Gå til innhold

Røyking-hvilke skader gjør det?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret venninne

Har et annet spørsmål også! Hvilke skader gjør røyk på barnet? Tar alle barn skade av det?

Ei venninne av meg røykte nemlig 20 om dag i svangerskapet. Og fikk friske barn, fire i tallet.

Jeg må tilstå at jeg også røyker. 15 om dag. Derfor lurer jeg. Klarer ikke å slutte heller. Er 6 mnd på vei... har dårlig samvittighet, ja! Dette er ikke for å få kjeft, men veiledning!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36259-r%C3%B8yking-hvilke-skader-gj%C3%B8r-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

alle vet da at røyking er skadelig,hadde jeg vært i dine sko hadde jeg slutta på flekken,selv om det er vanskelig,man bare må!

Det at din venninde har fått friske barn selv om hun var storrøyker i sv.skapet,forandrer jo ikke på at ungene hennes har lidd sterkt under sv.skapet.

Dessuten er det ikke alle skader som er så lett synlige utenpå(hyperaktivitet osv.),og ungene hennes må kansje slite med helseskader senere i livet pga røykingen de ble utsatt for i mors mage.

Røyking i sv.skapet er en slags barnemishandling mener...

Trine Endsjø, jordmor

Absolutt alt som foreligger av forskning på området rundt røyking av svangerskapet, tilsier at det er svært risikabelt å røyke mens man går gravid. At din venninne røyket mye og fikke 4 friske barn, kan man sammenligne med historien om han som røykte 80 om dagen og ble 90 år. Det er ihvertfall ikke vedkommendes fortjeneste at det gikk så bra. Man har faktisk mer flaks enn man fortjener.

Man kan i dag relatere mange komplikasjoner som kan oppstå i svangerskapet med røyking, f.eks. løsning av morkaken, for tidlig fødsel, tidlige aborter, sene aborter, skade barnet kan få av dårlig surstofftilførsel, redusert næring etc. I tillegg vet man at en rekke sykdommer som barnet kan få senere, kan settes i relasjone til mors røyking. Her er noe du kan dvele litt ved. Ellers finner du mye info om dette på nettet, hos legen/jordmoren din og på helsestasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...