Gå til innhold

Kul i halsen

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Hei! Jeg har hatt en kul i halsen siden begynnelsen av januar, da jeg hadde influensa. Jeg kjenner den når jeg svelger. Noen ganger bedre enn andre ganger. Det kjennes mest ut som en snørrklump. En dag i forrige uke uke brakk jeg meg og plutselig føltes det som svelget fyltes opp av en hard klump. Kan det være en svulst? Jeg tenkte at jeg endelig skulle få den ut, men den trakk seg sammen igjen og nå kjennes det ut som før, som en snørrklump. Jeg har tatt blodprøver. De er normale. Stoffskifteprøvene lå på 1.5 og 20.5. Jeg har tatt ultralyd av skjoldbrukskjertelen. Den var normal. På søndag gikk jeg 3 mil på ski og ble fyktelig sliten. Da kjente jeg enda bedre at det er noe der i halsen. Jeg kjenner tydelig at det er noe som presser på strupehodet. Må nevne at jeg ikke er plaget med angst, så dette er ikke psykisk. Spørsmålene er: Hvis jeg hadde hatt en kreftsvult på strupehodet, ville det ha blitt oppdaget da det ble tatt ultralyd av skjoldbrukskjertelen? Hvis jeg hadde hatt en kreftsvult på strupehodet, ville jeg da begynt å føle meg dårlig nå eller gå ned i vekt? Jeg føler meg frisk og vekten er stabil. Jeg er 44 år og litt redd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre knuter på skjoldbrukskjertelen og de ga meg høyt stoffskifte helt til jeg tok radioaktivt jod og da var jeg normal og så fikk jeg lavt. Jeg kan merke dem og har ikke tatt biopsi fordi det gjør de uten bedøvelse og da jeg så den strikkepinnen de skulle stikke inn i halsen min så stakk jeg. Helt sikkert ikke kreft, jeg oppdaget dem i 1996. 43kg - 56kg - 68kg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3137391
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har tre knuter på skjoldbrukskjertelen og de ga meg høyt stoffskifte helt til jeg tok radioaktivt jod og da var jeg normal og så fikk jeg lavt. Jeg kan merke dem og har ikke tatt biopsi fordi det gjør de uten bedøvelse og da jeg så den strikkepinnen de skulle stikke inn i halsen min så stakk jeg. Helt sikkert ikke kreft, jeg oppdaget dem i 1996. 43kg - 56kg - 68kg...

Jeg skulle nesten ønske at det var stoffskifte. Bedre enn kreft. Ville de ikke ha oppdaget det om det var knuter på skjoldbrukskjertelen når jeg tok ultralyd da?

Stoffskifteprøvene mine sier jo ikke at jeg har for høyt stoffskifte. Jeg har 20.5 og grensa er vel 23 eller noe sånt, så jeg ligger innenfor grensa.

Min bestemor hadde mye tull med stoffskiftet de siste 15 åra. Noen ganger for høyt og noen ganger for lavt. Hun var mye dårlig. Det kan jo være at dette er begynnelsen på noe.

Jeg lurer på en ting. Hvordan merker du knutene på skjoldbrukskjertelen og ble de oppdaget på ultralyd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3137396
Del på andre sider

Jeg skulle nesten ønske at det var stoffskifte. Bedre enn kreft. Ville de ikke ha oppdaget det om det var knuter på skjoldbrukskjertelen når jeg tok ultralyd da?

Stoffskifteprøvene mine sier jo ikke at jeg har for høyt stoffskifte. Jeg har 20.5 og grensa er vel 23 eller noe sånt, så jeg ligger innenfor grensa.

Min bestemor hadde mye tull med stoffskiftet de siste 15 åra. Noen ganger for høyt og noen ganger for lavt. Hun var mye dårlig. Det kan jo være at dette er begynnelsen på noe.

Jeg lurer på en ting. Hvordan merker du knutene på skjoldbrukskjertelen og ble de oppdaget på ultralyd?

