Gjest Line Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Hei Jeg er en jente på 30 som trenger noen konkrete tips til spørsmål og ting jeg kan be legen min om å teste meg for. Før jeg begynner en litt lang historie kan jeg si at jeg jobber som lærer, trener tre ganger i uka( eller gjorde) og spiser sunt ( mye nøtter, grønnsaker, kylling og grovt brød). • For omtrent 4 år siden hadde jeg en stafylokokkinfeksjon i nesa som var vanskelig å bli kvitt, etter et par antibiotikakurer forsvant den heldigvis, men i de senere årene har den dukket opp med jevne mellomrom, og jeg skyller nesa hver kveld med nesehornet for holde den borte. • For ca to år siden begynte jeg å kjenne at halsen var sår hele tiden, da jeg spurte legen og han ikke fant noe sa han bare ” noen ganger har unge mennesker sår hals uten at vi vet hvorfor” • Etter to år var halsen fremdeles sår uten at noen fant noe. • En kveld i August (2010) Hovnet hele halsen og bakhodet plutselig opp, jeg fikk feber og nakken ble helt stiv. Legen ga meg medisiner for elveblest og kortison. Etter noen dager var hevelsen gått ned, men fortsatt å være rød på forsiden av halsen i ukesvis. • Jeg ble sendt videre til en spesialist, han så heller ikke noe annet enn at mandlene kanskje var litt rare og knudrete og anbefalte at jeg tok dem. • Mandlene ble tatt i Oktober og tiden etterpå er virkelig det værste jeg har opplevd…( men det sier alle som tar mandlene i voksen tid) • Etter denne operasjonen blir jeg liksom aldri ordentlig frisk og ganen føles litt oppsvulmet og jeg er tørst hele tiden. • Etter jul begynte helvete, jeg er syk omtrent annehver uke, det starter i halsen og gjør like vondt som et par uker etter operasjonen, halsen blir rød og hoven på forsiden, staylokokkene kommer tilbake, jeg har feberfølelse og er slapp, sliten og utslitt. • Første gang jeg gikk til legen med dette sa han at det sikkert var Streptokokker og ga meg en tredagers antibiotikakur. Prøvene som kom etterpå viste ingen streptokokker og jeg ble ikke bedre. Så tok jeg flere prøver og det slo ut littegrann på CRP og senkning ( uten at jeg husker hvor mye) • Måndene går og jeg har nesten ikke noe liv mer, orker akkurat å gjøre jobben min og deretter gå hjem og grine og sove ( orker ikke trene, orker ikke være sammen med venner) • Så blir jeg igjen henvist til spesialisten, denne gangen er det en vikar der som tar meg seriøst, hun sender meg videre til Bærum sykehus som tar en CT scan. Det viser seg ihvertfal at det er mye væske i den venstre bihulen og mener at stafylokokkene har vært med å skape en bihuleinfeksjon og at polyppene har dryppet ned på halsen og dermed skapt den såre halsen. Jeg får penicilin og kortison 10 dagers kur.( og er kjempe glad for at jeg kanskje skal endelig bli meg selv igjen) • Nå er kuren over og ingenting er skjedd, skal tilbake om to uker og trenger tips til hva jeg kan be dem sjekke meg for og hva jeg kan spørre om ( kjenner meg litt hjelpeløs fordi jeg hele tiden føler a jeg må pushe legene for at de skal ta meg seriøst og sjekke ulike ting) • Halsen er hele tiden rød og litt oppsvulmet på forsiden, jeg er konstant tørst, sliten og slapp, vondt i hodet og det er fremdeles noe i bihulene. Noen sier at jeg i hvert fall må sjekke stoffskifte ( skjoldbrusk-kjertelen sitter jo foran der, hva kan det i så fall være?), har du noen andre tips til spørsmål/ ting de burde sjekke?, for jeg kan ikke leve lengre som dette fra å være en aktiv og energisk person til å nesten bli isolert og deprimert… 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362181-halsproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
vil ikke være syk Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Noen ganger er det som om kroppen ikke responderer på antibiotika. Det kan da anbefales å ta stooooore mengder med hvitløkstabletter. Sørg bare for at det er stor mengde med allicin i tablettene. Det er virkestoffet. Hvitløk er naturens antibiotika. Nå høres jeg veldig "lilla og alternativ" ut, noe jeg overhode ikke er ). Men hadde selv en slik hals og stod kontinuerlig på antibiotika i 6 mnd. Og ble selvfølgelig ikke frisk. Tok da i desperasjon 25 stk hvitløkskapsler. Dosen var 1-2. Slik gjorde jeg i 2 uker. Familien kunne nærmest ikke være sammen med meg, da jeg luktet grusomt:) Men jeg ble bedre allerede etter 3 dager på denne dosen. Prøv å ta 20 tabletter(perler) i 3 dager, og trapp så gradvis nedover. Det er verdt et forsøk. I verste fall så har det bare styrket ditt eget immunforsvar:)).Det er jo en rimelig grei bivirkning:)). