Gjest undrende og bekymret Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hei! Jeg hadde nylig en spontanabort da jeg var gravid 10 + 2. Jeg klandrer meg selv for ting jeg gjorde... Jeg har nummerert de ulike temaene..1: Er redd jeg smittet fosteret med Listeria. Angrer på at jeg spiste bunnen på gulrotkake som hadde Philadelphiaost oppå som da hadde stått i kjøleskap i fem dager fra den dag den ble laget. Jeg lot være å spise Philadelphiaosten som var oppå gulrotkaken, spiste kun bunnen, fordi jeg var usikker på om det var trygt å spise den osten som gravid. Men nå har jeg jo lest at Listeria kan smitte over til mat som ligger inntil så om det var Listeria i osten oppå så vil det vel også ha vært det i bunnen på gulrotkaken? Det står på pakken med Philadelphiaost at den er holdbar i kjøleskap i fem dager etter åpning. Men når Philadelphiaosten er tatt ut av originalemballasjen og lagt oppå kakebunn, oppbevart på et plastfat med plastlokk som satt veldig løst på (ikke særlig tett), kan det da ha vært listeria i kaken etter fem dager i kjøleskap? Ved et annet tilfelle spiste jeg vafler som jeg fikk servert som jeg ikke vet hva inneholdt.(Kan ha vært upasteurisert melk i den) Vil ev.Listeriabakterie dø ved oppvarming i vaffeljern til tross for at vaflene ikke var særlig gjennomstekt? Jeg hadde ikke symptomer på Listeria men vet jo at man kan ha det uten symptomer. 2: Det svidde da jeg tisset noen morgener til og fra under graviditeten. Da jeg reiste meg opp fra toalettet føltes det som en tung stein som presset nedover. Symptomene forsvant alltid i løpet av dagen og det kunne gå mange dager/en uke før jeg kjente det igjen. Jeg undersøkte aldri urinen. Kan ubehandlet urinveisinfeksjon føre til spontanabort? 3: Om fosteret døde av infeksjon, f eks Listeria, ville det da ha luktet vondt av graviditetsproduktene som kom ut? (Vet at det kan lukte vondt av det som kommer ut om man har infeksjon i livmor, men lurer altså på om det også lukter av graviditetsprod. dersom fosteret var infisert?) 4: Jeg hadde ingen symptomer på infeksjon i livmor i forb. med spontanaborten, kan jeg likevel ha hatt infeksjon der? Jeg er 31 år og jeg og min samboer har et friskt barn fra før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362339-spontanabort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Spontanaborten skyldtes garantert ikke Listeria. Philadelphiaost er pasteurisert, så det er ikke farlig å spise når man er gravid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362339-spontanabort/#findComment-3137435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det er veldig, veldig få upasteuriserte oster å få kjøpt i Norge. Man kan finne det i noen spesial-ostedisker, men alt man finner av norske produkter i den vanlige ostehyllen er pasteurisert. Upasteurisert melk er ikke i salg, så medmindre du får det rett fra bonden "under bordet" er melk ufarlig. Spontanabort er dessverre ganske vanlig, og veldig, veldig mange opplever minst en spontanabort i livet. Så godt som alle spontanaborter skyldes medfødte forhold hos fosteret. Slå deg til ro med at det ikke var noe du gjorde galt, noen ganger blir det bare sånn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362339-spontanabort/#findComment-3137441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Philadelphia-ost er pasteurisert og en listeria utvikles ikke selv om osten står åpen en stund, bakterien må komme fra noe. At vaflene skulle være laget av upasteurisert melk er så usannsynlig at du kan se bort fra det, det selges så og si ikke upasteurisert melk i Norge. I tillegg vil ikke en liten infeksjon føre til abort. Jeg hadde urinveisinfeksjon i begge mine svangerskap uten at det medførte noe som helst. Det er svært vanlig å ha en infeksjon eller flere når man er gravid, det tåler fosteret helt fint. Det er alltid leit når man opplever en spontanabort, men ikke klandre deg selv for dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362339-spontanabort/#findComment-3137457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det er ikke særlig sannsynlig at noe du har spist har framkalt spontanaborten, antagelig har ikke fosteret vært levedyktig og kroppen har ordnet opp selv. det beste er om du klarer å slutte og tenke på hva som gikk galt og heller prøver å tenke på neste mulighet. Gråt deg ferdig, vent én mens og prøv på nytt. Veldig, veldig mange opplever spontanabort. Jeg hadde en selv i 9. uke for mange år siden. Etter denne aborten fortalte "alle" fra bestemor til tanter til kolleger til bekjente at de hadde opplevd det samme. Min bestemor klandret f.eks fremdeles seg selv for en lang sykkeltur hun tok i 1943 - hun trodde kanskje det var derfor hun aborterte (og hun fikk 4 unger til etterpå!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362339-spontanabort/#findComment-3137461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hei, Philadelphiaost produseres av melk og fløteprodukter. I utgangspunktet skal alle melk og melkeprodukter som selges i Norge være pasteuriserte, men EU reglene tillater omsetning av ost og melkeprodukter laget av upasteurisert melk. Det kan derfor ikke utelukkes at Listeria kan forekomme i dette produktet. Listeria vokser ved kjøleskapstemperatur også og det er slett ikke umulig at gulrotkaken inneholdt Listeria.. Bakterien kan forårsake infeksjoner som ikke gir spesielle og markerte symptomer, dog være medvirkende til abort. Vaflene har jeg mindre tro på. Melken so m omsettes i Norge er, etter det jeg vet pasteurisert. Dessuten vi varmen som vaffeljernet produsere drepe Listeria. 2. Nei, jeg tor ikke at ukompliosaert og ubehandlet urinveisinfeksjon har noe med abort å gjøre, spesielt ikke som du beskriver, en meget kortvarig affære. 3. Jeg har ingen erfaring med lukt i forbindelse med Listeriainfeksjon, og finner heller ikke opplysninger om det i faglitteraturen 4. Det er vanskelig å si noe sikkert om det, siden, etter det du beskriver ikke stilt noen sikker diagnose, som var årsak til din spontanabort. Om det var infeksjon, f. eks. med >Listeria, vil dette ikke ha noe påvirknoing av evt. senere svangerskap. Jeg kan ikke si noe om alternative årsaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362339-spontanabort/#findComment-3139923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.