Jeg merket det høye stoffskiftet, jeg var kjempegira, satt i taket omtrent og orket ingenting. Det var fælt altså. De tok bilder av meg, men husker ikke hvordan, det var på hormonlabben på Aker og det var med kontrast så jeg så dem sjøl. Husker ikke om det var røntgen eller ultralyd.

Men dattera mi ble syk etter svineinfluesavaksinen og det var stoffskiftet som gikk opp og ned og hun var kjempedårlig og besvimte når den tømte seg for hormoner. Stoffskiftet fløy opp og ned og det var som pms x10. Men det er borte på henne, ellers så kan det være Graves desease. Men fy f..., hun var vanskelig altså og rasende stort sett hele tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3137399
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg merket det høye stoffskiftet, jeg var kjempegira, satt i taket omtrent og orket ingenting. Det var fælt altså. De tok bilder av meg, men husker ikke hvordan, det var på hormonlabben på Aker og det var med kontrast så jeg så dem sjøl. Husker ikke om det var røntgen eller ultralyd.

Men dattera mi ble syk etter svineinfluesavaksinen og det var stoffskiftet som gikk opp og ned og hun var kjempedårlig og besvimte når den tømte seg for hormoner. Stoffskiftet fløy opp og ned og det var som pms x10. Men det er borte på henne, ellers så kan det være Graves desease. Men fy f..., hun var vanskelig altså og rasende stort sett hele tiden.

Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av dette :-)

Bedriftslegen jeg var hos nevnte Graves, men da ville det jo ha syntes på ultralydbildene, vil jeg tro. Hun synes det var litt stor forskjell på verdiene 1.5 og 20,5.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3137403
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av dette :-)

Bedriftslegen jeg var hos nevnte Graves, men da ville det jo ha syntes på ultralydbildene, vil jeg tro. Hun synes det var litt stor forskjell på verdiene 1.5 og 20,5.

Av en eller annen grunn så klarer jeg ikke å huske hva som er normale verdier. Mindre enn 0,01 er høyt stoffskifte i hvert fall men den andre verdien husker jeg ikke. Det første husker jeg for det hadde jeg på første prøvetaking. Jeg har en amerikansk venninne som har Graves, det er veldig likt høyt stoffskifte og jeg vet man blir veldig sliten og mister muskelkraft.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3137405
Del på andre sider

Din FT4 ligger i øvre sjiktet. Dette kan være normalt, men du kan også ha påbegynnende høyt stoffskifte. Dette kan gi klumpfølelse i halsen. Ta nye prøver om 3-4 uker og be om at det tas Tsh, FT4, FT3 og TRAS.

Jeg tror ikke en kreftsvulst hverken i hals eller strupehodet vil fremkomme under ultralyd av skjoldbruskkjertelen.

Du skal ikke gå med en klump/kul i halsen. Vektnedgang i forhold til kreft er gjerne sent i forløpet og slikt vil man gjerne oppdage tidlig. Jeg tror ikke du har kreft bare så det er sagt, men du bør undersøkes siden du har gått med det såpass lenge. Øre/nese/hals-spesialist er vel den som best kan få dette undersøkt. Be om henvisning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3137414
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Din FT4 ligger i øvre sjiktet. Dette kan være normalt, men du kan også ha påbegynnende høyt stoffskifte. Dette kan gi klumpfølelse i halsen. Ta nye prøver om 3-4 uker og be om at det tas Tsh, FT4, FT3 og TRAS.

Jeg tror ikke en kreftsvulst hverken i hals eller strupehodet vil fremkomme under ultralyd av skjoldbruskkjertelen.

Du skal ikke gå med en klump/kul i halsen. Vektnedgang i forhold til kreft er gjerne sent i forløpet og slikt vil man gjerne oppdage tidlig. Jeg tror ikke du har kreft bare så det er sagt, men du bør undersøkes siden du har gått med det såpass lenge. Øre/nese/hals-spesialist er vel den som best kan få dette undersøkt. Be om henvisning.

Tusen takk for godt svar :-) Jeg skal hente henvisningen til øre/nese/hals i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3137436
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nå vet jeg at det ikke er kreft, men jeg stusser over at legen sier til meg at kulen vil forsvinne bare jeg slutter å tenkte på den. Så enkelt er det ikke. Jeg har aldri hatt psykiske plager og det er jo egentlig det han sier, at dette er psykisk.