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362181-halsproblemer/#findComment-3136726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Det hender at en koloni med bakterier tar fotfeste i de øvre luftveiene, enten i bihuler, øverst i nesen eller på mandlene. Første bud er alltid å forsøke å identifisere mikroben og ta en resistensbestemmelse. Det vil si finne hvilket type antibiotika den er følsom for. Noen gangen er det nødvendig å gjennomgå en operasjon som å fjerne mandlene eller skylle ut av bihulene. Mitt råd er å forsøke å forholde deg til en lege og at dere sammen forsøker å finne ut av dette. Du kan jo også sjekke ditt immunsystem og en annen tilnærming er å forsøke å styrke dette til å ta hånd om mikrobene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362181-halsproblemer/#findComment-3137088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Line Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det hender at en koloni med bakterier tar fotfeste i de øvre luftveiene, enten i bihuler, øverst i nesen eller på mandlene. Første bud er alltid å forsøke å identifisere mikroben og ta en resistensbestemmelse. Det vil si finne hvilket type antibiotika den er følsom for. Noen gangen er det nødvendig å gjennomgå en operasjon som å fjerne mandlene eller skylle ut av bihulene. Mitt råd er å forsøke å forholde deg til en lege og at dere sammen forsøker å finne ut av dette. Du kan jo også sjekke ditt immunsystem og en annen tilnærming er å forsøke å styrke dette til å ta hånd om mikrobene. Til legen som svarte på innlegget mitt. Har du egentlig lest mailen min? Intetsigende og ikke til hjelp i det hele tatt, virker for meg som et slags standard svar. Jeg skrev da at jeg går til legen og at jeg skal tilbake dit og trenger konkrete tips til hva jeg skal spørre ham om, og hva han kan teste meg for. Jeg vil gjerne at du leser det om igjen. Line 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362181-halsproblemer/#findComment-3137438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest internettlege vs fastlege Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Til legen som svarte på innlegget mitt. Har du egentlig lest mailen min? Intetsigende og ikke til hjelp i det hele tatt, virker for meg som et slags standard svar. Jeg skrev da at jeg går til legen og at jeg skal tilbake dit og trenger konkrete tips til hva jeg skal spørre ham om, og hva han kan teste meg for. Jeg vil gjerne at du leser det om igjen. Line Jeg synes du skal lese svaret du fikk en gang til. Særlig dette: ''Mitt råd er å forsøke å forholde deg til en lege og at dere sammen forsøker å finne ut av dette.'' Poenget er nettop å primært forholde seg til _en_ lege, slik at det blir kontinuitet og man kan få oversikt over det som skjer. En internettlege kan neppe komme med vesentlig nye innspill etter at såpass mye utredning allerede er gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362181-halsproblemer/#findComment-3137458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest line Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg synes du skal lese svaret du fikk en gang til. Særlig dette: ''Mitt råd er å forsøke å forholde deg til en lege og at dere sammen forsøker å finne ut av dette.'' Poenget er nettop å primært forholde seg til _en_ lege, slik at det blir kontinuitet og man kan få oversikt over det som skjer. En internettlege kan neppe komme med vesentlig nye innspill etter at såpass mye utredning allerede er gjort. Det forstår jeg ,og jeg har gått til min fastlege hver gang, som igjen har videresendt meg til spesialisten. Desverre virker det som ting ikke blir satt i sammenheng og jeg føler at jeg må pushe legene til å ta de prøvene som trengs. Det er derfor jeg trenger råd om hva jeg kan spørre legen om slik at jeg er forbredt når jeg kommer dit, fastlegen har jo bare kort tid på hver pasient.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362181-halsproblemer/#findComment-3137482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.