Gå til innhold

Leververdier og statiner

Anbefalte innlegg

Gjest Kolesterolaf

Hei. Jeg har er en mann på 39 med en stor bekymring. Jeg har i mange år hatt lett forhøyede leververdier, ASAT normal, ALAT fra normal til 85 - skjeldne ganger opp til rundt hundre og ned igjen. GT svinger fra ca. 110 til maks rundt 170-180, og ned igjen. Jeg har brukt SSRI i mange år og bruker nå 20mg cipralex. "Dessverre" fungerer Cipralex meget godt og jeg har alltid fått forferdelige nedturer når jeg har prøvd å slutte. Fastlegen sier disse verdiene er litt høye, mens sykehuset som har tatt alt av prøver rundt dette og sier at dette er ubetydelig og ingenting å tenke på, men antydet at jeg har litt for mye fett. Veier 74 kg og er rimelig aktiv, 175 høy. Alkohol har vært maks 4-5 bokser øl en og annen helg, nå har jeg prøvd og "seponere" disse for over 6 mnd siden men det betyr ingenting for verdiene. Jeg har til en viss grad roet meg med dette, men nå har jeg hatt kolesterol med totalverdi på rundt 7 ganske lenge(svinger også fra normal verdi og litt oppover) og fastlege ga meg resept på statiner. Da jeg har prøvd tilleggsmedikamenter mot angst/depresjon måtte dette seponeres pga høyere ALAT og jeg forventer nærmest at det samme vil skje med statinene. Så jeg må vel velge mellom pest eller kolera her... og det blir ikke lett for meg! Ettersom jeg har blitt far har det vært meningen å leve enda en god stund men jeg bekymrer jeg meget for fremtiden. Når jeg tok dette opp med min lege så "trengte jeg nok statiner, men bare hvis leveren tåler det". Enten trenger man det vel ellers ikke? Ettersom jeg prøver å tenke positiv; er det noen mulighet for at lavere fettinnhold over lengre tid med bruk av statiner faktisk kan forbedre ALAT/GT, eller blir dette bare ønsketenkning? Etter hva jeg leser så går leververdiene gjerne opp i skyene med statiner og det forventer jeg vel egentlig vi skje. Det tyder på at jeg har arvelig høyt kolesterol; rimelig normalt kosthold, ikke 5 om dagen men noe frukt, skjelden fast food men pizza i helg + 1-2 l brus i uka. Bruker 1 eske "skrå"(7g) nikotin i uken. Eller fisk, poteter, kjøttkaker med vanlig tilbehør osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362495-leververdier-og-statiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det er ikke uvanlig å finne lett forhøyede leververdier uten at det kan påvises noen bestemt sykdom. Det skjer ukentlig i min allmennpraksis. Av og til finner man et noe høyt fettinnhold i leveren, særlig hvis personen er karftig overvektig. Din vekt er ganske normal i følge tallene du oppgir. Ofte skyldes kolesterolverdier over 7 arvelige (genetiske) faktorer. Et kosthold som er rikt på naturlige antioksidanter som finnes i frukt, bær, nøtter, mørk sjokolade og grønnsaker er gunstig både for kolesterolverdiene og for leveren. Hvis du bestemmer deg for å takke ja til statiner vil legen kunne følge med på leververdiene og se om disse stiger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...