Samtidig sier han at FT4 normalt ikke skal ligge på mer en 13-14, mens mitt ligger i grenseland på 20.5.

Når jeg googler ser jeg at det er en sammenheng mellom høyt stoffskifte og kul i halsen.

Jeg har også slitt med løs mage i perioder gjennom flere år. Det har faktsik vært så plagsomt at jeg må ta med meg ekstra skift på jobb i tillfelle det skulle gå galt og når jeg googler ser jeg at det også kan komme av stoffskiftet.

Skoldbrukskjertelen er normal, men er det ikke sannsynlig at mine plager likevel kan skyldes stoffskiftet?

Jeg merker ikke noen andre plager man skal få av høyt stoffskifte foreløpig annet enn at jeg av og til kan våkne på natta av hjertebank, men det skjer ikke så ofte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3139355
Del på andre sider

Gjest togli

Nå vet jeg at det ikke er kreft, men jeg stusser over at legen sier til meg at kulen vil forsvinne bare jeg slutter å tenkte på den. Så enkelt er det ikke. Jeg har aldri hatt psykiske plager og det er jo egentlig det han sier, at dette er psykisk.

Samtidig sier han at FT4 normalt ikke skal ligge på mer en 13-14, mens mitt ligger i grenseland på 20.5.

Når jeg googler ser jeg at det er en sammenheng mellom høyt stoffskifte og kul i halsen.

Jeg har også slitt med løs mage i perioder gjennom flere år. Det har faktsik vært så plagsomt at jeg må ta med meg ekstra skift på jobb i tillfelle det skulle gå galt og når jeg googler ser jeg at det også kan komme av stoffskiftet.

Skoldbrukskjertelen er normal, men er det ikke sannsynlig at mine plager likevel kan skyldes stoffskiftet?

Jeg merker ikke noen andre plager man skal få av høyt stoffskifte foreløpig annet enn at jeg av og til kan våkne på natta av hjertebank, men det skjer ikke så ofte.

Jeg tenkte det samme når jeg leste innlegget ditt igår, for skjoldbrukskjertelen ligger i halsen og det er jo den som styrer stoffskiftet. Har man stoffskifteproblemer så vil man ofte kjenne en slags "kul" der stoffskiftekjertelen er. Merkelig at legen ikke sa noe om det da dette er velkjent hos de fleste - og iallefall hos leger..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3139359
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg tenkte det samme når jeg leste innlegget ditt igår, for skjoldbrukskjertelen ligger i halsen og det er jo den som styrer stoffskiftet. Har man stoffskifteproblemer så vil man ofte kjenne en slags "kul" der stoffskiftekjertelen er. Merkelig at legen ikke sa noe om det da dette er velkjent hos de fleste - og iallefall hos leger..

Bedriftslegen sendte meg til ultralyd pga av skjoldsbrukskjertelen fordi hun tenkte på det, men den er normal.

Det var ønh-halslegen som sa til meg i går at stoffskiftet ikke skal ligge på mer 13-14 og mitt derfor var i grenseland.

Det var han som også sa at jeg bare skulle slutte å tenke på kulen, så ville den forsvinne.

Så lenge skjoldbrukskjertele er normal, så mener han vel da at det ikke har noen sammenheng og at der psykisk det jeg kjenner.

Jeg lurer nå likevel på om det har en sammenheng da og mageproblemene mine har jeg tenkt å gå til legen meg i flere år, uten at jeg har rotet meg til å gjøre det. Synd at jeg glemte å nevne det nå også. Plutselig skjønner jeg hva disse plagene kan komme av også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3139360
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Bedriftslegen sendte meg til ultralyd pga av skjoldsbrukskjertelen fordi hun tenkte på det, men den er normal.

Det var ønh-halslegen som sa til meg i går at stoffskiftet ikke skal ligge på mer 13-14 og mitt derfor var i grenseland.

