Gjest infeksjonsvurdering Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Jeg stilte deg et spørsmål om oppfølgning i etterkant av sepsis for noen dager siden (http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4555473), og har som du foreslo vært i kontakt med Feiring som skal gjøre angiografien. De var ikke så bekymret for evt. å utføre kun en angiografi, men anså det som lite ønskelig å evt. gjøre en utblokking dersom det var infeksjon i blodbanen, da de mente at en stent kunne gi grobunn for ny alvorlig infeksjon. De oppfordret meg til å få enten fastlege eller lokalsykehus til å gjøre en mer nøye infeksjonsvurdering i forkant av innleggelsen om en uke. Lokalsykehuset mente at dette var ordinært fastlegeansvar, og det stemmer sikkert, men problemet er blant annet at i epikrisen fra sykehuset er det ikke en gang nevnt at hun utviklet sepsis for noen uker siden, der nevnes kun lungebetennelse og hjerteinfarkt. (Det ble påvist oppvekst i alle fire blodkulturer i begynnelsen av mars. Hun hadde først tre langvarige frostrier, og ble så i etterkant av den tredje frostrien svært blek og kaldsvettet enormt. Ved innkomst lokalsykehuset ble de mest opptatt av mulig hjerteinfarkt, men dette ble av RH et døgn senere vurdert til å være TakoTsubo kardiomyopati, og både av den grunn samt pågående infeksjon avslo RH å utføre angiografi. Lokalsykehuset stoler ikke på RH sin vurdering, og har derfor henvist til Feiring). Man har antatt at infeksjonsfokus er den ene lungen. Hennes blodprøver er nå som følger: crp 91, SR 56, Hb 10.7 og leukocytter 7.7. Hun opplever seg selv som å være i ok form for tiden, bortsett fra at hun er nedstemt og sliten. Slik var hun også rett i forkant av at hun fikk sepsis, hun var relativt symptomfri inntil alt plutselig skjedde. Jeg har følgende spørsmål: 1. Utelukker de normale leukocyttene at hun fortsatt kan ha en potensielt alvorlig infeksjon? 2. Er det påfallende at hennes Hb er såpass lav tiltross for at det ble gitt blodoverføringen da hun hadde sepsis? 3. Bør det her gjøres en mer omfattende infeksjonsvurdering, eller skal vi kun fortsette å se det hele an. 4. Ville du ha utsatt angiografien inntil ting var mer avklart. Hun har ingen subjektive symptomer på hjerteproblemer. Jeg vil forøvrig takke for gode råd i svaret du ga 1.4, det var svært fruktbart å kontakte Feiring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362975-mer-om-sepsis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Jeg er ikke kardiolog og derfor kan det hende at evebntuelle råd jeg gir blir for teoretiske og ikke er i overenstemmelse med kardiologenes vurdering. Positive blodkulturer i fire dyrkninger gir i alle fall en meget entydig svar at det er en pågående infeksjon, dvs bakteremi, med evt. sepsis. Funnene har noe å si prpognostisk, dvs. utsiktene til en mer langvarig, evt. gjentatte infeksjoner. Enkelte bakterier har spesielt sterk tendens til å forårsake infeksjoner på/i hjerteklaffene, stent, osv. Det er fortsatt ganske høy CPR og senkning, som tyder på en pågående infeksjon, selv om leukocytt-tallene ikke er så forhøyet. Jeg ville ikke utelukke en lavintensiv infeksjon. Jeg ville definitivt se det an før en evt. stentoperasjon, muligens også angiografi. Det skulle være relativt greit å følge opp med et par nye blodprøver. Den noe lave Hb verdier er i alle fall ikke normal, uten at jeg kan si noe mer om hvorfor. Jeg slutter aldri å forundre meg over anvarsfordeling/fraskrivelse mellom helsevesenets forskjellige aktører. Kanskje også en ikke optimal kommunikasjon heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362975-mer-om-sepsis/#findComment-3144891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.