Gå til innhold

Oppfølgning i etterkant av sepsis

Anbefalte innlegg

Gjest infeksjonsvurdering

Min mor på 72 år, fikk i fjor høst en kraftig lungeinfeksjon, og ble behandlet for den på sykehus i to uker. I etterkant av dette ble det gjort en KOLS-utredning, og man konkluderte med at hun har KOLS grad 2. Hun har imidlertid ingen opplevelse av tungpusthet eller tilsvarende. Pga langtkommen osteoporose benytter hun rullator, men er utendørs og går stort sett daglig. Rett etter jul begynte hun å følge seg svært slapp, men det ble tolket som en depresjon. I begynnelsen av mars ble hun brått svært dårlig, fikk kraftige frostrier og i etterkant av den tredje frostrien kaldsvettet hun enormt. Ble så lagt inn på sykehus. Det ble konstatert sepsis (oppvekst i alle 4 blodkulturene), samt en hjertesvikt som ble tolket som et infarkt. Det ble sagt at bakterien man hadde funnet var en "opportunistisk " bakterie, som man stort sett bare fant ved sykehusinfeksjoner. Hun ble behandlet med ciproxin for infeksjonen og kom seg. Ble skrevet ut etter 14 dager på sykehus, da med en crp på 60. Det ble tatt lungebilder, man fant noe væske og dette ble yttrligere fulgt opp med ultralyd, og man fant ikke grunn til å tappe fordi mengden var liten. To dager etter utskriving ble hun igjen preget av en infeksjon. Crp var da steget til 150 og hun ble på ny innlagt sykehus. Denne gangen antok man at hun hadde en lungebetennelse, men lungelegen var usikker på om det var bakterielt fordi det var primært crp som hadde steget, ikke hvite etc.Ingen endring på lungebildene i forhold til uken før. Hun ble imidlertid behandlet med i.v. antibiotika i 5 døgn (tror det var Tazocin), og dette ble etterfult med Bactrim i 7 døgn. Hun kom seg greit, og ble skrevet ut med en crp på 37. Det er nå ca en uke siden hun sluttet med Bacrim. Hun sier hun føler seg i ok form, men ved rutinekontroll hos fastlegen i dag, så er igjen crp stigende, nå er den på 95. Det ble imidlertid besluttet at ingenting skulle gjøres med dette. Hun skal imidlertid til koronaangiografi og evt. utblokking, om 10 dager. Finnes det noen retningslinjer mht hvorvidt dette skal gjennomføres eller ikke dersom hennes crp skulle fortsette å stige? RH sendte henne i retur til lokalsykehuset tidlig i sykdomsforløpet, og mente at med tresifret crp var det uaktuelt å gjennomføre angiografi. Lokalsykehuset mener at det ikke finnes generelle retningslinjer for dette, og at det er opp til de som skal utføre prosedyren. Hun er nå henvist et annet sykehus for å få gjort angiografien, og det er relativt langt å kjøre, så vi vil gjerne unngå bomtur. Fastlegen hadde ingen oppfatning om dette, så derfor prøver jeg å spørre deg om du har noen oppfatninger i forhold til : 1. Skal hun bare møte til angiografi såfremt hun ikke skulle bli åpenbart verre i løpet av de neste 10 dagene? 2. Skal ingenting gjøres for å hindre ny oppblussing av alvorlig infeksjon? Det er ikke avtalt noen form for oppfølgening, ei heller hos fastlege, i forhold til dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362765-oppf%C3%B8lgning-i-etterkant-av-sepsis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det finnes ingen kort og bastant svar på dine spørsmål. Jeg tror at de fleste vil kvie seg til å utføre angiografi hos en pasient med tresifret crp. Dette tyder på en sannsynlig betennelsesprosess et eller annet sted i kroppen. Mitt forslag er at dere får tatt en blodprøve noen få dager før den planlagt angiografien, og hvis crp er fortsatt såpass høy ringer dere til det aktuelle sykehuset og prøver å klarlegge deres oppfatning om det er tilrådelig å utføre undersøkelsen eller ei. Jeg er helt enig med deg at det ville vært ille å kjøre så langt, bare for å bli sendt hjem igjen. Jeg ville også spøre enten det aktuelle sykehuset (enheten som skal utføre undersøkelsen) evt fastlegen om det ikke være lurt med en forebyggende antibiotikabehandling før undersøkelsen utføres. Som sagt jeg kan ikke si noe sikkert, fordi det er noen varierende oppfatninger som er ute og går .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...