Gå til innhold

Blir bare ikke gravid!

Anbefalte innlegg

Gjest Overvektig jente 21

Hei. Jeg er en jente på 21 år, og er overvektig.. Jeg sluttet å røyke i desember 2010 (etter å ha røyket 7-8 år). Jeg begynte å trene i januar 2011 og trener 4 dager i uka (styrke og kondisjon). Jeg begynte også da å spise sunt, og spiser maks 1300 Kcal om dagen. Jeg har veid sånn ca 30 kg mer enn normalvekt, men i 2008 og til nå så har jeg lagt på meg 40 kg til :( Jeg ser ikke såå stor ut, men jeg er 163 høy, og overvekten har lagt seg over hele kroppen.. Fra ankelen og opp til kinnene mine. Mensen min er blitt veldig kraftig de siste årene, og jeg hadde den HELE tiden nesten. Gikk med kraftig mensen i strekk i en hel måned (gikk fra blå OB til grønn OB) Så jeg kunne ha mensen i en mnd, og uten mensen i en uke, og så mensen i 2-3 uker. Sånn var det i opp til 2 år. Men 23 desember 2010, så fikk jeg små menssmerter, og 25 desember fikk jeg noen sinnsyke smerter der jeg våknet om natta og begynte å hylgrine og ennå værre blødninger enn vanlig. Jeg blødde igjennom en grønn OB etter 30 minutter. Jeg våknet om natten og måtte på do og skifte, og når jeg reiste meg opp i senga, så blødde jeg igjennom.. Hadde disse blødningene og smertene i omtrent 5 dager. Og etter det så har jeg ikke hatt mensen.. Før så blødde jeg som regel i 1-2 dager etter hver gang jeg hadde sex med min mann. Jeg sluttet også med p-pillene Yasmin for 2-3 år siden. Jeg har prøvd sånne EL tester, og likevel ikke funnet noen eggløsning (fant ikke eggløsning før den siste blødningen med de kraftige smertene heller). Det er jo flere jeg kjenner som er MER overvektig enn meg, og de har blitt gravide, og det er ikke snakk om noe sunt kosthold eller trening der pluss at de røyker i tillegg!. Så mine spørsmål er: 1: Hvorfor blør jeg så utrolig mye og ofte.? 2: Har jeg ikke eggløsning, og hvordan får jeg evt eggløsning tilbake.? 3: Hvorfor blir jeg ikke gravid.? 4: Hva mer skal til for at jeg blir mer fruktbar..? 5: Er det noen preparater jeg kan ta for å bli mer fruktbar eller få eggløsning? 6: Hvorfor begynte blør jeg nesten hver gang etter sex?(Har hatt sex i 6 år). 7: Hvorfor mistet jeg mensen etter den kraftige blødningen? 8: Har du noen gode tips og råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362835-blir-bare-ikke-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den veldig kraftige blødningen kan ha vært en spontanabort.

Høres ut til at hormonene dine er temmelig i ulage synes jeg. Og i tillegg har du såpass med overvekt at du kanskje bør gjøre noe med den før du tenker på å bli gravid? Og nå vet mange hva jeg vil si, men jeg sier det allikevel: lavkarbo.no :o)

Annonse

Gjest luftslott

Å ligge på maks 1300 kcal daglig er faktisk for lite for deg. Du bør ligge over 1500 for å unngå sparemodus, spiser du for lite vil det faktisk føre til mindre vektnedgang. Husk at kroppen din er vant til mye mer enn det, å kutte for mye vil virke mot sin hensikt. Lite karbohydrater, mye protein og mye sunt fett(særlig fisk) er bra.

Ellers vil jeg si du trenger en tur til gynekolog!

Jeg tror det ville vært bedre både for deg og barnet at du venter med å bli gravid til du har kommet ned i en stabil og sunn vekt. For din del fordi du trenger å få etablert gode rutiner for trening og mat som ikke vil bli forstyrret av en graviditet, og fordi kroppen din som den er nå ikke vil ha godt av en graviditet...

Mette Moen, Gynekolog

Mye av det du beskriver stemmer med tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor det er hormonforstyrrelse som med fører uregelmessige, evt fravær av, blødninger. Mange med PCOS er overvektige (det øker risiko for PCOS) og de mangler eggløsning.

1: Hvorfor blør jeg så utrolig mye og ofte.?

Svar: hvis du ikke har eggløsning, mangler du hormonet progesteron som regulerer –og begrenser- blødningene.

2: Har jeg ikke eggløsning, og hvordan får jeg evt eggløsning tilbake.?

Svar: Du har med stor sannsynlighet ikke eggløsning. Hvis du går ned i vekt, kan eggløsning komme tilbake.

3: Hvorfor blir jeg ikke gravid.?

Svar: Uten eggløsning blir man ikke gravid

4: Hva mer skal til for at jeg blir mer fruktbar..?

Svar: vektreduksjon både ved sunnere kost og trening. Det er du i gang med og det er flott

5: Er det noen preparater jeg kan ta for å bli mer fruktbar eller få eggløsning?

Svar: man kan gi eggløsningstabletter for å stimulere eggløsning, men du bør først prøve å gå ned i vekt. Hvis du med høyde på 163 har 40 kg overvekt, så er det best å redusere vekten før man setter i gang med behandling. Graviditet med stor overvekt er ikke sunt for deg eller for fosteret

6: Hvorfor begynte blør jeg nesten hver gang etter sex?(Har hatt sex i 6 år).

Svar: Du bør få sjekket livmorhalsen, tatt celleprøve og bakterieprøve (chlamydia).

7: Hvorfor mistet jeg mensen etter den kraftige blødningen?

Svar: du har ’tømt’ livmoren og det tar noen tid før slimhinnen bygger seg opp igjen. Mange med PCOS har sjeldne menstruasjoner.

8: Har du noen gode tips og råd?

Svar: du bør kontakte din fastlege og få råd om kosthold og mosjon. Legen får vurdere om du skal henvises til gynekolog. For å stille diagnosen PCOS vil det bli aktuelt med blodprøve for å vurdere hormonnivået og med ultralyd av eggstokkene for å se om det er mange små-cyster. Men behandlingen er som anført trening og kostomlegging, evt siden eggløsningsstimulasjon.

Det er flott at du har sluttet å røke. Du er ung, og det er en fordel når man forsøker å bli gravid, så tiden er på din side. Det vil helt sikkert lykkes for deg å oppnå graviditet på den ene eller andre måten, lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...