Gå til innhold

Greit å gjøre alt dette mens en er separert?

Anbefalte innlegg

Gjest Nordlandshulder

Et vennepar dro fra hverandre sist sommer. De har vært gift i 15 år og har flere barn sammen. Han flyttet ut, hadde truffet ei annen.

Han og hun nye kjøpte hus sammen et par mnd. etter han flytta ut, forlova seg før jul, og nå venter de barn (veldig planlagt).

Syns dere at det er riktig å gjøre alt dette mens eksparet fortsatt er gift? De er separert til langt utpå sommeren, og er jo derfor formelt fortsatt gift. Det er jo ingenting å gjøre med situasjonen, men jeg føler bare at det blir helt feil å etablere seg så til de grader med en ny partner mens en fortsatt er gift med en annen. Og akkurat det å forlove seg mens en fortsatt er gift, syns jeg lukter bigamilignende tilstander, selv om forlovelse jo ikke er noen juridisk handling.

Han som flyttet ut kan bare ikke forstå kritikk i denne sammenhengen. Han har jo flytta ut og avslutta forholdet til eksen, hva er da problemet?

Er det etisk helt greit å starte en ny familie før en formelt er skilt, syns dere?

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

14

• Lillemus

9

• Mandolaika

9

• morsan

5

Gjest Nordlandshulder

Er det greit å legge ut slike detaljer om andres privatliv på et offentlig forum? Norge er jo et lite land, og sjansen for at man kan kjenne igjen sin egen livshistorie på DOL er jo tilstede.

Dette var vel ikke så veldig mye mer gjenkjennelig enn mange andre innlegg i samme forum.

Dessuten er de fleste flinke til å endre litt på detaljer i slike innlegg, nettopp for anonymisere.

nitty-gritty

For meg, om jeg var gift, hadde fasen med seperasjon vært viktig for å fordøye det hele og eventuelt motta rådgivning sammen med mannen min.

Jeg synes dog ikke det er noe å moralisere over. Som han selv sier: Han har i alle fall sagt i fra skikkelig.

Men er det barn inne i bildet fra det første ekteskapet, så synes jeg handlingene hans er verre.

Han har etablert seg på nytt etter separasjonen, kanskje litt raskere enn vanlig, men likevel... Skillsmisser er vonde, og ikke blir det bedre av at det er barn inne i bildet. Det at en av partene etablerer seg på nytt litt fort, gjør det heller ikke lettere, men det er likevel ikke så veldig kritkkverdig. Syns jeg. (Har hørte verre historier.....)

Annonse

For det første synes jeg du går lang over streken i forhold til å legge ut så mye informasjon om andre mennesker...

For det andre, har du egentlig noe med det? Kanskje har disse to eksene et helt avklart forhold seg i mellom, og det er vel ikke din sak å legge deg opp i...?

Gjest Nordlandshulder

For det første synes jeg du går lang over streken i forhold til å legge ut så mye informasjon om andre mennesker...

For det andre, har du egentlig noe med det? Kanskje har disse to eksene et helt avklart forhold seg i mellom, og det er vel ikke din sak å legge deg opp i...?

Som jeg har svart en annen i tråden, så er det ganske vanlig å pynte på sannheten når man skriver denne type innlegg i denne typen fora.

Kanskje er det jeg som er den som ble dratt fra, kanskje det ikke er mannen som dro, men dama, kanskje de ikke har barn allikevel, kanskje de ikke har kjøpt hus sammen, men hytte. Kanskje jeg ikke er en nordlandshulder, men en østfoldhulder. Kanskje er ikke situasjonen beskrevet reell, men noe den forlatte part frykter skal skje. Kanskje er ikke dette noe som pågår nå, men som skjedde for et par år siden.

Det er så vanlig at ingen hever et øyebryn. Min ex møtte opp i sin brors bryllup, med HELE slekta til stede. 5 mnd inn i separasjonen vår, MED kjerringa han lå med bak ryggen min i et helt år. Og forlangte at jeg skulle sitte barnevakt...

