Gjest Håper noen kan gi et svar... Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Har de siste to årene vært veldig utmattet, orker ingenting og gått med veldig "influensasymptomer. Ingen fremgang med fysioterapibehandlinger, veldig stiv i bekken/sete/hofter. Vondt når jeg trykker på "tenderpoints", det gjelder alle 18 punktene. Har gått på glutenfritt i to uker nå, etter nylig påvist cøliaki. Har gått gjennom mange depresjoner og sosialangst i mange år, dette er noe jeg har slitt med hele livet. Er litt "ovenpå" nå, og har vært det ett par mnd. Men kjenner meg allikevel ikke "glad", og orker ikke bli med på noe sosialt. Magen har roet seg allerede etter glutenfritt kosthold, men ikke trettheten og verken i kroppen. Fysioterapauten kjenner ikke til symptomer fra Cøliaki, men mener bestemt at dette kunne vært Fibromyalgi. Har lest litt, og kjenner igjen mange symptomer. Men, jeg har ikke den intense verken/plagene som jeg leser om! Vondt og brennende tretthet i rygg/nakke ja, men bare en slags murring her og der i skjellettet som jeg ikke finner direkte plagsomt. Kan dette være en start på Fibromyalgi eller ville jeg hatt en mer intens smerte allerede nå i starten? Naprapater kunne ikke hjelpe meg med muskelknuter, jeg hadde mange timer men ingen fremgang. Hvordan begynte dette hos dere med erfaring?? Kan dette til syvende og sist også være symptomer fra cøliakien og faktisk gå tilbake? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362802-fibromyalgi-og-c%C3%B8liaki/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme båt Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Vi er i samme båt, bortsett fra at jeg har cøliaki og mulig ME. Om dette er to separate lidelser jeg har eller om de henger sammen er uvisst - det som derimot er sikkert er at ubehandlet cøliaki kan føre til ME-lignende symptomer som bl.a utmattelse og kognitiv svikt. Sånn jeg forstår det innebærer fibromyalgi også bl.a. dette? Jeg har gått på glutenfritt kosthold i 1,5 år og kjenner meg definitivt bedre, men ikke bra. Utmattelsen holder til en viss grad stand. Du har sikkert lest/hørt om *glutenfritt* vs *naturlig glutenfritt* kosthold. Det siste er kosthold helt uten hvetestivelse, mens "glutenfritt" tillatter dette. Det er ikke alle cøliakere som blir bra på glutenfritt. Du kan etter 5-6 mnd ta en blodprøve for å sjekke antistoffene mot gluten. Er de normale er du nok på rett spor. Et år etter diagnose får du time til en oppfølgingsgastroskopi, som vil avsløre om tarmen din er godt nok restituert - eller om du mest sannsynlig må stramme inn kostholdet ditt. Som du forstår kan det ta lang tid å bli bedre, kanskje år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362802-fibromyalgi-og-c%C3%B8liaki/#findComment-3147856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunild Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hei! Jeg har diagnosen fibromylalgi.Har de symtomer du beskriver.Vet ikke hur lenge jeg haft fib. I og med at jeg også har depressioner og sosialangst, blev først diagnosen jeg fikk når jeg blev uføretrygdet, disse symtomer.Verken i kroppen som kjennetegner fib. har kommit mer og mer etter hvart de senaste åren.Begynte som stivhet i kroppen ved psykiske påkjenninger.Har brukt seroxat,men blev så utmattad at jeg ikke fungerte i det daglige, så jeg slutade med dem.Fibromylalgi har noe av de samme symtomer som ME, bland annet utmattelsen. Så en akkupunktør jeg hvar hos, mente det hvar dette, innen jeg fått konstatert at det hvar fibromylalgi Fibromylalgi påvises ju genom att en har de fleste av de triggerpunktene.Har en tid også brukt Cymbalta.Blev under lang tid allt før mange psykiske påkjenninger og at jeg aldrig fikk ro. En er ju eksta følsam før olyder runt seg når en har fib og med en tonårsgutt med ADHD og masse venner som kom i tid og otid og som jeg til slut ikke orkade bråka med om at de skulle førstå at jeg trengde ro. Plus liten førståelse från omgivelse. Så til slut mer eller mindre mistade jeg kontakten med verkligheten av overanstrengelse, fremst psykisk.Høj dose av Cymbalta øver en tid gjorde at jeg fikk "bakkekontakt" igen.Men Cymbalta gjør at blodtrykket stiger, så blir jeg nødt før å begynne med disse igen, må jeg bruke blodtrykksenkande medicin.Sjukdomen har gjort at jeg ikke fungert mentalt. Dette har påvirkat mit umgjenge med andre mensker, fått negativa konsekvenser og når jeg ikke fungert mentalt, har jeg ofte gjort gale valg som påvirket både meg og mine nærmaste.Jeg har prøvd flere alternative behandlingsmetoder,uten nemnverdt resultat.Det jeg mener er best når enn har denne sykdom, er å prøve å mest mulig skape trivsel runt seg.Hvare sammen med folk en føler seg "trygg" på og trives i selskap med.Ev. ha samtaler med kurator.Leve sunt med variert kosthold.Treningsform som en trives med, pilates, promenader,yoga for eksempel.Er en i jobb og ikke trives (eller jobben blir før anstrengande, psykiskt eller fysiskt) og enn ikke kan rette opp det som skaper misstrivsel.Prøv å bytte jobb.Eller snakk med legen om å komme på "skyddad"arbetsplatsDet er også viktigt med en hobby en virkligen liker og lære å hvare førsiktig med å "slippe folk inpå seg".Triggerpunktbehandling mener jeg også er bra plus tilskudd av vitamin B12 og ev.Omega 3+krill,.Det hvar de erfaringer jeg gjort, hoper noen kan ha nåen nytte av dem, vi mensker er førsellige. Det som passer den ene kansje ikke passer den andre.Hilsner Gunild. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362802-fibromyalgi-og-c%C3%B8liaki/#findComment-3180826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariell1 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Minner mye om de samme symptomene jeg har innimellom. Se tråden: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4680544 (Hva kan det være? er overskriften) Jeg har blitt mye bedre med lavkarbo, mye D-vitaminer, EyeQ fiskeolje, B12 og Mg. Og trening etterhvert som jeg har blitt bedre.Men helt frisk er jeg ikke og ingen god diagnose har jeg klart å få til nå.Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362802-fibromyalgi-og-c%C3%B8liaki/#findComment-3262874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.