at mange svigermødre er årsaken til at enkelte par har gått fra hverandre.

Ja og nei, hun tar vel ikke over styringa direkte, men indirekte, en dag i sommer ringte kona til sin mor og spurte om det var greit at vi gikk i dyreparken med ungene, eller om MOREN hadde andre planer (for oss) den dagen. Fytti helvete å forbanna jeg ble da !!!!!!!!! Ellers bestilte de danmarkstur i 1 uke med hele slekten, uten at jeg ble tatt med på råd på forhånd. 1 søndag i fjor gadd jeg ikke gå i selskap, da vi hadde vært der hele dagen før, da sa hun til moren at hun ikke visste hva jeg skulle den dagen, og at jeg ikke gadd å komme, selv om hun visste at jeg skulle på kamp. Er helt enig i at hun er umoden, rett og slett en fjortis fra tid til annen. Svigermor er garantert skyld i at dette går til helvete !! Jeg tror nok jeg kaster henne ut i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138713
Del på andre sider

Gjest Kun gift med mannen min

Har et greit forhold til min svigermor, men min mor kan være en smule kontrollerende.

Har derfor sørget for tilstrekkelig antall mil mellom oss, av hensyn til både min mann og meg selv. Det reduserer antall kollisjoner per år.

Ut fra slik du beskriver det tror jeg ikke det nytter uten beinhard konfrontasjon og ultimatum.

Flytter dere langt nok unna kan det kanskje hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138715
Del på andre sider

Gjest svigerdatter

Jeg trodde svigermorkonflikter var mest mellom svigerdatter og svigermor, men der tok jeg visst feil. Synes heller ikke mine egne konflikter med svigers er så ille etter å ha lest dette. Jeg leste diskusjonen under og synes det kom frem mye fornuftig, men jeg synes det er trist hvis du må forlate kone og barn pga. svigermor. Litt brannslukking i første omgang: Kupp neste ferie eller helg og ta med deg kone og barn på akkurat det du vil. Hvis kona nekter kan du jo dra alene med barna!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138793
Del på andre sider

Ja og nei, hun tar vel ikke over styringa direkte, men indirekte, en dag i sommer ringte kona til sin mor og spurte om det var greit at vi gikk i dyreparken med ungene, eller om MOREN hadde andre planer (for oss) den dagen. Fytti helvete å forbanna jeg ble da !!!!!!!!! Ellers bestilte de danmarkstur i 1 uke med hele slekten, uten at jeg ble tatt med på råd på forhånd. 1 søndag i fjor gadd jeg ikke gå i selskap, da vi hadde vært der hele dagen før, da sa hun til moren at hun ikke visste hva jeg skulle den dagen, og at jeg ikke gadd å komme, selv om hun visste at jeg skulle på kamp. Er helt enig i at hun er umoden, rett og slett en fjortis fra tid til annen. Svigermor er garantert skyld i at dette går til helvete !! Jeg tror nok jeg kaster henne ut i dag.

Helt enig med deg i at svigermora di høres ut som et sant helvete og at kona de er en umoden fjortis, MEN jeg syns også at DU høres litt veik ut. F.eks. hvorfor henger du opp bildet igjen for å blidgjøre din svigermor?? Hvorfor tar du ikke kniven og skjærer det i stykker etter at hun har dratt?? Hvorfor tar du ikke bare med deg ungene på tur i skogen neste søndag?? Du trenger ikke noens tillatelse for det! Hvorfor setter du ikke ned foten og sier; NEI i dag skal vi være hjemme?? Fordi da blir svigers sur??? Fordi da blir kona di sur???? Det må du rett og slett bare drite i. Hva spiller det for rolle om de blir sure og fornermet? Nå er det jo du som har det for jævelig. Og den situasjonen du er i nå er på langt nær normal. Her må det forandringer til, og det er tydeligvis bare du som kan gjøre noe med situasjonen. SETT NED FOTEN OG VIS SVIGERMOR AT DET IKKE ER HUN SOM BESTEMMER!

PS: Har sjøl problemer med svigermor, men har heldigvis min manns fulle støtte og forståelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36206-svigermor/#findComment-138812
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...