Gå til innhold

Skadet hud?

Anbefalte innlegg

Gjest Bente21

Til hudlegen. Jeg sliter med en stor bekymring jeg håper du kan hjelpe meg med. Jeg hadde i februar samleie (uten kondom) og fikk i ettertid kløe i underlivet (jeg er kvinne). For å behandle det søkte jeg på nett og fant ut at man kunne blande bakepulver og vann og smøre på. Jeg gjorde dette og det svidde noe enormt. Etter fire timer vasket jeg det bort, men jeg var hoven, rød og det sved i flere dager. Jeg gikk til gynekolog på hastetime og det ble avklart at huden hadde reagert kraftig, men at det ville gå over. Jeg fikk protopic og smørte på fire ganger, det hjalp. I tillegg smørte jeg med capsin-krem (chillikrem) jeg tidligere har fått av gynekologen og lidocain. Jeg ventet et par timer mellom hver krem, og blandet dem ikke (muligens litt capsin og protopic) Etter en tid (et par uker) ble jeg sår igjen akkurat de stedene der bakepulveret traff (rundt klitoris og i perineum og nedover mot baken). Jeg ble veldig stresset og tenkte huden var ødelagt. Da jeg fikk menstruasjon gikk det bort, men kom tilbake igjen. Denne gangen hjalp ikke protopic, eneste som ga lindring var olivenolje. Jeg stresser veldig med dette nå, og er livredd for at huden er ødelagt for alltid, at det kommer til å svi av og på resten av livet. Våkner på natten med mareritt og livskvaliteten er forringet. Symptomene er altså svie og brenning, mest med berøring (jeg berører det en del, for blir litt manisk ifht å sjekke om det gjør vondt). Det klør IKKE. Plutselig går det over og så er ting greit, og så kommer det igjen. Jeg smører med olje, det lindrer litt. Jeg er livredd, får ikke sove om natten og ser for meg at jeg må leve med dette resten av livet og føler meg så teit siden det er min egen feil. Hva tror du, er det muligheter for at huden er ødelagt for alltid? Pga bakepulveret eller noe av det jeg smurte på som behandling? Kan det være at huden bare har reagert veldig kraftig og fremdeles er sårbar og at dette går over? Og at fordi jeg stresser at det tar lenger tid? Dersom huden er skadet, kan man få ny hud ved operasjon? Kan jeg ha utviklet eksem som aldri går bort? Jeg er sjekket for alle kjønnsykdommer siden det skjedde, så det er utelukket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363198-skadet-hud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Forstår at du har blitt engstelig og fortvilet ved det du har vært i gjennom i det siste. Først og fremst: ikke grunn til å tro at du har fått noen irreversibel skade i underlivet. Derimot er det ingen tvil om at du benytter diverse remedier som hver for seg kan gi både svie, irritasjon, ubehag og allergi på huden. Din iver etter å lindre og motvirke har nok dessverre ikke fungert så bra. Bakepulver inneholder både basiske og sure komponenter som hver for seg kan gi betydelig irritasjon og synes ikke dette skal benyttes hverken på de "edlere deler" eller andre steder på huden. Protopic svir også ved påføring og jeg synes ikke den salven heller bør være noe "førstevalg". Capsin-krem ville jeg heller ikke benyttet, heller ikke lidocain bortsett fra i akutte smertetilfeller.

Her kommer oppskriften: Putt alt du har brukt i en pose og legg det til side. Følg ikke tilfeldige råd /kjærringråd fra internett. Dersom du tidligere har brukt en mild fuktighetskrem som du vet at du tåler der nede, bruk bare den etter vask med vann evt skånsom kremsåpe . Locobase fetkrem eller Repair kan benyttes. dersom det stadg klør, kan du bruke svak hydrocortison som Mildison 1-2 g dgl. Regner med at dette kommer til å løse seg greit. Dersom du skulle ha vedvarende eller tilbakevendende plager, kan du avtale time hos en kvinnelig hudlege og evt også be om å få foretatt eksemprøver for å se om du skulle være allergisk mot noen av lokalbehandlingsmidlene du benytter eller har brukt.

Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363198-skadet-hud/#findComment-3148592
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...