Moral, etikk og finfølelse eller omsorg har ikke stemmerett i skillsmisser der det er en tredjepart i bildet.

Jaja. De fikk som fortjent = hverandre. ;0)

Det er ikke alltid helt greit moralsk sett fra andres side, men kommer helt an på hva de to som ble separert hadde avtalt seg i mellom.

Mange som tar ut separasjon vet at det er slutt for alltid, og er det slutt så er det slutt.

Jeg synes ikke andre har noe med det. Man kan mene det man vil og tenke det man vil, men man holder kjeft om det.

Det er så vanlig at ingen hever et øyebryn. Min ex møtte opp i sin brors bryllup, med HELE slekta til stede. 5 mnd inn i separasjonen vår, MED kjerringa han lå med bak ryggen min i et helt år. Og forlangte at jeg skulle sitte barnevakt...

Moral, etikk og finfølelse eller omsorg har ikke stemmerett i skillsmisser der det er en tredjepart i bildet.

Jaja. De fikk som fortjent = hverandre. ;0)

Han der hadde ikke mye til skamvett.

Som jeg har svart en annen i tråden, så er det ganske vanlig å pynte på sannheten når man skriver denne type innlegg i denne typen fora.

Kanskje er det jeg som er den som ble dratt fra, kanskje det ikke er mannen som dro, men dama, kanskje de ikke har barn allikevel, kanskje de ikke har kjøpt hus sammen, men hytte. Kanskje jeg ikke er en nordlandshulder, men en østfoldhulder. Kanskje er ikke situasjonen beskrevet reell, men noe den forlatte part frykter skal skje. Kanskje er ikke dette noe som pågår nå, men som skjedde for et par år siden.

Hhvordan i alle dager tror du man skal få svart deg på det du egentlig lurer på da, når det kan være så mange eventualiteter?

Skjønner at du bare ror deg unna å ha røpet for mye, men det har jo litt å si for det svaret du får, hvilke fakta du oppgir i hovedinnlegget.

Gjest Nordlandshulder

Hhvordan i alle dager tror du man skal få svart deg på det du egentlig lurer på da, når det kan være så mange eventualiteter?

Skjønner at du bare ror deg unna å ha røpet for mye, men det har jo litt å si for det svaret du får, hvilke fakta du oppgir i hovedinnlegget.

''Hhvordan i alle dager tror du man skal få svart deg på det du egentlig lurer på da, når det kan være så mange eventualiteter?''

Problemstillingen kan jo være den samme, selv om "uvesentlige" fakta i saken er endret for å anonymisere situasjonen. For å kunne svare i denne tråden, så er det jo egentlig uvesentlig om det var en mann eller en dame som dro fra partneren, om de nyforelskede har kjøpt hus, hytte el leilighet sammen, om dette er noe som har skjedd for en tid tilbake, eller om det pågår nå f. eks.

Hver gang jeg leser innlegg her hvor familiedetaljer etc. er ganske detaljert beskrevet, så går jeg faktisk ut fra at småting er endret på for å anonymisere.

Når jeg skriver på småbarnsforumet her inne om problemstillinger i livet mitt som har med barnet mitt å gjøre, så bruker jeg f. eks. konsekvent motsatt kjønn på barnet mitt enn det som er tilfelle.

Så jeg er ikke så veldig redde for gjenkjennelse i denne tråden heller,nettopp fordi jeg har anonymisert så bra, uten å ødelegge problemstillingen som er reell.

Annonse

''Hhvordan i alle dager tror du man skal få svart deg på det du egentlig lurer på da, når det kan være så mange eventualiteter?''

Problemstillingen kan jo være den samme, selv om "uvesentlige" fakta i saken er endret for å anonymisere situasjonen. For å kunne svare i denne tråden, så er det jo egentlig uvesentlig om det var en mann eller en dame som dro fra partneren, om de nyforelskede har kjøpt hus, hytte el leilighet sammen, om dette er noe som har skjedd for en tid tilbake, eller om det pågår nå f. eks.

