Gå til innhold

Trening etter brystreduksjon

Anbefalte innlegg

Gjest mimmi123

Heisann! Jeg er ei jente på 27 år som for en uke siden hadde en brystreduksjon. Jeg er i god form og er vant til å trene hver dag. Jeg har vært i strålende form etter operasjonen. Jeg lå på sofaen og var nokså redusert i to dager, men etter 3 dager var jeg fin, og kunne fint gjøre husarbeid og gå tur. Nå, 1 uke etter operasjonen, er jeg vanvittig rastløs. Jeg har absolutt ingen smerter, er bare litt øm når jeg tar rundt der arrene er. Jeg glemmer nesten at jeg har operert. Jeg vet at man skal vente med trening i 6 uker, men siden jeg har følt meg i så bra form har jeg faktisk dratt på treningssenteret og trent styrke. Jeg har da trent ting som ikke foregår med armene over hodet, som f.eks. biceps-curl, skulderhev benøvelser (uten stang på nakken). Jeg hadde planlagt å ta det helt rolig og la eventuell smerte bestemme om det funket eller ikke. Men det var ikke noe problem i de hele tatt, jeg merket ingenting. Dette gjorde at jeg i dag våget meg på en spinning-time, noe som også gikk strålende bra. Jeg prøvde å tenke på å holde overkroppen mest mulig stille når man skal stå og sykle, men jeg har en veldig bra sports-BH, så jeg følte ikke at det ble noe særlig bevegelse i brystområdet uansett. (Dette var en spinning-time av det lettere slaget, og jeg tenker uansett å vente med de tøffe intervall-timene hvor tempoet er veldig raskt.) Spørsmålet mitt er jo da om det er riktig av meg å la smerte avgjøre hva jeg kan gjøre eller ikke? Det virker så meningsløst å måtte vente i 6 lange uker, når jeg faktisk kan trene styrke og spinning uten noen problemer. Løping og aerobic er jo noe annet i og med at det der er mye bevegelse i brystområdet, så det kommer jeg uansett til å vente med. Hva kan i såfall skje om jeg nå trener styrke og spinning allerede 1 uke etter operasjon? Hva kan jeg og kan jeg ikke gjøre? Kan jeg gå på ellipse-maskin? Gå i fort tempo på tredemølle i oppoverbakke? Styrke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362673-trening-etter-brystreduksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Etter enhver operasjon kan det oppstå blødning i 14 dager eller vel så det, selv om risikoen er størst de første dagene.

Ved fysisk aktivitet øker blodtrykk og gjennomstrømming og risikoen øker sterkt. Ved fysisk aktivitet som berører brystene (deriblant bevegelser som får brystene til å gå opp og ned som ved hurtig gange eller løping) vil den venøse tilbakestrømming reduseres, og risikoen for sirkulasjonsforstyrrelse øke. Dersom slik oppstår (selv i begrenset grad), kan det lett føre til problemer med sårene som ofte kan lede til sekundær infeksjon. Da blir i alle fall arrene styggere, i verste fall kan det bli alvorlige infeksjoner. Alle sår er svake og har lett for å sprekke opp de første 3 ukene før de blir gradvis sterkere. Som du skjønner, er det mange gode grunner til å ta det med ro etter inngrepet. Smerten forsvinner fort, så den er ingen god indikator. Detaljene må du ta opp med din operatør. Personlig holder vi oss til råd om avhold i 4 uker, deretter fri aktivitet med sportsbh om alt er OK, men vi sjekker sårene til alle pasienter etter 1 og 2 uker.

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Etter enhver operasjon kan det oppstå blødning i 14 dager eller vel så det, selv om risikoen er størst de første dagene.

Ved fysisk aktivitet øker blodtrykk og gjennomstrømming og risikoen øker sterkt. Ved fysisk aktivitet som berører brystene (deriblant bevegelser som får brystene til å gå opp og ned som ved hurtig gange eller løping) vil den venøse tilbakestrømming reduseres, og risikoen for sirkulasjonsforstyrrelse øke. Dersom slik oppstår (selv i begrenset grad), kan det lett føre til problemer med sårene som ofte kan lede til sekundær infeksjon. Da blir i alle fall arrene styggere, i verste fall kan det bli alvorlige infeksjoner. Alle sår er svake og har lett for å sprekke opp de første 3 ukene før de blir gradvis sterkere. Som du skjønner, er det mange gode grunner til å ta det med ro etter inngrepet. Smerten forsvinner fort, så den er ingen god indikator. Detaljene må du ta opp med din operatør. Personlig holder vi oss til råd om avhold i 4 uker, deretter fri aktivitet med sportsbh om alt er OK, men vi sjekker sårene til alle pasienter etter 1 og 2 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...