Gå til innhold

Ekstrem trøtthet

Anbefalte innlegg

larynx1365381405

Jeg har de siste mnd vært helt ekstremt trøtt - har aldri vært borti makan i løpet av snart en halvt hundreår. Har risikert å sovne omtrent hvor som helst og når som helst og har i perioder sovet 16-20 timer i døgnet.

Nå viser det seg at jeg har vitamin b12-mangel og har satt igang behandling.

Det jeg lurer på, er hva jeg skal gjøre når jeg får denne ekstreme trøttheten kastet over meg. Skal jeg presse meg når jeg kan, eller skal jeg ta hensyn til kroppens signaler? Så langt har jeg presset meg selv ganske hardt. Jeg har ikke blitt bedre av det, men ikke fryktelig mye dårligere heller. Vil det ha noe å si over tid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362103-ekstrem-tr%C3%B8tthet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vil ikke være syk

B-12 mangel er en alvorlig tilstand. På sikt kan man bli både deprimert og psykotisk. Dette er jo i værste fall :))

Nå har det jo blitt oppdaget at du mangler vitaminet og behandling er igangsatt. Du bør raskt føle deg bedre. Om ikke kan legen gi deg en startbooster med b-12 injeksjoner. B-vit. er vannløselig, så du kan ikke få for mye b-vitamin i kroppen. Vanlig behandling er da 1 ml. injek. hver dag i 5 dager, men etterkontroll hos lege. Når man blir eldre så kan opptaket av b-12 bli dårligere. Det anbefales da å ta vitaminet som tilskudd.

Du kan godt presse deg litt, men det skader nok ikke å sove maksimalt av hva du har muligheten for. Husk at også depresjon gir ønske om å sove mer. Er du deprimert, så bør du ta dette opp med legen din. Det har sannsynligvis en sammenheng med vitaminmangelen din. Du bør føle deg bedre innen 14-dager:)) Lykke til !

Gjest larynxx

B-12 mangel er en alvorlig tilstand. På sikt kan man bli både deprimert og psykotisk. Dette er jo i værste fall :))

Nå har det jo blitt oppdaget at du mangler vitaminet og behandling er igangsatt. Du bør raskt føle deg bedre. Om ikke kan legen gi deg en startbooster med b-12 injeksjoner. B-vit. er vannløselig, så du kan ikke få for mye b-vitamin i kroppen. Vanlig behandling er da 1 ml. injek. hver dag i 5 dager, men etterkontroll hos lege. Når man blir eldre så kan opptaket av b-12 bli dårligere. Det anbefales da å ta vitaminet som tilskudd.

Du kan godt presse deg litt, men det skader nok ikke å sove maksimalt av hva du har muligheten for. Husk at også depresjon gir ønske om å sove mer. Er du deprimert, så bør du ta dette opp med legen din. Det har sannsynligvis en sammenheng med vitaminmangelen din. Du bør føle deg bedre innen 14-dager:)) Lykke til !

Tusen takk for svar - det var veldig opplysende.

Jeg er i gang med injeksjoner en gang i uka i fire uker, og deretter hver 3. mnd. Merka ikke så stor forskjell etter første sprøyta - får se hvordan det blir etterhvert.

Jeg skal lytte litt mer til kroppens signaler framover. Vet hva depresjon er og er sikker på at jeg ikke har fått den bivirkningen så langt. Men dersom jeg har for mange fridager, svekkes både orken og motet og depresjonslignende symptomer kommer snikende. Det er derfor jeg presser meg til tider, men jeg skal være forsiktig med graden av pressing nå.

Takk igjen for svar - jeg ble glad for at noen gadd. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...