Gjest bekymra og undrende Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hei. Jeg hadde nylig en spontanabort da jeg var gravid 10 + 2. Jeg trengte ikke utskrapning men fikk noen tabletter til å støte ut rester. Jeg er fortsatt veldig lei meg nå 6 uker etter at det skjedde. Jeg klandrer meg selv for ting jeg gjorde som kan ha forårsaket dette.. Jeg har nummerert "temaene" ..1: Er redd jeg fikk listeriainfeksjon som jeg smittet fosteret med da jeg spiste bunnen på gulrotkake som hadde Philadelphiaost oppå som da hadde stått i kjøleskap i fem dager fra den dag den ble laget. Philadelphiaosten som var på toppen av kaken ble åpnet samme dag som kaken ble laget. Jeg lot være å spise Philadelphiaosten som var oppå gulrotkaken, spiste kun bunnen, fordi jeg var usikker på om det var trygt å spise den osten som gravid. Men nå har jeg jo lest at Listeria kan smitte over til mat som ligger inntil så om det var Listeria i osten oppå så vil det vel også ha vært det i bunnen på gulrotkaken? Har lest på hjemmesiden til de som produserer Philadelphiaost at den er holdbar i kjøleskap i fem dager etter åpning. Men når Philadelphiaosten er tatt ut av originalemballasjen og lagt oppå kakebunn for så å bli oppbevart i 5 dager på et plastfat med plastlokk som satt veldig løst på (ikke særlig tett), kan det da ha vært listeria i kaken? Jeg hadde ikke symptomer på Listeria men vet jo at man kan ha det uten symptomer. 2: Det svidde da jeg tisset noen morgener til og fra under graviditeten. Da jeg reiste meg opp fra toalettet føltes det som en tung stein som presset nedover. Symptomene forsvant alltid i løpet av dagen og det kunne gå mange dager/en uke før jeg kjente det igjen. Jeg gikk aldri og fikk urinen undersøkt. Kan ubehandlet urinveisinfeksjon føre til spontanabort i uke 10? 3: Om fosteret døde av infeksjon, f eks Listeria, ville det da ha luktet vondt av graviditetsproduktene som kom ut? (Vet at det kan lukte vondt av det som kommer ut om man har infeksjon i livmor, men lurer altså på om det også lukter av graviditetsprod. dersom fosteret var infisert?) 4: Jeg har tatt folat siden oktober men glemte det noen enkelte dager under graviditeten, i de viktige første ukene.. kan det ha forårsaket spontanaborten? 5:Gynekologen mente fosteret kunne ha vært dødt noen uker. Det kan ha vært dødt mer enn 6 uker.. Er det ikke da veldig rart om jeg ikke fikk infeksjon i livmor? Jeg hadde ingen symptomer på livmorbetennelse i forb. med spontanaborten. 6: For en uke siden, 3 uker etter at jeg sluttet å blø, begynte jeg å blø igjen. Denne blødningen har nå stoppet. Burde jeg undersøke det? Er det ikke veldig tidlig å få mensen så raskt etter spontanabort? Jeg er 31 år og jeg og min samboer har et friskt barn sammen fra før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362613-spontanabort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there done that Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Du bekymrer deg helt unødvendig. Abort er ganske så normalt. Aller mest sannsynlig skjedde dette av grunner du ikke hadde noen påvirkning på. Mange foster aborteres grunnet at de ikke er levedyktig. Det er lov å være trist. Men ikke klandre deg selv. Og ikke gruble mer. Det er naturens gang. Det er sikkert også helt normalt at blødningene er litt rare i begynnelsen. Det er bare å prøve på nytt. Og forsøk å slipp gleden inn i livet ditt igjen. Folk har gjort de utroligste ting når de har vært gravid før de viste at de var gravid, uten at fosteret har tatt skade av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362613-spontanabort/#findComment-3140777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 For det første, så er spontanabort en relativ vanlig hendelse som skjer i ca 15 % av påbegynte graviditeter. Man regner med at hyppigste årsak er en genetisk defekt som stopper fosterets videre vekst. Det er nesten aldri noe i miljøet som kan forklare aborten, altså ikke noe den gravide er skyld i. 1. Det med listeria kan du bare glemme. Philadelphiaosten er pasteurisert og inneholder ikke listeria. 2. Ubehandlet urinveisinfeksjon (som jeg ikke tror at du har hatt) kan ikke medføre abort. 3. Man kan ikke lukte om fosteret har vært infisert 4. Folatmangel fører ikke til abort men kan gi fosterskade i ryggmargen 5. Fosteret ligger godt beskyttet i sine hinner, i fostervannet, og det er ikke vanlig med betennelse i forb. med abort 6. Hvis fosteret har vært dødt noen tid før aborten, så begynner de normale hormoner å ta seg opp igjen og det kan bli menstruasjon relativt tidlig. Du behøver ikke undersøkelse. Jeg håper du kan legge alle tanker bak deg og se fremover, det er 85% sjanse for at det går bra neste gangen. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362613-spontanabort/#findComment-3140789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.