Gå til innhold

Hjelp ved vaginisme

Anbefalte innlegg

Gjest Caroline, 27 år

Hei! Dette blir et langt innlegg men jeg trenger virkelig hjelp så jeg kan redde dette forholdet! Jeg er en jente på 27 år som bor i Bodø. Jeg tror jeg har partiell vaginisme, og at jeg har hatt dette i 6 år. Grunnen til at jeg sier at jeg tror at jeg har partiell vaginisme er at dette er noe jeg fant ut på egenhånd. Jeg har to forhold bak meg der jeg har hatt mye dårlige opplevelser med sex. I disse forholdene var det ikke noe problem for meg å ha sex, men jeg kan ikke huske at jeg noen ganger var tent og hadde lyst på sex. Etter å ha vært singel et par år ble jeg sammen med min nåværende samboer. Vi har vært sammen i 6 år og har det veldig bra sammen, men samleie er vanskelig for oss da jeg bestandig får vondt da han skal komme inn i meg. Såvidt jeg husker har det vært slik fra første gang vi hadde sex, men kan også huske to-tre ganger vi har hatt sex uten at det har vært noe problem. Det er ikke noe problem å få inn fingrer men det er som at kroppen min vegrer seg for å ta i mot penis hvis du forstår... Det tok nesten 2 år før jeg torde å gå til fastlegen min og fortelle hvor vanskelig det var for meg med sex og at jeg ikke forstod noen ting av dette. Jeg viste han noe informasjon jeg hadde funnet om vaginisme, men han stilte seg uforstående til dette og sa at jeg måtte bruke mer glidemiddel. Jeg fikk han imidlertid til å henvise meg til kvinneklinikken på sykehuset i Bodø i 2009, og jeg fikk en gynekologisk undersøkelse der. Gynekologen der kunne ikke se at det var noe fysisk feil med meg, men at mine antagelser om at jeg hadde vaginisme var riktig. Jeg hadde samtaler med sexolog der, og fikk noen staver jeg skulle øve med og mye snakk om hvor nær og god jeg og samboer måtte være med hverandre. Stavene hjalp ikke nevneverdig, og både jeg og samboer ble lei av sex og alt som omhandlet dette. Vi har og har hatt et godt sexliv uten å ha samleie, men på dette tidspunktet ble det rett og slett kjedelig med sex da det ble like vanlig å prate om dette som å snakke om været. Vi orket ikke å ha noen form for sex, og det gikk 1 år uten at vi hadde noen form for sex. Etter hvert kom lysten tilbake og vi begynte å ha sex igjen, men ikke samleie uten at det var veldig vondt. Jeg ser at det den siste tiden har kommet mer info rundt vaginisme og vestibulitt. Jeg kom over hjemmesiden til vagiflex og syntes dette hørtes interessant ut og venter spent på startpakken. Har også bestilt boken "Mer Lyst" som du har skrivet, og syntes den var veldig interessant. Jeg ser at det der står noe om at det kan hjelpe med fysioterapi, og gjerne noen som har spesialisering rundt bekkenbunnsmusklatur. Vet du om noen som har slik kompetanse i Bodø? De siste 1-2 årene har vaginismen blitt verre og det er sjelden jeg klarer å gjennomføre sex. Da jeg gikk til sexologen på sykehuset fikk jeg Xylocain krem som jeg smører på når jeg skal ha samleie, men den bedøver også samboeren min og hele samleiet blir en vits. Er det andre metoder å bruke Xylocain på? Leste på et forum om en jente som pleide å smøre med Xylocain daglig bare for at det ikke skulle være så tørt og ubehagelig. Vil ikke bruke Xylocain resten av livet heller. I dag var jeg hos fastlegen min for for 2-3 uker siden skulle jeg og samboer prøve å ha sex og det har aldri vært så smertefullt og det svei veldig. Har ikke opplevd før at det svir. Fastlegen min fant da ut, etter en gynekologisk undersøkelse, at jeg hadde en kraftig soppinfeksjon. Det var veldig vondt å utføre undersøkelsen og det var det ikke da jeg var på kvinneklinikken i 2009. Han sa at jeg var veldig rød og sår og at der var tydelig hvitt belegg. Jeg fikk en behandling på Canesten på 6 dager med både salve og vaginaltabletter. Vaginaltablettene skal jeg bruke 6 kvelder, og kremen skal jeg bruke 2-3 ganger daglig i 7-10 dager. Han spurte om hvordan utfloden min er, og stort sett har jeg mye utflod og har hatt det så lenge jeg kan huske. Jeg har også en del hvit "cottage cheese" aktig utflod og har også hatt dette så lenge jeg kan huske. Kan det være at jeg har hatt sopp i flere år uten å ha visst dette? Er dette noe som kan smitte/har smittet til samboeren min? Han har ikke vært plaget med å være sår, rød eller lignende. Har lest på forum om at vaginisme eller vestibulitt kan bli verre hvis en bruker soppkur. Stemmer dette? Jeg spurte fastlegen min i dag om han vet om noen som har peiling på vaginisme i Bodø. Det trodde han ikke, men har henvist meg til en gynekolog som jobber privat og i følge min fastlege skal ha mye erfaring. Jeg får prøve dette, og håper kanskje hun kan gi meg noe hjelp i forhold til fysioterapi. Jeg har mye stresset pga jobb og tanker rundt vaginismen min og har i flere år vært plaget med veldig stiv nakke og rygg. Ellers lurer jeg på om du har noen konkrete tips til meg for at jeg kan bli kvitt vaginismen? Vil jeg noen gang bli kvitt den? Jeg har gått til psykolog for å få hjelp til det psykiske i forhold til forholdene jeg har bak meg. Følte ikke jeg fikk noe hjelp der, men gikk til en tankefeltterapeut nylig der jeg fikk veldig god hjelp og føler at jeg har kommet over tidligere opplevelser og vil nå komme meg videre. Jeg og samboer har veldig lyst å kjøpe oss hus, gifte oss, få barn og komme oss videre i livet, men vi orker ikke 6 år til på denne måten for å si det sånn. Har du noen konkrete tips/hjelp du kan gi meg? En jente som heter Beate har laget en hjemmeside som heter www.vestibulitt.net. Hun håper på innspill fra helsepersonell så hadde vært fint hvis du hadde tatt en kikk her. Håper på positivt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362069-hjelp-ved-vaginisme/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest anonym liten katt