Hver gang jeg leser innlegg her hvor familiedetaljer etc. er ganske detaljert beskrevet, så går jeg faktisk ut fra at småting er endret på for å anonymisere.

Når jeg skriver på småbarnsforumet her inne om problemstillinger i livet mitt som har med barnet mitt å gjøre, så bruker jeg f. eks. konsekvent motsatt kjønn på barnet mitt enn det som er tilfelle.

Så jeg er ikke så veldig redde for gjenkjennelse i denne tråden heller,nettopp fordi jeg har anonymisert så bra, uten å ødelegge problemstillingen som er reell.

Ok, jeg forstår det, men uansett i slike tilfeller som du skisserer, så er det gjerne mye som vi som skal svare, ikke vet. Den andre personen sin side av saken f.eks.

Derfor vil svaret nesten alltid bli at man faktisk ikke har noe med det.

nitty-gritty

Du nevnte at kanskje de hadde barn, kanskje ikke. DET er da en svært viktig "detalj". For eksempel.

tzatziki1365380058

Fyren er en drittsekk med slett moral, og som ikke tar hensyn til andre enn seg selv. Han skjønner opplagt ikke at selv om han er helt klar for nytt liv, kunne det vært fint for de andre om han lot dem få litt tid til å fordøye det hele, før han starter en helt ny familie.

Han har heller ingen respekt for tiden han hadde med familien han forlater. Det vitner om ekstrem "bruk og kast - mentalitet" når man forlater et samliv og sine barn på denne måten.

Dette mener jeg, basert på den informasjonen du gir, og forutsetter at han og hans eksfamilie ikke har "blitt enige" om at det han gjør er greit.

Så - nei, jeg finner ingen formildende trekk ved en slik atferd. Men den er ikke straffbar, og det er helt lov å oppføre seg som han gjør. Uansett hvor umoralsk det er!

Gjest Nordlandshulder

Ok, jeg forstår det, men uansett i slike tilfeller som du skisserer, så er det gjerne mye som vi som skal svare, ikke vet. Den andre personen sin side av saken f.eks.

Derfor vil svaret nesten alltid bli at man faktisk ikke har noe med det.

''Ok, jeg forstår det, men uansett i slike tilfeller som du skisserer, så er det gjerne mye som vi som skal svare, ikke vet. Den andre personen sin side av saken f.eks.

Derfor vil svaret nesten alltid bli at man faktisk ikke har noe med det.''

Ja, jeg forstår det. Egentlig vet jeg ikke helt hva jeg ville med innlegget; kanskje bare rett og slett få ut litt gruff, samt et håp om at de fleste her var enig i at det er helt forkastelig, det som er blitt gjort. ;)

Det er nok dessverre flust av lignende situasjoner over det ganske land, vil jeg tro...

kjerringskinn

Anonymisering er en god ting, men akkurat i det forholdet du beskriver ovenfor så er det av vesentlig betydning hvem som er gift med hvem når barnet kommer.

Pater est regelen gjelder fortsatt. Dvs at om det i ditt eksempel var slik at hun brøt ut og ble gravid med ny elsker i separasjonstiden, så vil det offentlige regne den hun er gift med ved nedkomsttidspunktet som barnets far. Sånt kan det jo bli mye rart utav.

Jeg synes i utgangspunktet at man bør være skilt før man setter i gang med barneproduksjon, men det kan være mange bakenforliggende faktorer som gjør at verden ser annerledes ut for de som faktisk står midt oppe i situasjonen.

Gjest Nordlandshulder

Du nevnte at kanskje de hadde barn, kanskje ikke. DET er da en svært viktig "detalj". For eksempel.

''Du nevnte at kanskje de hadde barn, kanskje ikke. DET er da en svært viktig "detalj". For eksempel.''

Ja enig. Det var et dårlig eksempel. Jeg så det etter innlegget var sendt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...