Det var han som også sa at jeg bare skulle slutte å tenke på kulen, så ville den forsvinne.

Så lenge skjoldbrukskjertele er normal, så mener han vel da at det ikke har noen sammenheng og at der psykisk det jeg kjenner.

Jeg lurer nå likevel på om det har en sammenheng da og mageproblemene mine har jeg tenkt å gå til legen meg i flere år, uten at jeg har rotet meg til å gjøre det. Synd at jeg glemte å nevne det nå også. Plutselig skjønner jeg hva disse plagene kan komme av også.

Greit å få det sjekka iallefall... Min erfaring er at det er endel slingringsmonn når det gjelder skjoldbrukskjertelproblemer.. Selv "grenseland" kan skape trøbbel, men ikke alle leger mener det skal behandles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3139370
Del på andre sider

''Det var ønh-halslegen som sa til meg i går at stoffskiftet ikke skal ligge på mer 13-14 og mitt derfor var i grenseland.''

Det er tull at FT4 ikke skal ligge på mer enn 13-14, referanseområdet går i følge fürst helt opp til 23, mens jeg ser at andre steder sier man f.eks. 22.

Siden du fortsatt er i tvil, så bør du selvfølgelig drøfte situasjonen med din fastlege. Du kan be om å få tatt nye komplette stoffskifteprøver siden du selv oppfatter at dine symptomer stemmer med høyt stoffskifte.

Se forøvrig f.eks. dette om referanseområdene for stoffskifteprøver:

http://www.lommelegen.no/511167/normale-stoffskifteprover

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3139729
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Det var ønh-halslegen som sa til meg i går at stoffskiftet ikke skal ligge på mer 13-14 og mitt derfor var i grenseland.''

Det er tull at FT4 ikke skal ligge på mer enn 13-14, referanseområdet går i følge fürst helt opp til 23, mens jeg ser at andre steder sier man f.eks. 22.

Siden du fortsatt er i tvil, så bør du selvfølgelig drøfte situasjonen med din fastlege. Du kan be om å få tatt nye komplette stoffskifteprøver siden du selv oppfatter at dine symptomer stemmer med høyt stoffskifte.

Se forøvrig f.eks. dette om referanseområdene for stoffskifteprøver:

http://www.lommelegen.no/511167/normale-stoffskifteprover

''Det er tull at FT4 ikke skal ligge på mer enn 13-14, referanseområdet går i følge fürst helt opp til 23, mens jeg ser at andre steder sier man f.eks. 22''

Ja, det vet jeg og det sa i grunnen han også. Jeg husker ikke helt hvordan han uttrykte seg, men noe om at det mest vanlige eller normale var at den ikke oversteg 13-14 og så fleipet han med at det høye stoffskifte holdt meg slank. Jeg uttrykte meg nok litt feil i forhold til hva han egentlig sa, men det var ikke i tvil om at han mente det var i høyeste laget, men nevnte aldri at det kunne være en sammenheng med kulen i halsen. Bare Globulus-fornemmelse. Det gjorde derimot bedriftslegen frem til hun fikk se svaret fra ultralyden som viste at skjoldbrukskjertelen er normal.

''Siden du fortsatt er i tvil, så bør du selvfølgelig drøfte situasjonen med din fastlege. Du kan be om å få tatt nye komplette stoffskifteprøver siden du selv oppfatter at dine symptomer stemmer med høyt stoffskifte''

Jeg vet ikke om jeg skal orke mer nå. Det er jo til å leve med dette her. Alle andre blodprøver er normale. Skal prøve å glemme kulen og magen har jeg jo levd med i flere år og tenker bare på å ta et legebesøk de gangene jeg panisk jakter på en do. Det har vært en del ubehagelig opplevelser, men det skjer jo ikke hver dag. Nå har jeg faktsik vært fin i flere dager. *bank i bordet* Og jeg føler meg jo egentlig frisk sånn ellers.

Tenker heller at jeg får dra til legen igjen, hvis det utvikler seg i verre retning.

Det kan jo se ut som det er litt arvelig dette her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362324-kul-i-halsen/#findComment-3139749
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...