Jeg bor også i Bodø og anbefaler deg å skifte fastlege. Har ikke veldig lyst til å legge ut navn og sånt på nettet, men en kvinnelig lege vil kanskje være bedre kjent med problemet? Jeg har vært borti noe av det samme, bare mer på den psykiske siden og møtte forståelse for det hos legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362069-hjelp-ved-vaginisme/#findComment-3139374
Del på andre sider

Gjest Uneolene

Hei! Jeg slet selv med vaginisme i 7 år. Hadde tendenser før dette, men det var da jeg var rundt 20-års alderen det virkelig brøt ut. Skjeden trakk seg sammen og jeg fikk krampeaktige smerter. Noen ganger var det så gale at kjæresten min ikke kunne trenge inn i meg i deg hele tatt. Dette til tross for at vi brukte masse glidemiddel. Jeg gikk aldri til legen for dette, men skjønte det måtte være vaginisme etter å ha lest om det i blader og på nettet.

Usikker på hva som utløste det hos meg, men tror det kan handle om at jeg ofte igjennomførte/tvang meg selv igjennom samleier som var smertefulle i ungdommen. Dermed sa kroppen stopp.

Jeg fikk aldri noen behandling for dette, men gikk i flere år uten å ha sex. Hadde heller ikke kjæreste. Savnet det forsåvidt ikke heller på det tidspunktet. Først 7 år senere bestemte jeg meg for å prøve igjen. Fant meg en mann jeg var trygg på og prøvde meg fram. Og det gikk forbausende bra! Av en eller annen grunn hadde jeg faktisk bare "vokset det av meg". Kanskje det vil skje med deg også? Det betyr ikke at du nødvendigvis behøver å være så talmodig som å vente i 7 år ;) Men en liten pause og heller konsentrere seg om annen type sex enn samleie kan vel ikke skade?

Tror ellers at den "anonyme lille katten" sitt forslag ikke var så dumt. Finn deg en ny lege/sexolog, gjerne kvinnelig. Det hadde ihvertfall jeg foretruket, siden du sikkert må igjennom noen intime samtaler og øvelser for å bli kurert. Tror du har vært veldig uheldig meg legen /sexologen din som tydeligvis ikke kjente til vaginisme lidelsen den dag i dag..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362069-hjelp-ved-vaginisme/#findComment-3140247
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...