Gjest undrende mamma08 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hei Jeg hadde en spontanabort for 5 uker siden da jeg var 10+2. Jeg klarer ikke la være å klandre meg selv for noen ting jeg gjorde som jeg tenker kan ha forårsaket dette: -Jeg er redd for at jeg kan ha fått listeriainfeksjon som smittet fosteret. Jeg hadde ingen symptomer på listeria men vet jo at man kan ha det uten å ha noen symptomer. Da jeg var 4+3 spiste jeg bunnen på en gulrotkake som hadde stått i kjøleskap i 5 dager fra den dagen den ble laget. Philadelphiaosten som var på toppen av kaken ble åpnet samme dag som kaken ble laget. Det står på Philadelphiaostpakningen at den er holdbar i kjøleskap i 5 dager etter åpning. Den er altså holdbar i 5 dager så lenge den oppbevares i originalemballasjen i kjøleskap. Kan det ha vært listeria i kaken ettersom den inneholdt denne osten som da har tatts ut av originalemballasjen og vært i kaken i 5 dager..? Kaken stod på et plastikkfat i kjøleskapet med et lokk av plast som satt veldig løst på. Jeg spiste kun bunnen på gulrotkaken, ikke osten som var oppå men jeg vet jo nå at listeria kan smitte over til inntilligende varer, så om det var listeria i osten så var det vel det i resten av kaken også? Ved et senere tilfelle spiste jeg vafler som jeg fikk servert som jeg ikke vet hva inneholdt. Vil temperaturen i vaffeljern bli så høy at ev listeriabakterier dør? (Kan ha vært upasteurisert melk i de) -Til og fra på visse morgener under graviditeten svidde det litt da jeg tisset og da jeg reiste meg opp fra do føltes det som en tung stein som presset nedover. Det forsvant i løpet av dagen da jeg drakk væske. Jeg sjekket aldri om det var urinveisinfeksjon. Kan ubehandlet urinveisinfeksjon forårsake spontanabort i uke 10? -Ville det ha luktet vondt av graviditetsproduktene som kom ut dersom fosteret døde av infeksjon, f eks listeria? (Vet at det kan lukte vondt dersom man får infeksjon i livmoren men jeg lurer altså på om dette gjelder også om fosteret var infisert) -Jeg har tatt folat siden oktober men glemte det noen enkelte dager under graviditeten, kan det ha forårsaket spontanaborten? -Gynekologen mente fosteret kunne ha vært dødt noen uker. Det kan ha vært dødt mer enn 6 uker.. Er det ikke da veldig rart om jeg ikke fikk infeksjon i livmor? Kan det ha vært infeksjon i livmoren til tross for at jeg ikke hadde noen symptomer på det? (Jeg er 31 år. Vi har et friskt barn fra før.) På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362335-spontanabort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Bunnen av en ostekake eller vafler som du ikke har lagd selv har på ingen måte ført til denne spontanaborten. Heller ikke at det sved bittelitt når du tisset et par ganger eller at du har glemt folaten din noen ganger. Det var noe galt med fosteret og naturen ordnet opp på den måten den ofte gjør i slike tilfeller. Slå deg til ro med det. *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362335-spontanabort/#findComment-3137423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Verden hadde ikke vært overbefolket hvis det å bære fram et foster krevde et bakteriefritt liv uten aktivitet. Du har helt sikkert ikke forårsaket spontanaborten. Det er dessverre helt vanlig - også at man ikke vet årsaken. Det betyr ikke at det er noen dagligdags hendelse for de som må gjennom den. Selv har jeg vært gravid tre ganger og har to barn. Den eneste gangen jeg var 100% alkoholfri helt i starten, også før jeg visste om graviditeten, var den som endte med spontanabort. Ikke at jeg stadig drikker meg sanseløs, men den første gangen var jeg på julebord og den siste på utenlandsferie, så det ble noen vinglass. Bare til sammenlikning - i forhold til det ditt foster ble utsatt for, er jo en halvflaske vin på linje med et giftmord. Svært mange kvinner som har fått alle de barna de ønsket seg, har vært gjennom det samme som oss minst én gang. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362335-spontanabort/#findComment-3137430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.