Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en ting som jeg lurer veldig på. For å fatte meg kort. For ca 3 år siden møtte jeg "veggen", etter lang tids overbelastning både fysisk og psykisk. Jeg har i dag en datter på 6 år (som på den tiden var ca 3 år). Mannen min var veldig mye borte i denne perioden, så det aller meste av barnestellet falt på meg. I tillegg til dette arbeidet jeg i over full stilling som hjelpepleier ved et sykehus, og tok gymnasfagene på kveldstid. Først begynte det med at jeg alltid var veldig sliten, men til slutt "kolapset jeg". Jeg ble sykemeldt i 2 måneder, og startet på på sykepleierutdanningen. Jeg kom også i kontakt med en psykiater og startet med medisinen seroxat. Du skjønner, et av resultatene med at jeg kjørte meg sånn ut, var at jeg også fikk diagnosen panikkangst. Dvs, panikkanfallene er og var det veldig få av (har kanskje hatt 2-3 anfall, og alle var i 1998/99.). Mitt største problem i ettertid har vært angsten for angsten, og kanskje litt generalisert angst (den går i kategorien av: er redd for å ikke klare å forsørge min familie, at angsten skal blomstre opp, at jeg ikke skal kunne stille opp for min datter og at jeg ikke skal klare å fungere i en normal jobb igjen.). Seroxaten hadde veldig god effekt på meg, og jeg brukte den i 8 mnd. Det er nå ca 1 1/2 år siden jeg sluttet med den, og føler at jeg har brukbar kontroll over angsten. Jeg er jo også veldig klar over at en ikke bør bruke seroxat når en går gravid. Så, der kom spørsmålet mitt. Kan du anbefale meg å noen gang få noen flere barn når jeg har denne lidelsen/problemene? Jeg ønsker meg virkelig et barn til, og jeg har snakket med psykiateren min om dette. Han sier at han ikke kan se noen problem med at jeg skulle få flere barn, da mitt angstproblem er veldig lite. Men, jeg er redd for at et svangerskap kan være en trigger for angsten slik at jeg kanskje får større problemer med det enn det jeg har i dag. Er det eventuelt noen hensyn jeg bør ta? Hvis angsten vil blomstre opp litt igjen under svangerskapet, er det da noen medisiner en trygt kan bruke? Jeg må bare her nevne at angsten aldri har vært så enorm at jeg på noe vis har vært langt inn på noen psykiatrisk avdeling, og da jeg begynte å bruke seroxaten hadde jeg full virkning etter ca 1 uke. En annen ting er at jeg først er ferdig med min utdanning nå til jul, og planlegger å etablere med i jobb (75%stilling) i ca et år før noe nytt barn evt. er aktuelt. Jeg vil også evt. sørge for å være i kontakt med psykiateren og gynekologen min. Så si meg, hva er ditt råd, vil jeg noen gang kunne få flere barn, eller må jeg bare glemme denne drømmen for alltid?! Håper virkelig på svar fra deg, da dette betyr veldig mye for meg og min familie. Jeg må også bare få føye på til slutt at jeg aldri har hatt problemer med å delta på ting sammen med min datter, og vi reiser på turer og ferier akkurat som andre familier. Venter SPENT på svar fra deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36225-er-det-noen-sjans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette er et spoersmaal som jeg ikke kan ta stilling til som gynekolog, spoer psykiateren som forhaaoentlig kanskje kan gi deg raad.

Egentlig synes jeg det er et saa personlig og alvorlig spoersmaal at det ikke egner seg for behandlig via dette forum, men ved samtale med en som kjenner deg personlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36225-er-det-noen-sjans/#findComment-138619
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...